نحوه تحویل بار بر روی کشتی در مقصد - DES

نحوه تحویل بار ...
مقالات 1402 / 07 / 29

تحویل بار بر روی کشتی در مقصد، یک قانون قدیمی اینکوترمز است که با DAP و DAT جایگزین شده است. DES (Delivered Ex Ship) به این معنی است که فروشنده، قرارداد تحویل را زمانی تکمیل کرده است که کالا به بندری که خریدار معرفی کرده است، تحویل داده شود. فروشنده فقط مخاطرات و هزینه‌های تحویل از مبدا تا بندر نامبرده را متحمل می‌شود. هنگامی که کالا به بندری که خریدار معرفی می‌کند می‌رسد، خطرات و هزینه‌ها به خریدار منتقل می‌شود. از این پس، خریدار کلیه حقوق گمرکی را پرداخت می‌کند و به ترخیص کالا از گمرک رسیدگی می‌کند.

اصطلاحات جایگزین برای تحویل بار بر روی کشتی در مقصد

تحویل بار بر روی کشتی در مقصد (DES)  در سال 2011 با دو اصطلاح جدید جایگزین شد:

تحویل در محل - DAP

DAP از فروشنده می‌خواهد که تنها مسئول هزینه‌های بسته بندی کالا و ترتیبات حمل و نقل باشد تا اطمینان حاصل شود که کالا به موقع به نقطه تحویل یا مقصد نهایی می‌رسد.

قانون DAP

تحویل در ترمینال - DAT

DAT از فروشنده می‌خواهد که تمام هزینه‌های حمل و نقل را تا زمان تحویل و تخلیه در پایانه تحویل تعیین شده متقبل شود. علاوه بر این، فروشنده مسئولیت تکمیل تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی را نیز بر عهده دارد.

قانون DAT

علاوه بر این دو مورد، اصطلاحات جایگزین دیگری برای DES وجود دارد که شاید با این اصطلاحات نیز مواجه شوید:

تحویل کالا در محل کار فروشنده - EXW

در این نوع قرارداد، فروشنده محصول را در محل تعیین شده تحویل می‌دهد و خریدار محصول هزینه ارسال را بر عهده می‌گیرد. فروشنده باید کالا را آماده تحویل به دفتر ثبت شده خود در کارخانه، داشته باشد. کلیه هزینه‌های حمل و نقل و خطرات ناشی از آن به عهده خریدار می‌باشد.

قانون EX Works

تحویل کالا در محل در مقصد با ترخیص و با پرداخت و حقوق و عوارض گمرکی - DDP

DDP به معنای تحویل به محل ذکر شده در مقصد، پس از ترخیص کالا از گمرک است و مخفف عبارت حق تحویل پرداختی است. فروشنده کالا را پس از ترخیص کالا از گمرک و به صورت خالی از وسیله نقلیه‌ای که کالا با آن تحویل داده شده است، در مقصد مشخص شده به خریدار تحویل می‌دهد.

قانون DDP

تحویل کالا در کنار کشتی - FAS

در این روش فروشنده پس از ترخیص کالا از گمرک صادراتی، کالا را در اسکله تعیین شده در بندر مبدا به خریدار یا نماینده خریدار تحویل می‌دهد. به عبارت دیگر، از این مرحله به بعد، خریدار باید تمام هزینه‌های مربوط به کالا و همچنین خطرات مفقود شدن و آسیب دیدن کالا را متقبل شود.

قانون FAS

تحویل کالا بر روی عرشه کشتی - FOB

هنگامی که کالا از نرده کشتی عبور می‌کند، فروشنده به ریسک خود پایان می‌دهد. هزینه ارسال و بیمه به عهده خریدار می‌باشد. قرارداد حمل از بندر تحویل و همچنین بیمه و بازرسی با خریدار منعقد می‌شود.

قانون FOB

هزینه و کرایه تا بندر مقصد – CFR

یکی از روش‌های حمل و نقل CFR است که مخفف Cost and Freight است. در این روش حمل و نقل مخصوص حمل و نقل، بلافاصله پس از بارگیری کالاهای تجاری در کشتی، کلیه مسئولیت حمل و نقل کالا از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. اما فروشنده مسئول پرداخت هزینه ارسال کالای تجاری به کشور مقصد می‌باشد.

قانون CFR

هزینه‌ها، بیمه و حمل و نقل - CIF

یک قرارداد بین‌المللی حمل و نقل به معنای هزینه، بیمه و حمل و نقل است. CIF تصریح می‌کند که فروشنده هزینه‌های حمل تا بندر مقصد را متحمل می‌شود و باید هر گونه بیمه‌ای را در رابطه با منافع بیمه پذیر خریدار انجام دهد.

قانون CIF

تعهدات فروشنده

1. تامین کالا طبق قرارداد

فروشنده باید طبق قرارداد، بیع کالا را به خریدار عرضه کند.

2. مجوزها و رویه ها

فروشنده باید کلیه مجوزهای صادراتی، وارداتی و سایر مجوزهای رسمی را داشته باشد و باید کلیه مقررات و رویه‌های لازم را برای امکان تحویل رعایت کند. هزینه‌های انجام شده برای انجام این کار به عهده فروشنده می‌باشد.

3. قرارداد حمل و بیمه

فروشنده باید قرارداد حمل و بیمه منعقد کند تا جایی که خطر بر اساس اینکوترمز 2010 به خریدار منتقل شده باشد و همچنین برای هر ترانزیت بعدی به مقصد. هزینه‌ها و خطرات مربوط به حمل و نقل تا آن زمان به عهده فروشنده است.

4. تحویل

فروشنده باید کالا را در تاریخ یا در مدت زمان مشخص شده در قرارداد، در بندر مقصد به خریدار تحویل دهد. مسئولیت تحویل و پرداخت کلیه هزینه‌های مربوط به تحویل، از قبیل هزینه تخلیه و بارگیری مجدد بر عهده خریدار می‌باشد.

5. انتقال ریسک

هنگامی که طبق اینکوترمز 2010 کالا به بندر مقصد مشخص شده تحویل داده می‌شود، ریسک مربوط به کالا از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود.

6. تخصیص هزینه

خریدار، مسئول پرداخت هزینه‌های حمل و نقل از بندر مبدا تا بندر مقصد تعیین شده و همچنین هر گونه عوارض و مالیات واردات است. کلیه هزینه‌های دیگر مربوط به تامین کالا از جمله عوارض صادراتی و مالیات بر عهده فروشنده می‌باشد.

7. اطلاعیه به خریدار

فروشنده باید در مدت زمان تعیین شده در قرارداد به خریدار اعلام کند که کالا آماده ارسال است. در صورتی که این مدت زمان در نظر گرفته نشود، به محض آماده شدن کالا باید اطلاع رسانی شود.

8. گواهی تحویل، اسناد حمل و نقل یا پیام الکترونیکی معادل

طبق اینکوترمز 2010، فروشنده باید مدارک تحویل، مانند اسناد حمل و نقل یا پیام الکترونیکی معادل آن را به خریدار ارائه دهد.

9. کنترل - بسته بندی - علامت گذاری

فروشنده، مسئولیت کنترل، بسته بندی و علامت گذاری کالا را مطابق با مفاد قانون لازم الاجرا و همچنین طبق دستورالعمل‌های دریافتی از خریدار بر عهده دارد.

10. سایر تعهدات

فروشنده باید کلیه اطلاعات و اسناد مربوط به کالای تحویل شده را که خریدار به طور منطقی درخواست می کند، ارائه دهد. که شامل اطلاعات و اسناد مربوط به کیفیت، کمیت، وزن، ابعاد، بسته بندی، برچسب زدن و تحویل است.

تعهدات خریدار

مسئولیت خریدار بر اساس تعهدات زیر است:

1. پرداخت قیمت

خریدار باید هزینه کالای تحویل شده را طبق شرایط قرارداد بپردازد.

2. مجوزها و تشریفات

خریدار باید کلیه مجوزهای صادرات یا واردات و سایر مجوزهای رسمی را داشته باشد و کلیه مقررات و مراحل لازم برای تحویل را رعایت کند. هزینه‌های انجام شده برای انجام این کار به عهده خریدار می‌باشد.

3. قرارداد حمل و بیمه

خریدار باید قرارداد حمل و خرید بیمه را از لحظه انتقال ریسک به خریدار طبق اینکوترمز 2010 و همچنین هر گونه حمل بعدی به مقصد نهایی منعقد کند. هزینه ها و ریسک‌های مرتبط با حمل و نقل از این نقطه به عهده خریدار می‌باشد.

4. تحویل

خریدار باید کالا را در تاریخ یا در مدت زمان مشخص شده در قرارداد به بندر مقصد ذکر شده تحویل دهد. خریدار مسئول پرداخت کلیه هزینه‌های مربوط به تحویل، مانند هزینه تخلیه و بارگیری مجدد است.

5. انتقال ریسک

هنگامی که طبق اینکوترمز 2010 کالا به بندر مقصد مشخص شده تحویل داده می‌شود، ریسک مربوط به کالا از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود.

6. تخصیص هزینه

خریدار مسئول پرداخت هزینه‌های حمل و نقل از بندر مبدأ تا بندر مقصد است. کلیه هزینه های دیگر مربوط به تامین کالا از جمله عوارض صادراتی و مالیات بر عهده فروشنده می‌باشد.

7. اطلاعیه به فروشنده

خریدار باید فروشنده را از قصد خود برای تحویل گرفتن کالا در مدت زمان تعیین شده در قرارداد مطلع کند. اگر مهلت تخمینی وجود نداشته باشد، باید به محض آماده شدن تحویل، به خریدار اطلاع داده شود.

8. گواهی تحویل، سند حمل و نقل یا پیام الکترونیکی معادل

بر اساس اینکوترمز 2010، خریدار باید گواهی تحویل، مانند سند حمل و نقل یا پیام الکترونیکی معادل آن را به فروشنده ارائه دهد.

9. بازرسی کالا

خریدار باید کالای تحویل شده را در بدو ورود به بندر مقصد بازرسی کرده و در مدت زمان معقولی هر گونه نقص یا ایراد را به فروشنده اطلاع دهد.

10. سایر تعهدات

خریدار باید کلیه اطلاعات و مدارک مربوط به کالای تحویل شده را که ممکن است فروشنده به طور منطقی درخواست کند ارائه دهد. این شامل مجوزهای رسمی و همچنین اطلاعات و اسناد مربوط به کیفیت، کمیت، وزن، ابعاد، بسته بندی، علامت گذاری و تحویل است، اما محدود به آن نیست.

شرایط تجاری مشابه

اصطلاح تجاری Ex-works (DES) اغلب با عبارت Delivered Ex-works (DEQ) و اصطلاح Delivered Ex-works (DEW) اشتباه گرفته می شود. با این حال، DEQ از این جهت با DES متفاوت است که، در مورد اول، فروشنده مسئول حمل کالای خاص به پایانه بندر مقصد تحویل است، برخلاف پورت مقصد تحویل مورد نیاز در چارچوب DES. علاوه بر این، DEW با DES تفاوت دارد؛ زیرا از فروشنده می‌خواهد کالا را فقط در محل اصلی کسب‌وکار خود برای تحویل در دسترس قرار دهد، نه به بندر تحویلی که خریدار در چارچوب الزامات DES معرفی کرده است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، نحوه تحویل کالا بر روی کشتی در مقصد - DES را مورد بررسی قرار دادیم که یک قانون قدیمی اینکوترمز بود و فروشنده، قرارداد تحویل را زمانی تکمیل می‌کرد که کالا به بندری که خریدار معرفی کرده بود، تحویل داده می‌شد. همچنین، فروشنده فقط مخاطرات و هزینه‌های تحویل از مبدا تا بندر نامبرده را متحمل می‌شد. در ادامه، اصطلاحات جایگزین DES را بررسی کردیم. سپس، تعهدات فروشنده و خریدار و همچنین شرایط تجاری مشابه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک کنید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین‌المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen