قاعده DAP چیست؟

قاعده DAP چیست؟
مقالات 1402 / 08 / 29

قاعده DAP در حمل و نقل، یکی از قوانین اینکوترمز و از اصطلاحات تجاری بین المللی می‌باشد. DAP برای توصیف قراردادی بکار برده می‌شود که در آن فروشنده کالا، مسئولیت تمامی مخارج و ضررهای احتمالی در حین حمل و نقل کالاها به یک مکان مشخص را برعهده می‌گیرد.

اینکوترمز DAP یا «تحویل در محل»، که در زبان لاتین Delivered At Place نامیده می‌شود، نشان دهنده این است که مالکیت، ریسک و هزینه محصول از فروشنده به خریدار انتقال می‌یابد. در این قاعده فروشنده مسئولیت خطرات احتمالی کالا در حمل از مبدأ به گیرنده را تقبل می‌کند. از طرفی دیگر، مخارج مربوط به ترخیص کالا از گمرک و همچنین هرگونه حقوق ورودی برعهده خریدار کالا می‌باشد.

قاعده DAP

شرایط DAP برای هر فرآیند حمل و نقل بسیار عالی و مناسب می‌باشد. مورد دیگر هم اینکه، هم در حمل و نقل کلاسیک و هم در حمل و نقل چند حالته، قابل استفاده می‌باشد.

نکته جالب اینکه، Incoterms DAP، در هشتمین نسخه از اینکوترمز و در سال 2010 میلادی، توسط اتاق بازرگانی بین المللی منتشر شد.

معرفی اینکوترمز

اینکوترمز قواعد استاندارد بین المللی تدوین شده توسط اتاق بازرگانی بین المللی می‌باشد که در زبان محاوره ای به آن، اینکوترم و در زبان لاتین Incoterms نامیده می‌شود. واژه Incoterms متشکل از ترکیب سه کلمه انگلیسی «International Commercial Terms» و به معنای اصطلاحات بین المللی بازرگانی است. Incoterms چگونگی تقسیم مخارج، تعهدات قرارداد و ریسک معامله میان طرفین معامله را روشن می‌کند و یا به عبارتی راه‌حل های از قبل اندیشیده شده رابطه میان طرفین معامله را استاندارد می‌کند.

 برای آشنایی بیشتر با اینکوترمز چیست، کلیک کنید.

نحوه حمل و نقل در اینکوترمز DAP

قاعده DAP برای همه روش‌های حمل و نقل و همچنین روش حمل و نقل مرکب، کاربرد دارد. به عبارتی دیگر DAP همانند بعضی از قواعد اینکوترمز، فقط به یک روش حمل و نقل خاص اختصاص ندارد.

نحوه حمل و نقل در DAP اینکوترمز

وظایف فروشنده در قانون DAP

فروشنده کسی است بیشترین مسئولیت را در قرارداد تحت قاعده خرید DAP متقبل می‌شود. مسئولیت ها و تعهدات فروشنده به صورت زیر می‌باشد:

اسناد و مدارک: فروشنده بایستی کلیه اسناد و مدارک مرتبط به کالاهای موجود در محموله، صورتحساب بازرگانی و همچنین بسته‌بندی و برچسب گذاری کالا را به صورت کامل انجام دهد.

صدور و مجوز: فروشنده بایستی هرگونه مجوز لازم جهت صادرات کالا را ضمانت کند و همچنین به مسائل گمرکی مربوطه نیز رسیدگی کند.

حمل و نقل: مسئولیت حمل و نقل مثل پیش حمل کالا، تحویل به بندر، بارگیری در کانتینر و حمل‌ونقل اصلی و در نهایت تحویل به مقصد می‌باشد.

هزینه ها: فروشنده بایستی هزینه‌های حمل و نقل را برعهده بگیرد و همچنین بایستی خسارت های احتمالی در هنگام حمل و نقل را پرداخت کند.

برای آشنایی بیشتر با کانتینر و انواع آن کلیک کنید.

تحویل نهایی: بعد از رسیدن کانتینر به مقصد مورد نظر، فروشنده کالال را به خریدار تحویل می‌دهد.

اینکوترمز DAP چیست

تعهدات فروشنده در DAP

  • گواهی تحویل به خریدار
  • صادر کردن مجوز صادرات و گمرک

برای آشنایی بیشتر با گمرک و قوانین آن کلیک کنید.

  • تقبل کردن مخارج حمل و نقل و هرگونه ضرر و زیان
  • بارگیری کالا، حمل‌ونقل اصلی و همچنین تحویل کالاها به مقصد مدنظر
  • موجودی، انجام صورتحساب بازرگانی و تهیه و ضمانت اسناد صادراتی موردنیاز 

وظایف خریدار در قانون DAP

درست است که فروشندگان مسئولیت های زیادی در قاعده خرید DAP را متحمل می‌شوند، ولی با این وجود برخی موارد خاصی وجود دارند که خریدار بایستی آنها را متقبل شود. این موارد عبارتند از:

پرداخت: خریدار کالا بایستی مبلغ توافق شده را به فروشنده بپردازد و همچنین فروشنده را تا رسیدن به مقصد تعیین شده، راهنمایی کند.

واردات: بعد از رسیدن محموله به مقصد، خریدار بایستی به امورات مرتبط به واردات که شامل تشریفاتی مثل فرم های وارداتی می‌شود، رسیدگی کند.

تخلیه: خریدار بایستی مقدمات تخلیه کالا از کشتی را به صورت کامل فراهم نماید.

هزینه ها: بعد از رسیدن محموله به مقصد، خریدار مخارجی مانند هزینه عوارض، مالیات و عوارض واردات را برعهده بگیرد.

حمل و نقل: بعد از تخلیه کالا، خریدار مسئولیت حمل کالا از مقصد (بندر) به مقصد بعدی را برعهده دارد که می‌تواند یک انبار یا محل خرده فروشی باشد.

وظایف فروشنده و خریدار در DAP

تعهدات خریدار در DAP

  • تخلیه بار
  • حمل و نقل به مکان بعدی
  • انجام تشریفات واردات و مدارک
  • پرداخت هزینه های کالا به فروشنده
  • پرداخت عوارض واردات، مالیات و عوارض محلی

هزینه تخلیه کالا در DAP

در ترم DAP فروشنده مسئول تخلیه کالا در مقصد از وسیله حامل کالا تا مقصد نمی‌باشد. ولی با این وجود، اگر فروشنده با توجه به شرایط قرارداد حمل و نقل منعقد شده با حامل کالا، متحمل هزینه‌ای در زمینه تخلیه کالا در مقصد شود، فروشنده کالا نمی‌تواند هزینه‌ها را به صورت جداگانه از خریدار مطالبه نماید، مگر درصورتی که در میان طرفین، بطور دیگری توافق شده باشد.

هزینه تخلیه کالا در DAP

شرایط بیمه در DAP

در قاعده DAP، فروشنده کالا در قبال خریدار، هیچ وظیفه ای در رابطه با بیمه و عقد قرارداد بیمه ندارد. بعلاوه اینکه در زمینه بیمه و عقد قرارداد بیمه، خریدار کالا نیز هیچ مسئولیتی برعهده ندارد. ولی در صورت نیاز به تهیه پوشش بیمه ای، خریدار باید اطلاعات لازم را در اختیار فروشنده کالا قرار دهد.

شرایط بسته بندی و علامت گذاری کالا در قاعده DAP

در قاعده DAP، هزینه بسته بندی کالاها بر عهده فروشنده کالا می‌باشد. البته درباره کالاهای قابل حمل بدون بسته بندی، این مورد استثنا خواهد بود. بعلاوه اینکه فروشنده کالا، بایستی به نحوی بسته‌بندی و شماره گذاری کالاها را انجام دهد که برای آن در هنگام حمل و نقل مشکلی به وجود نیاید.

بازرسی کالا برای تحویل مثل بررسی کیفیت، توزین و شمارش هم بایستی به هزینه فروشنده کالا انجام شود.

شرایط بسته بندی و علامت گذاری کالا در قاعده DAP

ترخیص کالا جهت صادرات و واردات در قاعده DAP

در قاعده DAP ترخیص کالا به منظور صادرات برعهده فروشنده می‌باشد. ولی فروشنده در قبال مخارج واردات کالا در کشور مقصد، هیچگونه مسئولیتی برعهده ندارد. از این رو در صورتی که خریدار نتواند ترخیص کالا به منظور واردات را انجام دهد، کالا در بندر یا ترمینال ورودی مقصد، متوقف می‌شود. در چنین شرایطی ریسک ورود هرگونه خسارات احتمالی به کالا هم برعهده خریدار می‌باشد.

اگر چه در اینگونه شرایط هنوز تحویل کالا به خریدار انجام نشده است، ولی بر اساس مسئولیت های خریدار و فروشنده در DAP، خریدار در برابر ریسک و از میان رفتن کالا و همچنین ورود خسارت به کالا تا هنگام ترانزیت کالا و ادامه یافتن مسیر مسئول می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با قاعده DDP اینکوترمز کلیک کنید.

در صورتی که برای پیشگیری از وقوع چنین شرایطی، دو طرف معامله، بر سر مسئول بودن فروشنده در برابر تشریفات واردات و پرداخت تمامی مخارج حقوق و عوارض گمرکی به توافق رسیده باشند، برای آنها قاعده DDP مناسب می‌باشد.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم ترم DAP (قانون DAP اینکوترمز) که یکی از قوانین و قوائد مهم در تجارت بین المللی است، پرداختیم. همچنین معرفی DAP، وظایف فروشنده و خریدار کالا در قانون DAP اینکوترمز و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen