عوارض گمرکی چیست؟

عوارض گمرکی چیست؟
مقالات 1402 / 07 / 27

عوارض گمرکی، مالیاتی است که از کالاها در هنگام عبور از مرزهای بین المللی اخذ می شود. عوارض گمرکی توسط مقامات و ارگان های ویژه ای که توسط مقامات محلی ایجاد شده اند وصول می شود و با هدف حفاظت از صنایع، اقتصاد و مشاغل محلی انجام می شود. محصولات مختلف و همچنین کشورهای مبدا مختلف ممکن است عوارض گمرکی متفاوتی داشته باشند.

تفاوت بین حقوق مالیاتی و گمرکی چیست؟

اگر چه این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما از نظر فنی، تفاوتی بین وظیفه و مالیات وجود دارد:

عوارض مالیاتی، از کالاهای وارداتی اخذ می شود. هدف از عوارض گمرکی، بیش از هر چیز حفاظت از اقتصاد محلی است.

بر کلیه کالاهایی که در داخل کشور فروخته می شوند، از جمله کالاهای وارداتی، مالیات اعمال می شود. هدف اصلی مالیات، ایجاد درآمد برای دولت است.

تفاوت اصلی این است که تعرفه، مالیاتی است که به طور خاص بر واردات اعمال می شود، در حالی که مالیات، برای همه چیز از جمله کالاهای وارداتی اعمال می شود. برای واردکنندگان، هر دوی این هزینه ها برای حمل و نقل آن ها اعمال می شود و باید پرداخت شود (معمولا به گمرک مربوطه) و هر دوی این هزینه ها در کل هزینه به روزرسانی نقش دارند. راه حل های طبقه بندی و انطباق واردات می تواند به واردکنندگان کمک کند تا تعیین کنند کدام مالیات و عوارض بر محصولات آن ها اعمال می شود.

تفاوت بین حقوق مالیاتی و گمرکی

تفاوت عوارض ورودی و مالیات چیست؟

تعرفه، مالیات خاصی است که بر برخی کالاهای وارداتی وضع می شود.

وظیفه مالیاتی است که از اکثر کالاهای وارداتی اخذ می شود، اگر چه نرخ مالیات خاص ممکن است بسته به کالاهای مورد نظر متفاوت باشد.

عوارض گمرکی مالیات‌های اضافی هستند که بر روی کالاهای خاصی که وارد کشور می‌شوند، معمولا برای جلوگیری از واردات آن کالاها وضع می‌شود (این اغلب برای حمایت بیشتر از صنایع محلی خاص انجام می‌شود).

اکثر کالاهای وارداتی دارای حقوق گمرکی هستند. برخی از محصولات (بسته به کشور یا حوزه قضایی) ممکن است مشمول عوارض گمرکی اضافی شوند. طبقه‌بندی دقیق واردات با استفاده از سیستم‌های طبقه‌بندی مانند HS و HTS به واردکنندگان کمک می‌کند تا تعیین کنند چه میزان و چه میزان عوارض و تعرفه‌ها برای یک محموله اعمال می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده (VAT) چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر فروش است که توسط دولت بر کلیه کالاها و خدمات فروخته شده در یک کشور اعمال می‌شود. از نظر فنی در هر مرحله از تولید، توزیع و فروش به مشتری نهایی انجام می شود. هنگام واردات به کشورهایی که مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کنند، مالیات بر ارزش افزوده نشان دهنده بخشی از کل هزینه‌های دریافتی برای محموله وارداتی است و در کل هزینه کمک می کند.

مالیات بر ارزش افزوده (VAT) چیست؟

اخذ مالیات بر واردات

عوارض واردات، مالیات هایی هستند که توسط دولت ها بر کالاهای سایر کشورها وضع می شود. نرخ مالیات بر واردات در هر کشور متفاوت است. حقوق ورودی، معمولا به صورت درصدی از ارزش گمرکی که شامل هزینه های بیمه و حمل و نقل است، محاسبه می شود.

معافیت مالیاتی یا بازپرداخت مالیات چیست؟

بازپرداخت مالیات، نوعی بازپرداخت مالیات واردات و عوارض ویژه بر کالاهایی است که فقط در حال عبور از کشور هستند. به عبارت دیگر، بازپرداخت مالیات، بازپرداخت مالیات وارداتی است که برای کالاهایی که مجددا به خارج از کشور صادر می‌شوند (یا کالاهایی که از کالاهای وارداتی اصلی و مشمول مالیات وارداتی هستند) پرداخت می شود.

معافیت مالیاتی یا بازپرداخت مالیات چیست؟

عوارض جبرانی چیست؟

عوارض جبرانی، عوارض و تعرفه‌های ویژه‌ای هستند که بر کشورهای مبدا اعمال می‌شوند، جایی که دولت‌ها ممکن است به صنایع داخلی در قالب یارانه و/یا معافیت‌های مالیاتی کمک و حمایت کنند. این حمایت ممکن است به این صنایع اجازه دهد تا محصولات خود را با قیمت های پایین تر صادر کنند که به طور بالقوه می تواند به صنایع داخلی کشور واردکننده آسیب برساند. وظایف متقابل معمولا توسط کمیسیون تجارت بین‌المللی پس از بررسی اعمال می‌شود.

مالیات ضد دامپینگ چیست؟

عوارض ضد دامپینگ، مالیات‌های ویژه‌ای هستند که برای حمایت از صنعت داخلی در برابر کالاها یا محصولات خارجی که ممکن است در بازار داخلی با قیمتی کمتر از آن چه عادلانه تلقی می‌شود به فروش برسند، وضع می‌شود. (معقول در شرایط عادی بازار). عوارض ضد دامپینگ اغلب برای جبران هزینه های «دامپینگ» استفاده می شود. این با محاسبه تفاوت بین هزینه های تولید و/یا قیمت ها در کشور مبدا و قیمت فروش محصول در کشور وارد کننده تعیین می شود.

مالیات ضد دامپینگ چیست؟

نتیجه گیری

در این مقاله به مفهوم عوارض گمرکی پرداختیم و دانستیم که عوارض گمرکی مالیاتی است که از کالاها در هنگام عبور از مرزهای بین المللی اخذ می شود. همچنین تفاوت بین عوارض مالیاتی و گمرکی، تفاوت عوارض ورودی و مالیات واردات، مالیات بر ارزش افزوده (VAT)، اخذ مالیات بر واردات، بازپرداخت مالیات، مالیات ضد یارانه و مالیات ضد دامپینگ را مورد بررسی قرار دادیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک کنید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen