اینکوترمز CIF چیست؟

اینکوترمز CIF چ...
مقالات 1402 / 09 / 08

قاعده (CIF (COST, INSURANCE, FREIGHT یکی از قوانین اینکوترمز می‌باشد که در بازرگانی به معنای ارزش کالا و بیمه و کرایه حمل و نقل می‌باشد. به طوری که فروشنده کالاها را بر روی عرشه کشتی به خریدار تحویل می‌دهد و یا کالاهایی که از قبل بدین روال تحویل داده شده را تهیه یا فرآهم می‌کند.

قاعده CIF اینکوترمز

زمانی که کالا در کشتی بارگیری شود، انتقال ریسک فقدان و یا خسارات وارد شده به کالا، اتفاق می‌افتد. فروشنده کالا بایستی قرارداد حمل کالا را تنظیم کند و تمامی مخارج ها و کرایه حمل موردنیاز تا زمان رسیدن کالا به بندر مقصد معین شده را، پرداخت نماید.

قاعده CIF اینکوترمز

فروشنده علاوه بر قرارداد حمل کالا، قرارداد بیمه نیز تنظیم می‌کند. قرارداد بیمه به منظور پوشش ریسک فقدان یا خسارت وارده به کالا در حین حمل را برای خریدار منعقد می نماید. خریدار باید توجه کند که تحت اصطلاح CIF فروشنده فقط ملزم به تهیه حداقل پوشش بیمه ای است.

در صورتی که خریدار پوشش بیمه ای بیشتری بخواهد، بایستی در این مورد با فروشنده توافق نماید و یا شخصاً بیمه اضافی را تهیه کند.

زمانی که از اصطلاحات گروه C قوانین اینکوترمز مثل CFR، CPT و CIF استفاده می‌شود، وظایف فروشنده زمانی که کالا به حامل تعیین شده در اصطلاح، تحویل داده شد، به پایان می‌رسد. (نه زمانی که کالا به مقصد می‌رسد.)

برای آشنایی بیشتر با قاعده CPT اینکوترمز کلیک کنید.

اصطلاح CIF در روش های بین المللی حمل کالاها، زمانی استفاده می‌شود که کالاها در نقطه ای بغیر از عرشه کشتی به حامل تحویل داده شود. برای نمونه کالای بارگیری شده در کانتینر که معمولاً در پایانه حمل تحویل داده می‌شود، اصلاً مناسب نمی‌باشد. در اینگونه موارد از اصطلاح CIP استفاده می‌شود.

اینکوترمز چیست

معادل الکترونیکی اسناد، اگر مورد توافق طرفین قرار گرفته و معمول باشد می‌تواند جایگزین تمام مدارک شود.

اینکوترمز چیست؟

اینکوترمز قواعد استاندارد بین المللی تدوین شده توسط اتاق بازرگانی بین المللی می‌باشد که در زبان محاوره ای به آن، اینکوترم و در زبان لاتین Incoterms نامیده می‌شود. اینکوترمز چگونگی تقسیم هزینه ها، تعهدات قرارداد و ریسک معامله بین فروشنده و خریدار را روشن می‌کند و یا به عبارتی راه حل های از قبل اندیشیده شده رابطه بین فروشنده و خریدار را استاندارد می‌کند. واژه Incoterms متشکل از ترکیب سه کلمه انگلیسی «International Commercial Terms» و به معنای اصطلاحات بین المللی بازرگانی است.

 برای آشنایی بیشتر با اینکوترمز چیست، کلیک کنید.

نحوه محاسبه ارزش سیف کالا

ارزش کالا رقمی است که در تمامی محاسبات هزینه‌های گمرکی از جمله عوارض گمرکی، حقوق گمرکی و سود بازرگانی تاثیرگذار است. CIF مخفف Cost Insurance Freight است. که به ترتیب Cost به معنای ارزش و هزینه کالا، Insurance به به معنای بیمه و Freight به معنای کرایه حمل و نقل است. ترکیب این موارد به معنای بهای تمام شده کالا در کشور مقصد است.

نحوه محاسبه ارزش سیف کالا

هنگام انتقال بار از مبدا به مقصد هزینه هایی وجود دارد که باید فروشنده یا خریدار آنها را بپردازد. در روش CIF، هزینه های عقد قرارداد و بیمه توسط فروشنده پرداخت می‌شود در ضمن فروشنده باید کالا را به نزدیک ترین بندر ارسال و سپس آن را به مقصد انتخاب شده توسط خریدار ارسال نماید و همچنین غیر از هزینه‌های حمل و نقل، بیمه بار ها را نیز پرداخت کند.

نحوه محاسبه ارزش CIF

در این بخش به نحوه محاسبه صحیح ارزش سیف کالا می‌پردازیم. ارزش CIF در محاسبه بسیاری از هزینه‌ها از جمله سود بازرگانی کاربرد دارد؛ بنابراین باید با دقت بیشتری تعیین و بررسی شود.

ارزش سیف کالا = (ارزش کالای ورودی * هزینه بیمه) + نرخ ارز رسمی اعلامی توسط گمرک

مزایای حمل و نقل CIF اینکوترمز

برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمال در هر معامله‌ تجاری حتما باید با آگاهی و تحقیقات درست، روش حمل و انتقال بار انتخاب شود. مزایای روش سیف برای حمل و نقل شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سود بیشتر برای فروشنده: چون فروشنده می‌تواند هزینه‌ای را از خریدار برای خدماتی که ارائه می‌دهد، دریافت کند و خریدار نیز تنها با پرداخت این مبلغ، نگران قرارداد و شرکت‌های حمل و نقل نیست و به راحتی و اطمینان کالا ی خود را در بندر تحویل می‌گیرد.
  • ارزان بودن واردات کالا: این شیوه برای واردات کالا مناسب است مخصوصاً اگر فروشنده کالا را با روش FCL  انتقال دهد.

معایب حمل و نقل اینکوترمز CIF

معایب حمل و نقل CIF اینکوترمز

  • افزایش هزینه های خدماتی: در برخی مواقع هزینه خدماتی که فروشنده از خریدار می گیرد، ممکن است افزایش یابد.
  • قوانین برخی از کشورها: برخی کشورها قوانین و مقرراتی دارند که در صورت عدم توجه به آنها ممکن است هزینه‌ها افزایش یابد.

وظایف فروشنده و خریدار در CIF اینکوترمز

وظیفه خریدار در روش سیف، پرداخت به موقع هزینه های ذکر شده در قرارداد است، اما فروشنده وظایف بیشتری نسبت به خریدار دارد. از وظایف فروشنده عبارتند از:

  • مدارک مشخصات بار
  • موارد ثبت شده در قرارداد
  • مدارک قرار داد با شرکت بیمه
  • مدارک قرار داد شرکت حمل و نقل

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم اینکوترمز CIF چیست؟ یا همان ارزش سیف کالا می‌باشد، پرداختیم، به هزینه‌های بیمه و حمل و نقل بار سیف گفته می‌شود که در محاسبات هزینه های حمل و نقل بسیار کاربردی است و یکی از قوانین و اصطلاحات اینکوترمز و همچنین یکی از رایج ترین اصطلاحات طی مراحل ترخیص کالا از گمرک به شمار می‌رود. سپس نحوه محاسبه، مزایای و معایب این روش را ذکر کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.
عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen