اینکوترمز CFR چیست؟

اینکوترمز CFR چ...
مقالات 1402 / 08 / 18

قاعده CFR یا Cost and Freight یکی از قوانین اینکوترمز می‌باشد که در تجارت با حمل و نقل دریایی کاربرد زیادی دارد. این قاعده یکی از رایج ترین و پرکاربرد ترین اصطلاحات در تجارت بین الملل می‌باشد و در قراردادهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعریف اینکوترمز

اینکوترمز قواعد استاندارد بین المللی تدوین شده توسط اتاق بازرگانی بین المللی می‌باشد که در زبان محاوره ای به آن، اینکوترم و در زبان لاتین Incoterms نامیده می‌شود.

Incoterms پاسخگوی مسائل مربوط با حمل کالا از فروشنده (صادرکننده) به خریدار (واردکننده) می‌باشد.

 برای آشنایی بیشتر با اینکوترمز چیست، کلیک کنید.

قاعده CFR در اینکوترمز
اینکوترمز CFR

قاعده CFR به معنای هزینه یا ارزش کالا و کرایه حمل تا بندر مقصد می‌باشد. در این قاعده باید فروشنده کالا به جهت حمل کالا، قرارداد تنظیم کند و تا وقتی که کالا به بندر معین شده در مقصد نرسیده باشد، همه مخارج و کرایه های حمل را پرداخت نماید.

قاعده CFR همان C&F سابق می‌باشد منتها مختص حمل و نقل دریایی است. وقتی کالا بر روی نرده کشتی بارگیری می‌شود، تمامی مسئولیت های فروشنده به پایان می‌رسد. هزینه بیمه حمل و نقل کالا و تنظیم قرارداد بیمه بر عهده خریدار می‌باشد و در قبال آن هزینه حمل بار و تنظیم قرارداد حمل، بر عهده فروشنده می‌باشد.

اینکوترمز CFR

فروشنده کالا، اجناس مندرج در قرارداد را در مقصد مشخص شده بر روی عرشه کشتی تحویل می‌دهد و مخارج حمل بار را تا بندر مقصد، متقبل می‌شود.

خریدار تمامی ریسک ها و خطرات مربوط به کالاها را از هنگام تحویل کالا بر روی کشتی در بندر تعیین شده تقبل می‌کند. فروشنده کالا، بر اساس قاعده CFR بایستی مراحل صادرات کالا و ترانزیت را متقبل شود ولی با این حال، هیچگونه مسئولیتی در قبال واردات کالاها در کشور مقصد را ندارد.

نحوه حمل و نقل در CFR

از روش CFR برای حمل و نقل دریایی و یا تجارت از راه آبراه های داخلی استفاده می‌شود. روش CFR معمولاً در مواردی که به حمل و نقل ترکیبی نیاز باشد، مورد استقاده قرار نمی‌گیرد، چون این قاعده برای حمل و نقل ترکیبی مناسب نیست. در حمل و نقل های ترکیبی بهتر است از روش CPT اینکوترمز استفاده شود.

هزینه تخلیه در CFR

درصورتی که فروشنده بر اساس قرارداد حمل عقد شده، هزینه ای را در رابطه با تخلیه در محل معین شده در بندر مقصد، پرداخت کند، امکان دریافت آن هزینه از خریدار برای فروشنده وجود نخواهد داشت.

نحوه حمل و نقل در CFR

تنها درصورتی فروشنده می‌تواند هزینه های پرداختی را از خریدار اخذ کند، که از پیش در این باره با خریدار توافق کرده باشد.

محاسبه قیمت در CFR

برای محاسبه قیمت در CFR به صورت فرمول زیر عمل می‌شود:

قیمت معامله در CFR= ارزش کالا + قیمت حمل از کارخانه (یا انبار) تا روی عرشه کشتی + هزینه حمل دریایی تا بندر مقصد

توجه! قیمت حمل از کارخانه یا انبار تا روی عرشه کشتی همان هزینه های گمرکی، THC، هزینه های بندری و... می‌باشند.

وظایف فروشنده در اینکوترمز CFR

  1. پرداخت هزینه های بازرسی
  2. خریدار جهت تکمیل اطلاعات مورد نیاز
  3. انجام تشریفات گمرکی در موارد کاربرد پذیر
  4. ارسال اعلامیه ای به خریدار مبنی بر تحویل کالا
  5. تهیه سند تحویل با هزینه خویش توسط فروشنده
  6. تحویل کالا به موقع در زمان مشخص شده در قرارداد
  7. تهیه کالاها و برگه فروش منطبق با قرارداد فروش تنظیم شده و بر طبق الزامات مندرج در قرارداد
  8. قبول مسئولیت تمام ریسک ها، خسارات احتمالی و از بین رفتن کالا تا قبل از تحویل کالا به خریدار
  9. پرداخت هزینه های مختلف از جمله هزینه های لازم تا زمان تحویل کالا، هزینه حمل و مخارج مرتبط به ایمنی کالا، هزینه تخلیه کالا در مقصد، مخارج مرتبط به ترانزیت کالا و نیز هزینه همکاری.

وظایف فروشنده و خریدار در CFR

وظایف خریدار در اینکوترمز CFR

  1. کمک به انجام تشریفات صادرات در موارد کاربرد پذیر
  2. پرداخت هزینه های کالا بر طبق قرارداد فروش منعقد شده
  3. قبول ریسک ها و خطرات احتمالی از بین رفتن و آسیب دیدن کالاها پس از تحویل
  4. انجام تشریفات واردات در مواردی که کاربرد پذیر هستند و پرداخت هزینه های مرتبط به آن
  5. تحویل به موقع کالا و قبول سند تحویل منتها در صورتی که کالاها با قرارداد مطابقت داشته باشند.
  6. پرداخت تمامی هزینه ها و مخارج پس از دریافت کالا و همچنین هزینه همکاری فروشنده در بعضی موارد
  7. تنظیم اعلامیه ای مبنی بر مشخص نمودن زمان ارسال کالا و یا مشخص نمودن مکان دقیق دریافت کالا در مقصد (درصورت توافق بر خریدار در این رابطه و ارسال آن به فروشنده)

متصدی حمل در قاعده CFR اینکوترمز

ممکن است در این روش، احتمال داشته باشد که در قسمت های مختلف مسیر دریایی، حمل کالاها توسط چند متصدی انجام گیرد. برای مثال احتمال دارد یک متصدی حمل اپراتور کشتی Feeder، کالا را از یک بندر به بندر دیگری منتقل کند و پس از آن، در بندر دوم کالا به وسیله کشتی های اقیانوس پیما به سوی بندر مقصد انتقال یابد.

دلیل اهمیت ذکر نام بندر حمل در قرارداد در قاعده CFR

در قراردادی که به روش CFR تنظیم شده و امضاء می‌گردد، معمولاً نام بندر مقصد نوشته می‌شود. افزون بر اینکه نام بندر مقصد نوشته می‌شود، نام بندر حمل و نام بندری که در آن ریسک از روی دوش فروشنده برداشته می‌شود، هم در قرارداد نوشته می‌شود.

تفاوت CFR و FOB در اینکوترمز

در این قرارداد تنظیم شده، بندر حمل برای خریدار کالا، حائز اهمیت می‌باشد و معمولاً توسط خریدار مشخص می‌شود.

تفاوت CFR و FOB در اینکوترمز

بر طبق قرارداد تحت قاعده CFR اینکوترمز، فروشنده نسبت به خریدار مسئولیت های سنگین تری را جهت آماده سازی و پرداخت مخارج حمل و نقل کالا، متقبل می‌شود. کالاهایی که تحت قاعده CFR می‌باشد، در آن فرستنده کالا مسئولیت سازماندهی و پرداخت مخارج حمل و نقل دریایی کالا تا مقصد مدنظر را برعهده دارد و این بندر توسط گیرنده کالا از قبل تعیین می‌گردد.

در زمان استفاده از قاعده CFR اینکوترمز، بایستی فروشنده مدارک موردنیاز را جهت دریافت کالا به صورت درست و دقیق، در اختیار حمل کنندگان قرار دهد.

یکی دیگر از تفاوت های این دو قاعده CFR و FOB (فوب)، این است که مسئولیت کالا فقط زمانی به خریدار کالا یا گیرنده کالا منتقل می‌شود که کشتی حمل به بندر تعیین شده برسد. بعد از رسیدن کشتی به بندر، خریدار مسئول هزینه های تخلیه و حمل و نقل کالا تا مقصد نهایی می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با اینکوترمز FOB یا فوب کلیک کنید.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم قاعده CFR (قانون CFR اینکوترمز) که یکی از قوانین و قواعد مهم در تجارت بین المللی است، پرداختیم. همچنین معرفی CFR، وظایف فروشنده و خریدار کالا در قانون CFR اینکوترمز، نحوه حمل و نقل در CFR و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen