THC چیست؟

THC چیست؟
مقالات 1402 / 08 / 18

تی اچ سی (THC) به هزینه های تخلیه و بارگیری کانتینر در محوطه کانتینری بارگیری و صفافی به وسیله حمل، بارگیری حمل به پای کشتی و بارگیری به کشتی را می‌گویند. این هزینه ها بر اساس نرخی که از سوی سازمان بنادر و دریا نوردی اعلام می‌شود انتشار می‌یابد.

اگر Incoterms یا به عبارتی اینکوترمز (در ایران معروف به اینکوترم) یک کالا از نوع FOB, CFR, CIF, CPT, DAP, DDP, DDU باشد، فروشنده موظف است هزینه THC در بندر مبدا را به خط کشتی رانی پرداخت کند. نکته لازم به ذکری وجود دارد که پرداخت هزینه THC در بندر تخلیه کالا تحت همه اینکوترمزها بر عهده صاحب کالا است.

برای آشنایی بیشتر با مقاله اینکوترمز CPT کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با مقاله اینکوترمز CFR کلیک کنید.

تاریخچه تی اچ سی

تاریخچه THC

در روزهای اولیه حمل و نقل کالا و تجارت از طریق دریا، صاحب کشتی برای بارگیری و تخلیه بار خود به stevedores در بندر پرداخت می‌کرد. Stevedors یا همان استودورها کارگران بندری هستند که در عملیات عمومی اعم از کمک به پهلوگیری یا تخلیه کشتی هایی که از بندر خارج می‌شوند، کارکرد تجهیزات بندر مانند دریچه و جرثقیل، بارگیری و تخلیه بار، و... شرکت دارند.

با توسعه صنعتی، نوآوری های فناوری بیشتری به وجود آمد. بنادر برای رسیدگی به انواع بارهای مختلف ورودی و خروجی، ترمینال های جداگانه ای را تولید کردند. هر کدام از ترمینال ها تجهیزات متفاوتی داشتند که محموله را می توانستند با کارایی بیشتری اداره کنند. در گذشت زمان مشاغلی که با دست انجام می‌شدند مکانیزه شده و بنادر نیز شارژ ترمینال برای خط حمل و نقل را شروع کردند.

هزینه های حمل و نقل پایانه THC

زمانی که کالاها به پایانه های بندری می رسند، مقامات مبلغ معینی را برای خدمات خود اخذ می‌کنند. اینگونه هزینه ها با عنوان هزینه THC شناخته شده اند. خدمات THC شامل بارگیری و تخلیه، جابجایی، نگهداری و ذخیره سازی محموله هاست. هر کدام از بنادر دارای چند پایانه و ترمینال است که وظیفه آنها جابجایی انواع مختلف محموله هاست.

علاوه بر این موارد گفته شده، قوانین و الزامات به طور قابل‌ توجهی درکشورهای مختلف متفاوت است. در نتیجه، THCها یکنواخت نیستند.

هزینه های تی اچ سی

هزینه های جابجایی ترمینال شامل چه مواردی است؟

تی اچ سی ها (THC)، ممکن است در بنادر مختلف شامل خدمات مختلفی باشند. مثل بارگیری و تخلیه کالا در بندر، حمل و نقل آنها به مقصد نهایی و ذخیره سازی. در این قسمت خدماتی از این قبیل آورده ایم:

  • کار یدی
  • پهلو گیری
  • نگهداری
  • امکانات ترمینال

در صورتی که بعضی از هزینه های مرتبط به ترمینال ممکن است فقط شامل خدمات بارگیری در بندر شود، و بعضی دیگر ممکن است شامل حمل و نقل آن به انبار نیز باشد.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم تی اچ سی (THC) که یکی از مهم‌ترین هزینه های مرتبط با بنادر است، پرداختیم. همچنین تاریخچه THC و هزینه های تی اچ سی و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.
عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen