مجوز صادرات چیست؟

مجوز صادرات چیست؟
مقالات 1402 / 09 / 16

مجوز صادرات، سندی است که توسط مقامات دولتی صادر می‌شود که به شرکت‌ها یا افراد ثبت‌شده اجازه می‌دهد تا به طور قانونی کالاهایی را که محدودیت‌های دیگری دارند ارسال کنند. در این جا می توانید دریابید که چه نوع کالاهایی دارای محدودیت هستند و چگونه می توانید برای مجوز صادرات اقدام کنید.

مجوز صادرات

کدام محصولات محدودیت دارند؟

محصولات محدود شده شامل مواد شیمیایی، دارویی، آثار هنری، اقلام تاریخی و اقلام با کاربرد دوگانه است. سایر موارد عبارتند از: کنسول های بازی ویدیویی یا اقلام حاوی پارافین، مانند مداد رنگی یا شمع.

محصولات دو منظوره چیست؟

این ها اشیایی هستند که هم برای اهداف نظامی و هم برای اهداف غیرنظامی قابل استفاده هستند. اگر چه ممکن است فکر کنید که کالاهای ارسال شده فقط یک بار استفاده می شوند، مقامات دولتی ممکن است آن ها را با استفاده دوگانه در نظر بگیرند و نیاز به مجوز صادرات داشته باشند. برای مثال می توان از پهپادها هم در فیلم های سینمایی و هم در عملیات‌ نظامی استفاده کرد.

چگونه بفهمم که به مجوز صادرات نیاز دارم؟

بررسی کنید که آیا محصول دارای شماره طبقه بندی کنترل صادرات است که بیشتر به عنوان ECCN شناخته می‌شود.

ECCN چیست؟

ECCN کدی است که محصول را طبقه بندی می کند و الزامات مجوز را نشان می دهد. همه ECCN ها در چک لیست کسب و کار آنلاین موجود در وب سایت USCIS فهرست شده اند. همچنین می توانید از سازنده بپرسید یا وب سایت کشور خود را برای لیست بررسی کنید.

اقدامات اولیه برای مجوز صادرات

روند درخواست مجوز صادرات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. اما باز هم می‌توانید در وب‌سایت دولتی کشورتان بدانید که چه کاری باید انجام دهید.

اقدامات اولیه برای مجوز صادرات

اقدامات پس از دریافت مجوز صادرات

پس از دریافت مجوز صادرات، هنگام ارسال کالا باید مجوز صادرات در فاکتور فروش قید شود. همچنین با شرکت مخابراتی خود هماهنگ کنید که آیا نیاز به تحویل گواهینامه رانندگی دارید یا به صورت الکترونیکی ارسال می شود.  

مجوزهای صادرات، انواع خاصی از معاملات صادراتی را مجاز می کند

مجوز صادرات پس از بررسی دقیق شرایط مربوط به معامله صادرات توسط مرجع صدور مجوز مربوطه صادر می شود. بیشتر معاملات صادراتی ایالات متحده نیازی به مجوز خاصی در قالب مجوزهای دولت ایالات متحده ندارد و تنها درصد نسبتا کمی از کل معاملات صادراتی ایالات متحده نیازمند تایید دولت ایالات متحده است. اکثر صادرات کنندگان مجوز ایالات متحده، مقامات صدور مجوز وزارت صنعت و امنیت یا آژانس کنترل تجارت دفاعی وزارت امور خارجه ایالات متحده هستند.

نحوه دریافت مجوز صادرات

اکثر محصولات صادر شده به یک خریدار خارجی، نیازی به مجوز صادرات ندارند. با این حال، همه محصولات تابع قوانین و مقررات کنترل صادرات هستند.

نحوه دریافت مجوز صادرات

ابتکار اصلاحات کنترل صادرات

دولت در حال انجام اصلاحات عمده در سیستم کنترل صادرات ایالات متحده برای تقویت امنیت ملی ایالات متحده و تقویت توانایی آمریکا برای مبارزه با تهدیدهایی مانند تکثیر سلاح های کشتار جمعی است. طرح اصلاح کنترل صادرات ارتباطی با طرح صادرات ملی ندارد.

وزارت بازرگانی

مجوزهای وزارت بازرگانی برای استفاده دوگانه در شرایط خاص مربوط به امنیت ملی، سیاست خارجی، کمبود منابع، عدم اشاعه هسته ای، فناوری موشکی، سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی، ثبات منطقه ای، کنترل جرم و جنایت یا تروریسم، مورد نیاز است.

وزارت امور خارجه

وزارت دفاع ایالات متحده آژانس کنترل تجارت دفاعی صادرات. به طور کلی، هر شخص یا شرکتی که قصد صادرات تجهیزات دفاعی را دارد، باید قبل از صادرات از DDTC مجوز بگیرد. برای صادرات محصولات دفاعی (کالاهای دفاعی مانند مهمات)، هر شخص یا شرکتی که قصد صادرات چنین اقلامی را دارد، باید قبل از صادرات از اداره کنترل تجارت دفاعی وزارت امور خارجه آمریکا (DDTC) مجوز دریافت کند.

کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای

کمیسیون تنظیم مقررات انرژی هسته ای، مسئول اعطای مجوز صادرات مواد و تجهیزات هسته ای است.

وزارت نیرو

وزارت کشور، صادرات گاز طبیعی و برق توسط وزارت واردات و صادرات زیر نظر دفتر انرژی فسیلی وزارت نیرو تنظیم می‌شود. مجوز استفاده از فناوری هسته ای و داده های فنی انرژی هسته ای و مواد ویژه هسته ای توسط دفتر سیاست کنترل صادرات و همکاری آژانس انرژی صادر می شود. وزارت نیرو، آژانس تامین برق و بیمه انرژی مسئولیت واردات/صادرات برق و مقررات بین المللی برق را بر عهده دارد.

اداره مبارزه با مواد مخدر

اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده، صادرات مواد کنترل شده و مواد شیمیایی پیش ساز را تنظیم می کند.

سازمان غذا و دارو (FDA)

دفتر برنامه های بین المللی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به صادرکنندگان تفسیر و درک درستی از اجرای مقررات فدرال غذا، دارو و آرایشی (FD&C) مربوط به غذا، دارو و ایمنی دارویی داروها و لوازم آرایشی و بهداشتی ارائه می دهد.

وزارت کشاورزی

خدمات بازرسی و ایمنی مواد غذایی وزارت کشاورزی USDA (FSIS) برای صادرکنندگان محصولات گوشت، مرغ و تخم مرغ، از جمله بسته بندی، برچسب زدن و سایر الزامات ویژه، راهنمایی هایی را ارائه می دهد.

خدمات بازاریابی کشاورزی USDA (AMS) به صادرکنندگان درک درستی از گزینه های حمل و نقل، عوامل هزینه و ملاحظات فنی مربوط به صادرات محصولات کشاورزی با ارزش و افزوده بالا ارائه می دهد.

خدمات بازرسی سلامت حیوانات و گیاهان USDA (APHIS) تجارت ایمن را تسهیل می کند، جابجایی مواد خطرناک را کنترل می کند، از گسترش آفات محافظت می کند، واردات و صادرات گیاهان را تنظیم می کند و به صادرکنندگان کمک می کند تا وارد شوند.

الزامات سایر کشورها، تهیه شده توسط دفتر تجارت بین الملل

دفتر تجارت بین المللی وزارت بازرگانی ایالات متحده با شبکه ای از 108 دفتر در ایالات متحده و بیش از 75 کشور، از حضور جهانی و تخصص بازاریابی بین المللی خود برای کمک به شرکت های آمریکایی برای فروش محصولات و خدمات خود در سراسر جهان استفاده می کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به مفهوم مجوز صادرات پرداختیم که به شرکت‌ها یا افراد ثبت‌شده اجازه می‌دهد تا به‌طور قانونی کالاهایی را که محدودیت‌هایی دارند ارسال کنند. همچنین محصولات دو منظوره و ECCN را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین بررسی کردیم که قبل و بعد از مجوز صادرات چه اقداماتی موردنیاز است. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک کنید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen