بازکشت به آکادمی
طرز تهیه فلافل

فلافل یکی از خوشمزه ترین غذاهای عربی می‌باشد که در سراسر دنیا به عنوان یک غذای بین المللی شناخته می‌شود. این غذای خوش طعم یکی از پرطرفدارترین غذاهای خاورمیانه می‌باشد. دلایل محبوبیت زیاد فلافل، پخت سریع، قیمت بسیار ارزان و گیاهی بودن آن می‌باشد. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما دوستان و همراهان، روش پخت فلافل را آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه فلافل

برای 4 نفر

نخود 300 گرم
پیاز 2 عدد متوسط
تخم گشنیز 1 قاشق چای خوری
پودر زیره سبز یا سیاه 1 قاشق چای خوری
سیر 3 حبه
جعفری 50 گرم
سیب زمینی  1 عدد کوچک
لیمو ترش 1 عدد متوسط
زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
نمک  به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
ادویه فلافل 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه فلافل

گام اول

برای تهیه فلافل ابتدا به سراغ نخودها می‌رویم. ابتدا نخودها را حداقل 6 ساعت خیس می‌کنیم. هرچه زمان خیساندن نخودها بیشتر باشد، فلافل در پایان پخت خوشمزه تر می‌شود.

گام دوم

خیساندن نخودها باعث می‌شود، هم نخودها نرم شوند و هم نفخ آنها از بین برود. روش تهیه مایه فلافل خیلی راحت است. بعد از اینکه نخودها به خوبی خیس خوردن، کافیه با بقیه مواد مخلوط و میکس کنیم.

طرز تهیه فلافل

گام سوم

برای میکس و مخلوط کردن مواد با یکدیگر، نخودهای خیس خورده، سیر، جعفری، پودر تخم گشنیز، پیاز، سیب زمینی و زیره را در مخلوط کن و یا چرخ گوشت می‌ریزیم تا مایه فلافل بخوبی یکدست شود.

نکته! افزودن جعفری به فلافل اختیاری می‌باشد. 

گام چهارم

با اینکه گفتیم افزودن جعفری اختیاری هست ولی برای اینکه طعم خوشمزه و ظاهر زیباتری داشته باشد، بهتر است جعفری رو اضافه کنیم.

سرآشپزهای ماهر و حرفه ای توصیه می‌کنند که برای تهیه مایه فلافل بهتر است از چرخ گوشت استفاده کنیم. چون که مخلوط کن مواد را بیش از اندازه پوره می‌کند.

روش تهیه فلافل

گام پنجم

پوره کردن نخود موجب میشود که فلافل های ما در زمان سرخ شدن شل بشن و موادشون باز بشه. ولی وقتی از چرخ گوشت برای تهیه مایه فلافل استفاده می‌کنیم، مواد کاملا له نمی‌شود. بعد از اینکه مایه فلافل را چرخ کردیم و یا میکس کردیم، آبِ لیمو را می‌گیریم و با توری صافی آن را کاملا صاف می‌کنیم.

گام ششم

سپس آبِ لیمو ترش را همراه مقداری فلفل سیاه، زردچوبه، نمک، ادویه فلافل به مایه فلافل اضافه می‌کنیم. در این مرحله دوباره میکس کردن و یا چرخ کردن مایه فلافل را داریم. بعد از اینکه ادویه ها رو به مواد اضافه کردیم، مایه فلافل را چرخ و یا میکس می‌کنیم.

گام هفتم

پس از اینکه مایه فلافل را دوباره چرخ کردیم و یا میکس کردیم، مایه فلافل را همانند مایه کباب کوبیده، به مدت 5 دقیقه با دست ورز می‌دهیم تا قوام پیدا کند و بخوبی یکدست شود. 

توجه! مایه فلافل هنگام آماده شدن باید مقداری شُل شود، و زیاد سفت نشود.

نحوه پخت فلافل

گام هشتم

اگر مایه فلافل زیاد باشد، می‌توانیم در کیسه فریزر بریزیم و در فریزر بگذاریم. هر زمان که بخواهیم می‌توانیم از آن مواد استفاده کنیم. 

بعد از اینکه مایه فلافل را درست کردیم، بهتر است آن را به مدت 1 الی 2 ساعت در یخچال قرار دهیم تا کاملا یکدست شوند. 

گام نهم

اگر وقت کافی برای نگهداری 1 الی 2 ساعته مایه فلافل در یخچال نداشته باشیم، باید سریعا فلافل ها را سرخ کنیم. برای سرخ کردن فلافل ها، یک ظرف گود مثل شیرجوش را انتخاب می‌کنیم و بر روی حرارت ملائم قرار می‌دهیم و کمی روغن در آن می‌ریزیم تا فلافل ها در روغن شناور باشند.

روش تهیه فلافل خوشمزه

گام دهم

نکته مهمی درباره سرخ کردن فلافل ها وجود دارد، که باید در نظر داشته باشیم. برای سرخ کردن فلافل ها باید روغنی که در ظرف گود و یا شیرجوش می‌ریزیم، طوری باشد که فلافل ها درون آن شناور باشند. چرا که فلافل ها را نمی‌توان در روغن کمتری سرخ کرد. سرخ کردن و پختن فلافل اصلا شبیه به کتلت نمی‌باشد.

در این گام قالب فلافل را با مایه فلافل پر می‌کنیم و با پشت قاشق خوب مخلوط را فشار می‌دهیم تا در هنگام سرخ شدن مایه جدا نشود.

گام یازدهم

تا حد امکان فلافل درست کنید و داخل روغن بگذارید تا فلافل ها آرام آرام بپزند. یکی از نکات مهم هنگام سرخ کردن فلافل، حرارت زیر ظرف است. اگر شعله را زیاد کنیم، تا فلافل ها زودتر بپزند، روغن خیلی سریع می‌سوزد و سیاه می‌شود.

تهیه فلافل خوشمزه

گام دوازدهم

اگر برای سرخ کردن فلافل ها عجله کنیم، اطراف فلافل ها سرخ می‌شود و درون آن خام می‌ماند. برای سرخ کردن فلافل ها، نباید عجله داشته باشیم. بعد از اینکه فلافل ها به خوبی سرخ شدند، آنها را بر روی توری یا دستمال حوله ای قرار می‌دهیم تا روغن اضافی آنها از بین برود.

گام سیزدهم

بعد از اینکه روغن اضافی فلافل ها گرفته شد، فلافل ها را درون ظرف مدنظرمان برای سرو، می‌ریزیم و با نان باگت، خیارشور، گوجه فرنگی و کاهوی خرد شده سرو می‌کنیم.

نکته! در کنار فلافل، می‌توانیم از سس کچاپ و یا سس انبه استفاده کنیم.

نوش جان

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش ها و قسمت آموزش آشپزی آکادمی انتیراپ با طرز تهیه انواع غذاها نیز آشنا شوید.

سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen