بازکشت به آکادمی
نکات ایمنی برای رانندگان کامیون

رعایت دستورالعمل‌های ایمنی برای رانندگان کامیون، بسیار مهم است. کامیون‌ها در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند، برخی از آن‌ها مجاز به فعالیت در داخل شهر هستند و برخی دیگر فقط برای سفرهای خارج از شهر و حمل و نقل بین شهری در نظر گرفته شده‌اند. به همین دلیل نکات ایمنی زیر، برای رانندگان کامیون می‌تواند آن‌ها را از خطرات احتمالی، تلفات جانی و مالی محافظت کند. عدم رعایت نکات ایمنی توسط رانندگان کامیون، یکی از عوامل اصلی تصادفات جاده‌ای است. متاسفانه برخی از رانندگان به دلیل تجربه و مهارت خود تصور می‌کنند که هرگز تصادف نمی‌کنند، اما این کاملا اشتباه است و حادثه خبر نمی‌کند. کافیست لحظه‌ای غفلت کنیم. در این مقاله، مهم‌ترین نکات ایمنی برای رانندگان کامیون را ارائه می‌کنیم.

مهم ترین نکات ایمنی برای رانندگان کامیون

مهم‌ترین نکات ایمنی برای رانندگان کامیون

بررسی سلامت خودرو

باید کامیون را بررسی کنید. مواردی مانند کمربند ایمنی، ترمز، فرمان و غیره. این یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها برای اطمینان از سالم بودن آن‌ها قبل از شروع حرکت است. علاوه بر این، چراغ‌ها، راهنما، آینه‌ها و لاستیک‌ها نیز عوامل بسیار مهم دیگری هستند که باید بررسی شوند. هر یک از این خطاها می‌تواند باعث تصادف شود. شایان ذکر است که راننده کامیون نیز می‌تواند توسط پلیس راهور جریمه شود.

بارگیری صحیح

روش بارگذاری باید صحیح باشد. برخی از رانندگان به صورت غیرقانونی، بارگیری کالا را انجام می‌دهند و بخشی از کالا از خودرو خارج می‌شود. این مورد می‌تواند وزن کامیون را افزایش دهد و در شرایط بحرانی نمی تواند آن را کنترل کند. علاوه بر این، هر کامیون و وسیله حمل و نقل دارای ظرفیت مشخصی است. فشار بیش از حد به آن، به بار و کامیون آسیب می‌رساند.

بارگیری صحیح

توقف هنگام خواب آلودگی

عجله و رانندگی در هنگام خواب‌آلودگی، یکی از مهم‌ترین عوامل بروز حوادث رانندگی است. رانندگان کامیون اغلب مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند. بنابراین، اغلب در شب رانندگی می‌کنند. توصیه ایمنی ما به رانندگان کامیون این است که در صورت احساس خواب‌آلودگی، در مکانی امن توقف کرده و پس از مدت کوتاهی به رانندگی ادامه دهید. وقتی قصد استراحت دارید، مطمئن شوید که از ورود هوا به درون ماشین مطمئن شوید. اگر به هیچ وجه نمی‌توانید در جاده توقف کنید، می‌توانید با افزایش صدای ضبط یا نوشیدن قهوه از خواب‌آلودگی جلوگیری کنید و خستگی را از بین ببرید. برای این منظور، بسیاری از رانندگان کامیون از قهوه که سرشار از کافئین است استفاده می‌کنند.

از قرص های خواب آور استفاده نکنید

اگر مشکل پزشکی دارید و دارو مصرف می‌کنید، حتما از پزشک خود در مورد عوارض جانبی دارو سوال کنید. برخی از داروها باعث خواب‌آلودگی می‌شوند و پس از مصرف آن‌ها نباید رانندگی کنید.

در صورت لزوم از عینک طبی استفاده کنید

رانندگان کامیون باید بتوانند پلاک جلو را از فاصله تقریباً 20 متری بخوانند. اگر چشمان شما ضعیف است و نمی‌توانید پلاک خودروی جلویی را از این فاصله بخوانید، بایستی از عینک طبی استفاده کنید. علاوه بر این، اگر دید شما در شب کاهش یافته است، بهتر است در شب رانندگی نکنید. زیرا، خطر تصادف به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، افرادی که به این مشکل دچار هستند، هرگز نباید شیشه‌های ماشین خود را دودی کنند.

در صورت لزوم از عینک طبی استفاده کنید

کمربند ایمنی را ببندید

شاید بستن کمربند ایمنی برای شما یک شعار محسوب شود، ولی خوشبختانه، در سال های اخیر این امر فرهنگ‌سازی شده است. در بسیاری از تصادفاتی که راننده و سرنشین از کمربند ایمنی استفاده کرده‌اند، آمار مرگ میر کاهش یافته و جراحات و بستری شدن در بیمارستان به حداقل رسیده است. بنابراین، بستن کمربند ایمنی را به عنوان یکی از مهمترین نکات ایمنی برای رانندگان کامیون توصیه می‌کنیم.

از تلفن همراه استفاده نکنید

هنگام استفاده از تلفن همراه، قطعا نمی‌توانید با دو دست رانندگی کنید. بنابراین، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی توصیه نمی‌شود. زیرا تغییر سرعت و تغییر حالت‌های رانندگی در شرایط بحرانی بسیار مهم است.

به آینه بغل دقت کنید

قبل از استارت زدن کامیون، استفاده از آینه ضروری است. مهم است که وضعیت را از طریق آینه‌های جلو و بغل بررسی کنید. هنگام رانندگی، از آینه استفاده کنید تا از وضعیت خودروهای پشت و کناری مطلع شوید.

به آینه بغل دقت کنید

از حد مجاز سرعت تجاوز نکنید

اگر کامیون، توانایی رانندگی در شهر را داشته باشد، می‌تواند با حداکثر سرعت 30 کیلومتر در ساعت حرکت کند. این سرعت، قطعا در جاده بیشتر خواهد بود. توجه به علائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها بسیار مهم است. زیرا گاهی به دلایل مختلف باید سرعت خود را کم یا افزایش دهید. سرعت کامیون را برای حفظ فاصله ایمن از خودروی جلویی تنظیم کنید تا بتوانید در صورت نیاز به توقف، ناگهانی ترمز کنید.

توجه به شرایط آب و هوایی

توجه به شرایط آب و هوایی، از نکات ایمنی برای رانندگان کامیون است. به عنوان مثال، در فصول سرد سال که احتمال بارش برف و باران زیاد است، قبل از شروع سفر باید از سالم بودن باتری ماشین خود مطمئن شوید. زیرا اگر باتری خودرو مشکل داشته باشد، ممکن است کامیون در حین راه متوقف شود. توقف ناگهانی در شرایط برفی باعث به وجود آمدن وضعیت اضطراری در جاده خواهد شد. علاوه بر این، ریختن ضد یخ در مخزن رادیاتور و بطری‌های آب شیشه‌شور نیز از دیگر موارد مهمی است که رانندگان کامیون باید به آن توجه کنند.

هنگام رانندگی در شهر مراقب باشید

همان‌طور که در بالا گفته شد، برخی از کامیون‌ها به دلیل حجم و ظرفیتی که دارند قابلیت تردد در شهر را دارند. رانندگان این کامیون‌ها نیز باید مراقب عابران پیاده باشند. برخی از عابران پیاده بدون توجه به شما از خیابان عبور می‌کنند. علاوه بر این، در تقاطع ها باید به افراد و عابران پیاده در حال عبور از خیابان توجه کنید و به آن‌ها اجازه عبور دهید. اگر در ترافیک ماندید، تحت هیچ شرایطی وارد خط عابر پیاده نشوید. تصادفات خودروهایی مانند کامیون، قطعا سطح خسارت جانی و مالی را افزایش می‌دهد.

هنگام رانندگی در شهر مراقب باشید

نکات ایمنی برای بارگیری و مهار بار

پس از بحث در مورد نکات ایمنی برای رانندگان کامیون، نوبت به بررسی نکات ایمنی برای بارگیری و مهار بار می‌رسد. زیرا، حفظ ایمنی تنها مربوط به راننده نیست، بلکه، کالا نیز باید سالم به مقصد برسد. در غیر این صورت، ممکن است متحمل پرداخت خسارت شوید. در زیر به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است در خصوص بارگیری و نگهداری کالا به رانندگان عزیز کمک کند.

نکات ایمنی برای بارگیری و مهار بار

تناسب کامیون‌ها با بار

کامیون‌ها و سایر وسایل حمل و نقل باید برای بار مناسب باشند، که این تناسب و هماهنگی شامل وزن، ارتفاع و... می‌باشد. قبل از این که به فکر بارگیری و ایمن سازی کالا باشید، ابتدا باید خودروی مناسب را پیدا کنید و سپس اقدام به بارگیری کنید. اگر بار سنگین‌تر از ظرفیت خودرو باشد، قطعا در حین حمل و نقل با مشکل مواجه خواهید شد. یکی از بزرگترین مشکلات در این شرایط، وارد شدن فشار اضافی بر سیستم‌های داخلی و موتور کامیون است.

توزیع وزن بار

یکی از مواردی که در مورد بارگیری، بر آن تاکید زیادی می‌شود، توزیع مناسب بار است تا وزن آن به طور مساوی در کف کامیون توزیع شود. هرگز کل بار را روی کفی قرار ندهید. زیرا تعادل وسیله نقلیه به هم می خورد. در هنگام رانندگی در جاده، رانندگان کامیون با موقعیت‌های مختلفی مانند پیچ‌های تند، سبقت غیرمجاز و غیره مواجه می‌شوند که هر چه بارگیری دقیق‌تر انجام شود، راننده کامیون، کنترل کامل‌تری بر وسیله نقلیه دارد.

بارگیری اجسام سنگین

اگر بار شامل اجسام سنگین و سبک باشد، بهتر است ابتدا اجسام سنگین را بارگیری کنید و اجسام سبک را در بالا یا جلو قرار دهید. این کار موجب جلوگیری از وارد شدن فشار و آسیب به بارهای سبک در حین ترمزگیری ناگهانی می‌شود. بارگیری و مهار بار باید به گونه‌ای انجام شود که به راحتی بتوان کامیون را هدایت و کنترل کرد.

بارگیری اجسام سنگین

صدور بارنامه

قبل از بارگیری و ایمن‌سازی بار، حتما اقدام به صدور بارنامه کنید. امروزه، بارنامه الکترونیکی صادر می‌شود و کلیه اطلاعات مربوط به کالا اعم از تاریخ بارگیری و تحویل، وزن و ارزش ریالی کالا و... بر روی آن ثبت می‌شود. بارنامه را به صورت دست‌نویس تنظیم نکنید. زیرا در صورت بروز حادثه، قابل استناد در مراجع قانونی نیست.

توقف در مواقع ضروری

توصیه ما به شما این است که در مواقع بحرانی و اضطراری وسیله نقلیه خود را در مکانی امن متوقف کنید. شرایط بحرانی شامل بارش برف سنگین است. در چنین مواقعی ممکن است عدم تعادل بار را تجربه کنید. اگر مشاهده کردید که بار از موقعیت خود خارج می‌شود، به یاد داشته باشید که پس از نگه داشتن خودرو و مهار بار، دوباره حرکت کنید. این موضوع یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی برای رانندگان کامیون تلقی می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، نکات ایمنی برای رانندگان کامیون را فرا گرفتیم که می‌تواند افراد را از خطرات احتمالی، تلفات جانی و مالی محافظت کند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط در خصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید. همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین‌المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen