بازکشت به آکادمی
شرایط و مدارک لازم برای رانندگان کامیون های خط ترانزیت اروپا

رانندگان ترانزیت که می خواهند در خط اروپا کار کنند، باید شرایط و مدارک خاصی داشته باشند. در غیر این صورت قادر به فعالیت در این خط نخواهند بود. پس اگر شما هم می خواهید به عنوان راننده ترانزیت در مسیر اروپا کار کنید، بهتر است این شرایط را بهتر بدانید. در این مقاله، شرایط و مدارک لازم برای رانندگان کامیون‌های خط ترانزیت اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قبل از معرفی شرایط و مدارک راننده ترانزیت خط اروپا، خوب است بدانید که این مدارک برای کسانی است که می‌خواهند در زمینه حمل و نقل بین‌المللی فعالیت کنند. یعنی اگر می‌خواهید هر نوع باری را بین کشورهای اروپایی جابه جا کنید، باید این شرایط را داشته باشید. اگر بدون داشتن این شرایط و مدارک، قصد فعالیت در مسیر اروپا را داشته باشید، علاوه بر جریمه، ممکن است کامیون شما توقیف شود. به این دلیل، شناخت هر یک از این موارد، اهمیت زیادی در فعالیت شما دارد.

شرایط کامیون های ترانزیت خط اروپا

همان‌طور که می‌دانید، داشتن برخی شرایط و مدارک برای رانندگان خطوط ترانزیتی اروپا، اهمیت زیادی دارد. از طرفی خود کامیون‌ها باید شرایط خاصی را داشته باشند تا رانندگان بتوانند از آن‌ها در جاده‌های اروپا استفاده کنند. در این بخش، این شرایط را به طور اختصار مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سالم بودن کامیون

اولین و مهمترین عاملی که به شما کمک می‌کند تا به عنوان راننده کامیون ترانزیتی در خطوط اروپا فعالیت کنید، داشتن یک کامیون کاملا سالم و بدون نقص است. کامیونی که مشکل داشته باشد، به هر حال شما را از کار کردن باز می‌دارد. به همین دلیل، قبل از این که بخواهید برای رانندگی ترانزیتی اقدام کنید، مطمئن شوید که کامیون خود را زیر نظر یک فرد مجرب و حرفه‌ای تعمیر کرده‌اید و مشکلی وجود ندارد.

سالم بودن کامیون

مناسب بودن لاستیک

در حال حاضر، لاستیک‌های مختلفی در بازار وجود دارد که رانندگان ترانزیت می‌توانند انتخاب کنند و برای کامیون‌های حمل و نقل خود استفاده کنند. مهم‌ترین عاملی که در این زمینه باید در نظر گرفت، این است که برخی از لاستیک‌ها، برای بزرگراه مناسب نیستند. به همین دلیل، رانندگان ترانزیت باید لاستیک‌هایی را خریداری کنند که مناسب بزرگراه باشد. همچنین مطمئن شوید که لاستیک‌های کامیونتان کاملا سالم هستند.

مناسب بودن لاستیک

سالم بودن لنت ها و دیسک های کامیون

همان‌طور که می‌دانید دیسک و لنت کامیون در رانندگی بسیار مهم هستند. از مهم‌ترین شرایط برای راننده ترانزیت اروپایی این است که کامیون راننده باید لنت و دیسک کاملا سالم داشته باشد.

سالم بودن لنت‌ها و دیسک‌های کامیون

روغن ریزی نداشتن کامیون

روغن ریزی کامیون، یکی از مشکلاتی است که ممکن است بسیاری از رانندگان کامیون، توجه زیادی به آن ندارند. اما باید گفت که روغن‌ریزی می‌تواند مشکلات زیادی را برای کامیون ایجاد کند و به همین دلیل برای این که بتوانید بار را بین خطوط اروپایی حمل کنید، باید از عدم روغن‌ریزی کامیون خود مطمئن شوید.

روغن‌ریزی نداشتن کامیون

استفاده کامیون از استاندارد آلایندگی و داشتن تجهیزات کاتالیزوری

اگر کامیون ترانزیت شما استاندارد آلایندگی نداشته باشد و مجهز به کاتالیزور باشد، احتمال آلودگی هوا وجود دارد و این زمینه در اروپا بسیار مهم است. به همین دلیل، بهتر است برای کامیون خود تجهیزات کاتالیزوری خریداری کنید و استاندارد آلایندگی را دریافت کنید.

استفاده کامیون از استاندارد آلایندگی و داشتن تجهیزات کاتالیزوری

کامیون به سیستم کاهش دهنده آلاینده نیاز ندارد

باید اطمینان حاصل کنید که کامیون موردنظر شما به سیستم کاهش آلودگی هوا نیاز ندارد، علاوه بر آن به الزامات راننده ترانزیت اروپا و مدارک خود توجه کنید. این نشان می دهد که کامیون شما مشکلی برای آب و هوا ایجاد نمی‌کند و بنابراین گزینه مناسبی برای خطوط اروپایی خواهد بود.

کامیون به سیستم کاهش دهنده آلاینده نیاز ندارد

شرایط و مدارک راننده ترانزیت خط اروپا

راننده پس از اطلاع از مهم‌ترین شرایط کامیون، باید شرایط خاصی را نیز داشته باشد. پس از داشتن این شرایط و تهیه مدارک موردنیاز می‌تواند به عنوان راننده ترانزیت بین‌المللی، در خطوط اروپایی فعالیت کند. مهمترین شرایط و مدارک برای شروع کار راننده ترانزیت اروپایی به شرح زیر است:

  • گواهینامه بین‌المللی با اعتبار مناسب: با داشتن گواهینامه معتبر بین‌المللی نشان می‌دهید که توانایی رانندگی در خارج از کشور را نیز دارید. توجه داشته باشید که خروج از مرز بدون این گواهی برای رانندگان ترانزیت غیرممکن است.
  • کپی و اصل گواهی پایه 2 (برای کمک راننده در صورت موجود بودن): اگر شما به عنوان یک راننده ترانزیت، یک راننده کمکی دارید، این راننده کمکی باید اصل و کپی گواهینامه پایه 2 خود را به همراه داشته باشد.
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت: باید مدرکی ارائه دهید که نشان می‌دهد خدمت سربازی خود را به پایان رسانده‌اید.
  • بارنامه معتبر: در بارنامه، اطلاعات کامل کالا نوشته شده است و برای خروج و ورود بین مرزهای مختلف لازم است.
  • پلاک بین‌المللی: وقتی می خواهید کشور خود را ترک کرده و وارد کشور دیگری شوید، باید به جای پلاک قبلی خود، یک پلاک بین‌المللی روی خودرو نصب کنید.
  • بیمه‌نامه رسمی: داشتن بیمه‌نامه معتبر و رسمی از دیگر الزامات خط ترانزیت اروپا است. اگر در مسیر، برای کالا مشکلی پیش بیاید، شرکت بیمه، هزینه آن را تقبل می‌کند.
  • پاسپورت و ویزای معتبر: از آن جایی که برای حمل کالا باید به کشورهای مختلف بروید، شما باید پاسپورت و ویزای معتبر بر اساس همان کشور داشته باشید.
  • مدارک شناسایی: همراه داشتن برخی از مهمترین مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی، از مهمترین شرایط راننده ترانزیت است.
  • گواهی عدم اعتیاد: باید گواهی عدم اعتیاد به هر گونه مواد مخدر، به همراه داشته باشید.
  • برگ تعهد محضری: از آخرین شرایط و مدارک راننده ترانزیت خط اروپایی، برگ تعهد محضری است که برای کمک راننده لازم است.
  • عکس 6 در4: شما باید 5 قطعه عکس با اندازه ذکر شده و با زمینه کاملا سفید ارائه کنید.

کاپوتاژ کامیون

در قسمت قبل، مهمترین شرایط راننده ترانزیت خط اروپا را بررسی کردید. اگر کمی در زمینه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی کالا تحقیق کرده باشید، احتمالا اصطلاحی به نام کاپوتاژ کامیون را شنیده اید. کاپوتاژ، همان ارائه پلاک بین‌المللی است که برای کامیون‌ها و کشنده‌ها به طور جداگانه صادر می‌شود.


کاپوتاژ کامیون

برای آشنایی با نکات ایمنی برای رانندگان کامیون کلیک کنید.

درآمد یک راننده ترانزیت بین المللی چقدر است؟

بسیاری از رانندگان جدید می‌پرسند که یک راننده ترانزیت بین‌المللی چقدر درآمد دارد. به این افراد، باید بگوییم که در اکثر مواقع حقوق رانندگان ترانزیت بین‌المللی به ازای هر سفر به صورت درصدی تعیین می‌شود، می‌تواند بین 12 به 15 درصد متغیر باشد. بر این اساس، هر چه مسافت طی شده برای ارسال کالا به کشورهای خارجی بیشتر باشد، حقوق و درآمد راننده ترانزیت بین‌المللی بیشتر می‌شود. البته ناگفته نماند که مقدار تجربه و سابقه تأثیر زیادی در این امر دارد.

درآمد یک راننده ترانزیت بین المللی چقدر است؟

نتیجه‌گیری

در این مقاله، شرایط و مدارک لازم برای رانندگان کامیون‌های خط ترانزیت اروپا را مورد بررسی قرار دادیم که در صورت عدم ارائه مدارک، اجازه رانندگی به رانندگان کامیون‌های ترانزیت داده نمی‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط در خصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید. همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین‌المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen