بازکشت به آکادمی
فاصله های تعویض روغن برای موتورهای دیزل مکانیکی

فواصل تعویض روغن برای موتورهای دیزلی بسیار متفاوت است. در صورت استفاده از روغن استاندارد، بیشتر موتورهای دیزل باید از روغن مصنوعی هر 3000 مایل استفاده کنند و روغن را هر 5000 تا 6000 مایل تعویض کنند. در صورت استفاده از باکیفیت‌ترین روغن مصنوعی برای موتور دیزل، این فاصله گاهی تا 10000 کیلومتر افزایش می‌یابد.

اگر وسیله نقلیه شما به سختی کار می‌کند، باید این مسافت را حدود هزار کیلومتر کاهش دهید. این به این معنی است که باید فواصل سرویس خود را تنظیم کنید و تعویض روغن را کمی بیشتر و منظم‌تر انجام دهید. به یاد داشته باشید که چیزی به نام تعویض کردن زیاد روغن وجود ندارد، اما اگر به طور مرتب روغن را تعویض نکنید، خطرات زیادی وجود دارد.

برای خودروها و کامیون های گازسوز، مفهوم کلی این است که روغن باید هر 3000 کیلومتر یا هر سه ماه یکبار تعویض شود. اما این لزوما در مورد وسایل نقلیه با موتورهای دیزل صدق نمی‌کند. روغن موتور دیزل را هر چند وقت یکبار باید عوض کرد؟
بسته به موارد زیر، یک خودرو یا کامیون دیزلی می‌تواند بدون تعویض روغن بیشتر از خودروهای بنزینی کار کند.

  • جایی که رانندگی می‌کنید (مانند شرایط آب و هوایی و زمین)
  • کارهایی که با وسیله نقلیه خود انجام می‌دهید (مانند بکسل کردن بارهای سنگین یا بکسل کردن تریلر)
  • چه روغن مخلوط معمولی، چه مصنوعی و چه روغن مصنوعی کامل، یکی را انتخاب کنید.

در سرعت‌های پایین و دمای پایین، روغن موتور دیزل، آلاینده‌ها را سریع‌تر از اگزوز خودرو در سرعت‌های بالاتر و در هوای گرم‌تر جمع‌آوری می‌کند.

  • شرایط عادی: 7500 تا 10000 کیلومتر (1 سال)
  • بکسل متوسط: 5000 تا 7000 کیلومتر (6 ماه)
  • بکسل سنگین: 3000 تا 5000 کیلومتر (3 ماه)

برای آشنایی بیشتر با سیستم تعلیق کامیون و انواع آن کلیک کنید.

فرآیند تعویض روغن دیزل

با تعویض روغن دیزل، چه اتفاقی می افتد؟

این فرآیند، هیچ تفاوتی با تغییر استانداردهای روغن ندارد. تفاوت در نوع روغن و دفعات استفاده است.

هزینه تعویض روغن دیزل

تعویض روغن دیزل، گاهی اوقات می‌تواند گران‌تر از تعویض معمولی روغن باشد، زیرا سوخت دیزل و روغن نسبت به فرآورده‌های نفتی (گاز و روغن سنتی) گران‌تر هستند.

زمان تعویض روغن

بارها شنیده‌ایم که زمان بین دو تعویض روغن به عواملی مثل موتور، مسافت پیموده شده و قدیمی بودن آن بستگی دارد و  این تعویض بین 10000 تا 30000 کیلومتر انجام می‌شود.

به عبارت ساده، به عنوان یک قاعده کلی، سازندگان توصیه می‌کنند روغن موتور بنزینی را هر 10000 تا 15000 کیلومتر یا در صورت استفاده منظم (مکرر و فشرده) یک بار در سال یا اگر کمتر استفاده می‌شود هر 2 سال یکبار تعویض کنید.
از طرف دیگر، روغن موتورهای دیزلی باید هر 7000 کیلومتر یا حدود 1 تا 2 بار در سال تعویض شود. ماشین‌های جدیدتر نسبت به ماشین‌های قدیمی‌تر و با مسافت پیموده‌شده، نیاز به نگهداری کمتری دارند.

فرآیند تعویض روغن دیزل مکانیکی

آیا روغن موتور سیاه به این معنی است که باید تعویض شود؟

سیاه یا تیره بودن روغن موتور نشانگر تعویض آن نیست. در واقع، وقتی روغن سیاه است، به این معنی است که ذرات فلزی ریز ناشی از اصطکاک بین قطعات موتور را پراکنده کرده و آن‌ها را در روغن معلق نگه می‌دارد تا به یکدیگر ساییده نشوند. این ذرات معلق هستند که باعث سیاه شدن روغن می‌شوند.

سیاهی روغن بر توانایی موتور در روغن‌کاری و محافظت تأثیر نمی‌گذارد و در هر صورت، بیشتر ناخالصی‌ها از طریق فیلتر روغن، فیلتر می‌شوند. البته ظرفیت حفظ ذرات، محدود است و دیر یا زود روغن به نقطه اشباع می‌رسد و برای ادامه روغن کاری بهینه باید تعویض یا تصفیه شود.

روغن موتور سیاه

چه زمانی باید فیلتر روغن موتور دیزل را تعویض کرد؟

هنگام تعویض روغن فیلتر روغن باید تعویض شود. اول از همه برای اینکه روغن جدید به روغن قدیمی آلوده نشود و همچنین فیلتر به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهد. با گذشت زمان، فیلترهای معمولی مسدود می شوند و کاری را که قرار است انجام دهند متوقف می کنند و موتور شما را در معرض خطر قرار می دهد.

به همین دلیل است که باید روغن و فیلتر خود را همزمان تعویض کنید (بر اساس مسافت پیموده شده یا نشانگر سرویس، اگر وسیله نقلیه شما مجهز است). یا می توانید یک فیلتر مادام العمر برای خود تمیز شوندگی نصب کنید، به این معنی که نیازی به تعویض منظم روغن و فیلتر نیست، روغن به لطف فیلتر تمیز می ماند و روغنی که ارائه می دهد بدون وقفه کار می کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، به فاصله‌های تعویض روغن برای موتورهای دیزل مکانیکی پرداختیم و دانستیم که فواصل تعویض روغن برای موتورهای دیزلی بسیار متفاوت است. در ادامه، فرآیند تعویض روغن دیزل را بررسی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط در خصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین‌المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen