انواع بیمه حمل و نقل بین المللی کالا

انواع بیمه حمل ...
مقالات 1402 / 08 / 24

در تجارت جهانی یا همان تجارت خارجی خریداران، فروشندگان، اعتبار دهندگان و حمل کنندگان همگی سعی می‌کنند در فعالیت های خود ریسک را کاهش داده و به حداقل برسانند.

از این رو همگی تلاش می‌کنند که پوشش بیمه ای لازم را در معاملات خود لحاظ نمایند. بی شک اگر اطمینان نسبت به خسارات احتمالی در حمل و نقل وجود نداشت، مبادلات بین المللی به این آسانی صورت نمی‌گرفت.

بیمه یعنی چه؟

بیمه قراردادی است که به سبب آن یکی از طرفین تعهد می‌کند در ازای دریافت وجه از طرف دیگر و درصورت وقوع حادثه که منجر به آسیب دیدن کالاهای مورد نظر شود، خسارت های وارد شده بر کالا را جبران کرده و یا وجه مشخصی را به او بپردازند.

بیمه یعنی چه

بیمه باربری و حمل و نقل کالا

بیمه باربری و حمل و نقل کالا (حمل و نقل زمینی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی)، بیمه ای است که در آن بیمه گر در مقابل اخذ حق بیمه از بیمه گذار، تعهد می‌دهد درصورتی که در جریان حمل کالا از مکانی به مکانی دیگر، در اثر وقوع هرگونه خطرهای موضوع بیمه، کالا خسارت دیده باشد و یا تلف شده باشد و یا بیمه گذار هزینه هایی در رابطه با این خطرات متحمل شود، همه خسارت های وارد شده را جبران کند. ازطرفی دیگر در برخی موارد زیان های وارد شده بر افراد نیز از طریق بیمه باربری نیز جبران می‌شود.

انواع بیمه باربری و حمل و نقل

انواع بیمه باربری

بیمه حمل و نقل وارداتی

بیمه حمل و نقل وارداتی مخصوص کالاهایی است که توسط اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی از کشورهای خارجی خریداری می‌شوند، که به صورت خریدهای براتی (برات ارزی)،  از طریق اعتبارات اسنادی و یا بدون انتقال ارز صورت می‌گیرد. باتوجه قوانین موجود، خرید بیمه حمل و نقل وارداتی برای واردکنندگان کالاها الزامی می‌باشد.

بیمه نامه های باربری نزدیک به 90 درصد از حجم و نمونه کارهای کل بیمه های باربری را شامل می‌شوند. بیمه نامه حمل و نقل وارداتی، برخی خطرات اعم از خطراتی که توسط شرکت ها و بازرگانان ایرانی از کشورهای خارجی خریداری شده اند را، تهدید میکند و همچنین مورد حمایت قرار می‌دهد. که این پوشش از کشور مبدا تا مقصد را شامل می‌شود.

بیمه حمل و نقل وارداتی

بیمه نامه حمل و نقل وارداتی از اسنادی است که به جهت گشایش اعتبار در بانک ها موردنیاز است. هدف از این بیمه نامه حفظ منافع تاجران و واردکنندگان و در نهایت حفظ منافع ملی می‌باشد.

بیمه حمل و نقل صادراتی

بیمه نامه حمل و نقل صادراتی همانند بیمه نامه حمل و نقل وارداتی می‌باشد. کالاهایی که از ایران به مقصد کشورهای خارجی حمل می‌شوند، بر اساس انواع شرایط فروش، به بیمه نامه حمل و نقل صادراتی نیاز دارند. به موجب بیمه صادراتی، شرکت های بیمه، کالاهای صادراتی از ایران تا رسیدن به کشور مقصد را تحت پوشش قرار می‌دهند.

بیمه حمل و نقل صادراتی

بیمه نامه های حمل و نقل وارداتی و حمل و نقل صادراتی مشابه یکدیگر هستند و فیلدهای درج شده در آنها بسیار شبیه هستند. فقط در بیمه های باربری صادراتی، مبداء یکی از شهرهای ایران و مقصد یکی از کشورهای خارجی می‌باشد.

بیمه حمل و نقل دریایی

بیمه نامه حمل و نقل دریایی شامل برخی موارد میشود. عبارتند از:

بیمه حمل و نقل زمینی

مالک های کالاها برای در امان ماندن و حفظ کردن سرمایه ها و محموله های خود، باید آنها را در زمان حمل و جابجایی در خشکی تحت پوشش بیمه باربری قرار دهند، که به این نوع بیمه، بیمه حمل و نقل زمینی گفته می‌شود. بیمه حمل و نقل زمینی مکمل بیمه حمل و نقل دریایی می‌باشد و معمولا همان پوشش های خطری متعدد را شامل می‌شود.

بیمه حمل و نقل هوایی

بیمه حمل و نقل هوایی

صنایع هواپیماسازی و هوا نوردی، پیشرفت سریع و چشمگیری داشته اند که با توجه به این، تلاش های گسترده ای در جهت بهبود و اصلاح بیمه نامه ها برای تامین پوشش لازم جهت انواع گوناگون ریسک های مورد نیاز در بازار به عمل آمده است.

بیمه حمل و نقل داخلی

تمامی تولیدات، محموله ها و کالاهایی که توسط تاجران و تولیدکنندگان در محدوده جغرافیایی داخل ایران جابجا می‌شوند، توسط بیمه حمل و نقل داخلی زیرنظر پوشش بیمه ای نزد شرکت های بیمه قرار می‌گیرند.

بیمه حمل و نقل ترانزیت

بیمه حمل و نقل ترانزیت برای تجارت هایی که مبدا و مقصد آنها در خارج کشور ایران است و ایران در طول مسیر حمل و نقل قرار دارد، کاربرد دارد. نرخ و شرایط بیمه نامه های صادراتی، عینا برای اینگونه بیمه نامه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیمه حمل و نقل ترانزیت

موضوعات مندرج در بیمه نامه

  • حق بیمه
  • مبلغ بیمه
  • ذینفع بیمه
  • وسیله حمل
  • بسته بندی
  • کالای موضوع بیمه
  • مشخصات بیمه گذار

مدارک لازم جهت اخذ خسارت از شرکت بیمه

  • اصل بارنامه
  • فتوکپی پروانه سبز گمرکی
  • فتوکپی اعلامیه فروش ارز
  • فاکتور اصلی کالای خریداری شده
  • گواهی کسر تخلیه از بنگاه باربری
  • صورت عدل بندی یا بسته بندی کالا
  • صورت مجلس کارشناسی شرکت بیمه
  • صورت مجلس سازمان بنادر و کشتیرانی و گمرک (در مورد آب افتادگی کالا گواهی کاپیتان کشتی ضروری می باشد )

بیمه حمل و نقل زمینی

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم بیمه حمل و نقل بین المللی کالا که یکی از مهم‌ترین بیمه ها در بیشتر کشورها است، پرداختیم. همچنین تعریف بیمه، انواع بیمه باربری و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه حمل و نقل زمینی انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen