بازکشت به آکادمی
میزان ضد یخ لازم برای هر خودرو

ضد یخ بخشی از مایع خنک کننده موتور خودرو می‌باشد. این مایع در فصل تابستان با عنوان ضد جوش شناخته می‌شود. ضد یخ دردرون رادیاتور خودرو ریخته می‌شود و سبب جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور در فصل سرد زمستان و همچنین سبب بالا رفتن نقطه جوش می‌شود. چراکه با اضافه کردن ضد یخ به مایع رادیاتور خودرو، بالارفتن دمای خودرو به سبب کارکرد موتور باعث جوش آوردن موتور نمی‌شود. ضد که یک ترکیب شیمیایی و صنعتی به شمار می‌رود، یک مایع الکلی از جنس اتیلن گلیکون می‌باشد و معمولاً به رنگ های آبی، سبز، نارنجی و قرمز در بازارها وجود دارد. ضد یخ متشکل از ترکیب دو مایع «آب مقطر» و «الکل های صنعتی» می‌باشد. البته پیش از اینکه در ساخت ضد یخ از الکل های صنعتی استفاده شود، از «مونواتیلن گلایکول» استفاده می‌شود.

میزان ضد یخ لازم برای هر خودرو

ولی مدتی بعد تولیدکنندگان تصمیم گرفتند الکل های قوی تری را برای اتیلن گلایکول جایگزین کنند، که خاصیت سمی و اسیدی کمتری داشته باشند. نوع دیگری از الکل ها، پروپیلن گلایکول می‌باشد که در تولید ضد یخ استفاده می‌شود. تولید کنندگان ضد یخ علاوه بر اینکه از الکل و آب مقطر در ساخت آن استفاده می‌کنند، از مواد دیگری همچون نیتریت ها و سیلیکات ها به عنوان افزودنی اسنقاده می‌کنند.

کارکرد ضد یخ

همانطور که از نامش پیداست، ضد یخ تنظیم حرارت پیشرانه می‌باشد. برخی از موتورهای خودروها، درون سوز می‌باشند، که برای فعالیت صحیح به حرارت نیاز دارند. درجه حرارت لازم برای هر پیشرانه، در محدوده معینی قرار دارد. در صورتی که حرارت از حد معینی کمتر شود، موتور و اجزای آن، به یخ زدگی دچار میشوند. در مقابل این موضوع، اگر حرارت پیشران، بیشتر از حد مجاز باشد، باعث به جوش آوردن سیستم خنک کننده می‌شود. وظیفه ضد یخ، تنظیم حرارت موتور از طریق جریان یافتن در سیستم خنک کننده موتور می‌باشد.

کارکرد ضد یخ

پس با این توضیحات متوجه می‌شویم که وظیفه ضد یخ، حفظ دمای مایع خنک کننده بین محدوده خاص می‌باشد. مورد دیگر هم اینکه ضد یخ به صورت همزمان از جوش آوردن و یخ زدن مایع خنک کننده، جلوگیری می‌کند. پس در واقع به این نتیجه می‌توان رسید که ضد یخ از طریق ترکیب شدن با آب، باعث افزایش دمای جوش و کاهش دمای انجماد آب می‌شود.

چقدر ضد یخ بریزیم؟

هرچند این اندازه با توجه‌ به اقلیم‌ جغرافیایی و فصل‌ تغییر پذیر است‌. برای‌ نمونه در نواحی سردسیر‌ و فصل‌ زمستان، بهتر‌ می‌باشد تا نسبت‌ ضد یخ را در برابر آب اضافه کنید. با این وجود هیچ گاه از ضد یخ غیرمخلوط برای‌ خودرو خود‌ مصرف نکنید و پیوسته آن را با آب مقطر مخلوط‌ بکنید. هنگامی که مخلوط‌ مناسب‌ از مایع‌ سرد کننده را آماده کردید و سیستم‌ سرد کننده را مورد‌ شستن قرار دادید تا درجه‌ ماکسیموم منبع‌ سرد کننده را با مایع‌ پر کنید‌.

چقدر ضد یخ بریزیم

انواع ضد یخ

  1. ضد یخ اسیدی یا الکلی

    ضد یخ اسیدی، نوع مرسوم ضد یخ می‌باشد که در مقایسه با نوع دیگر ضد یخ ها، قیمت مقرون به صرفه تر و عمر طولانی تری دارند. ضد یخ اسیدی به رنگ سبز می‌باشد. این نوع ضد یخ ها ممکن است باعث بروز خوردگی در درون موتور خودرو شود. مورد دیگر هم اینکه در زمان تعویض ضد یخ اسیدی یا الکلی، بایستی سیستم خنک کننده به صورت کامل شسته شود.
  2. ضد یخ روغنی

    نوع دیگری از ضد یخ، ضد یخ روغنی می‌باشد، این نوع ضد یخ در مقایسه با نوع دیگر، قیمت بالاتر و عمر کوتاه تری دارد. در زمان تعویض ضد یخ روغنی، به شست و شوی سیستم خنک کننده خودرو، نیازی نمی‌باشد. مورد دیگر هم اینکه این نوع ضد یخ، موجب به حداقل رسیدن خوردگی قطعات پیشرانه می‌شود.

انواع ضد یخ

نکات مهم در استفاده از ضد یخ

قبل از اینکه از تعمیر کار خودرو درباره میزان ضد یخ سوالی بپرسید، ابتدا بایستی با برخی از نکات آشنا شد.

  1. نکته اول: در دفترچه راهنمای خودرو، درباره نوع ضد یخ مناسب، نوشته شده است. در صورت عدم دسترسی به دفترچه راهنمای خودرو، باید با تعدادی از تعمیرکاران و متخصصان خبره، مشورت کرد.
  2. نکته دوم: پیش از خرید ضد یخ از معتبر بودن برند آن اطمینان حاصل کنید و همچنین از فروشگاه های مورد اعتماد خریداری کنید.
  3. نکته سوم: از ریختن بیش از اندازه ضد یخ در رادیاتور خودرو، خودداری کنید. همه سیستم های خنک کننده جهت نشان دادن محدودیت حجم، درجه دارند. در صورت بیش از اندازه ریختن مایع خنک کننده در رادیاتور خودرو، سبب خفگی سیستم خنک کننده و بروز نشتی می‌شود.
  4. نکته چهارم: همیشه بعد از عوض کردن ضد یخ، بایستی سیستم خنک کننده خودرو، هواگیری شود. جهت هواگیری بهتر است با کمک یک مکانیک خبره، انجام شود.
  5. نکته پنجم: معمولاً عمر ضد یخ تقریباً 2 تا 3 سال می‌باشد. مرغوب ترین ضد یخ، نهایت تا 5 سال عمر می‌کند. از این رو بهتر است در بازه های زمانی 2 سال، ضد یخ تعویض شود. 

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم میزان ضد یخ لازم برای هر خودرو که یکی از مهمترین روان کننده‌های خودرو است که اهمیت بسیار زیادی برای حیات سالم موتور و اجزای درونی آن دارد، پرداختیم. همچنین کار کرد ضد یخ، انواع ضد یخ، و... را بررسی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط درخصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen