بازکشت به آکادمی
رانندگی در جاده‌های کوهستانی

جاده‌های کوهستانی، یکی از جذاب‌ترین مسیرها برای رانندگی هستند. اما رانندگی در کوهستان و جاده‌های پر پیچ و خم به مهارت زیادی نیاز دارد. برخی از افراد، خودروهای آفرود را برای تردد در این جاده‌ها انتخاب می‌کنند، اما خودروهای سواری نیز می‌توانند با رعایت نکات ایمنی در این جاده‌ها رانندگی کنند. فرض کنید در جاده‌ای مانند جاده هراز یا جاده چالوس در حال رانندگی هستید. اگر توانایی‌های لازم را نداشته باشید و به نکات مهم توجه نکنید، هر لحظه خطر تصادف در کمین است.

رانندگی در کوهستان

جاده‌های کوهستانی معمولا جاده‌های پر پیچ و خم هستند که شیبی تندتر از حد معمول دارند. در این جاده‌ها، نحوه ادامه جاده و همچنین نحوه رانندگی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. برخی از جاده‌های کوهستانی در دل جاده‌های خشک نیز، در این دسته قرار می‌گیرند. رانندگی در این جاده‌ها به مهارت بالا، توجه به برخی نکات فنی و نحوه رانندگی نیاز دارد.

رانندگی در کوهستان

نکاتی برای رانندگی در جاده های کوهستانی

بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند، برای سفر به جاده‌ها و مناطق کوهستانی یک ماشین شخصی انتخاب کنند. رانندگی در دل کوه پیچیدگی‌های زیادی دارد که بدون تسلط بر آن‌ها ممکن است جان شما در خطر باشد.

استفاده از تایر مناسب

جاده‌های کوهستانی، جاده‌های خیلی همواری نیستند. این جاده‌ها پر از پستی و بلندی و دست‌انداز است که هر لحظه تمام قسمت‌های خودرو را درگیر می‌کند. در این شرایط باید تایرهای خودرویی که بیشترین تداخل را با سطح جاده دارند، مورد توجه و بررسی قرار داد. بنابراین باید در انتخاب لاستیک برای رانندگی در این جاده‌ها، دقت بیشتری داشته باشید. لاستیک‌های مناسب برای رانندگی در جاده های کوهستانی باید مقاومت بالایی داشته باشند. در نظر داشته باشید که هنگام رانندگی در جاده‌های کوهستانی و برفی بهتر است لاستیک‌های معمولی را با لاستیک‌های زمستانی تعویض کنید. در این شرایط، داشتن زنجیر چرخ از ملزومات است. در شرایط عادی، بهترین انتخاب شما استفاده از تایرهای چهار فصل است.

استفاده از تایر مناسب

سوخت گیری خودرو

برای رسیدن به جایگاه‌های سوخت در جاده‌های کوهستانی، باید مسیر طولانی را طی کنید. بنابراین قبل از شروع سفر مطمئن شوید که باک خودرو پر است. حتی بهتر است در سفرهای بسیار طولانی کمی سوخت اضافی همراه داشته باشید تا در صورت تمام شدن بنزین در باک مجبور نباشید، در جاده بمانید. عواقب رانندگی با باک خالی می‌تواند به طور جدی، شما را با مشکل مواجه کند.

سوخت‌گیری خودرو

تکنیک ترمز در کوهستان

با توجه به این مسئله که جاده‌های کوهستانی پر پیچ و خم هستند، برای رانندگی ایمن در این جاده‌ها، باید تکنیک‌های مختلف ترمزگیری را به خوبی بلد باشید تا دچار حوادث جدی نشوید. بهتر است هنگام عبور از شیب ها و پیچ‌های تند، برای کنترل بیشتر خودرو، با دنده پایین رانندگی کنید.

پالس برانید

پالس راندن، تکنیکی برای کنترل خودروها در مسیرهای شیب‌دار است. اگر با وجود ترمز اولیه، نیاز به ترمزگیری مجدد دارید، بهتر است به جای ترمزهای مکرر و متوالی از روش پالس استفاده کنید و سرعت را با توجه به شرایط جاده تغییر دهید.

قوانین رانندگی را در کوهستان رعایت کنید

به قوانین رانندگی در کوهستان توجه کنید. هرگز در وسط جاده حرکت نکنید و مزاحم سبقت گرفتن دیگران نشوید. همچنین مسیر مقابل را مسدود نکنید. انتظار نداشته باشید خودرو، عملکرد معمولی را در ارتفاع داشته باشد. با رعایت قوانین رانندگی، احتمالا فشار کمتری به موتور خودرو وارد می‌شود.

توقف ماشین در جاده شیب دار

در جاده‌های شیب‌دار، مطمئن باشید در یک مکان امن توقف کنید. خودروی خود را در نقاط باریک جاده نگه ندارید و اجازه دهید خودروهای دیگر به راحتی از کنار شما عبور کنند.

توقف ماشین در جاده شیب‌دار

معاینه فنی خودرو را انجام دهید

شاید در رانندگی شهری و روزانه، برخی از ایرادات فنی، جزئی به نظر برسد، اما شرایط رانندگی در جاده‌های کوهستانی با کسی شوخی ندارد. قبل از شروع سفر، حتما معاینه فنی خودرو را انجام دهید. همچنین انجام سرویس منظم خودرو قبل از سفر در جاده‌های کوهستانی الزامی است.

معاینه فنی خودرو را انجام دهید

اطمینان از شرایط آب و هوایی

تصور کنید در یک جاده کوهستانی پر پیچ و خم رانندگی می‌کنید و ناگهان، باران یا برف سیل آسا شروع به باریدن می‌کند. رانندگی در هوای نامساعد به خودی خود خطرناک است، چه برسد به رانندگی در کوهستان. قبل از شروع سفر، حتما شرایط آب و هوایی را بررسی کنید تا گرفتار نشوید. در جاده‌های کوهستانی، رانش زمین در هنگام باران سیل آسا و بهمن در هنگام برف در کمین رانندگان است.

توجه به آمپر خودرو

در جاده‌های کوهستانی و هنگام رانندگی در سربالایی، همیشه به دماسنج موتور نگاه کنید و آن را در محدوده مجاز نگه دارید. اگر متوجه شدید آمپر ماشین بالا می‌رود، کولر ماشین را خاموش کنید، در جای مطمئنی توقف کنید و بگذارید موتور ماشین کمی خنک شود.

توجه به آمپر خودرو

مطمئن شوید که باک بنزین پر است

تمام بنزین چیزی است که هرگز نمی خواهید در جاده‌های کوهستانی با آن روبرو شوید. بنابراین، حتما قبل از سفر تا حد امکان باک را پر کنید.

مطمئن شوید که باک بنزین پر است

استفاده از چراغ های جلو

سالم بودن چراغ‌ها در جاده‌های کوهستانی ضروری است. قبل از شروع سفر، مطمئن شوید که همه چراغ‌ها سالم هستند. از Daylight و Autolight در طول مسیر استفاده کنید تا سایر رانندگان متوجه حضور شما در جاده شوند و احتمال تصادف را کاهش یابد.

استفاده از چراغ‌های جلو

استفاده از نقشه ترسیمی

اگر چه امروزه، بسیاری از مردم برای مسیریابی از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، اما در مسیرهای کوهستانی، این نقشه‌ها با مشکلاتی پیش آمده است. درست کار نکردن اینترنت به همراه عدم ثبت همه مسیرهای فرعی در نقشه‌های موبایل ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند. بهتر است مسیر خود را ترسیم کنید. قبل از شروع سفر روی یک تکه کاغذ با این روش، حتی اگر برنامه‌های مسیریاب غیرفعال باشند، همچنان نقشه حرکت را با خود دارید.

رانندگی در جاده های کوهستانی پر پیچ و خم

جاده‌های کوهستانی، به دلیل آب و هوای خاص خود، دید شما را هنگام رانندگی کاهش می‌دهند. دیواره کوه‌ها و درختان کنار جاده‌ها، به راننده اجازه نمی‌دهد دید و تسلط کافی بر جاده داشته باشد. به همین دلیل، باید در این مسیرها پس از رسیدن به پیچ، سرعت خود را کم کنید و در انتهای آن پدال گاز را کمی فشار دهید تا به مسیر مستقیم برگردید. با این کار، احتمال تصادف و از دست دادن کنترل خودرو، حتی در مواقعی که سطح جاده لغزنده است، کاهش می‌یابد.

رانندگی در جاده‌های کوهستانی پر پیچ و خم

سعی کنید در پیچ ها کمترین چرخش را داشته باشید

پیچ یکی از خطرناک‌ترین بخش‌های مسیرهای کوهستانی است. هنگام نزدیک شدن به پیچ، سعی کنید، در خطی رانندگی کنید که نزدیک جهت مقابل پیچ است. بدین وسیله، راهی برای عبور امن از پیچ یافته‌اید. با استفاده از این راه حل، احتمال سر خوردن خودرو کاهش می‌یابد.

شتاب گیری بعد از عبور از پیچ

هنگام عبور از یک پیچ، هرگز شتاب نگیرید. بهتر است هنگام عبور از پیچ یا تقریبا در انتهای آن، پدال گاز را فشار دهید. به خاطر داشته باشید که ممکن است جاده به هر دلیلی لغزنده باشد. در این شرایط و در پیچ جاده‌های کوهستانی کنترل فرمان، ترمز و... بسیار مشکل است و افزایش شتاب در این مواقع جان شما را به خطر می‌اندازد.

رانندگی در سربالایی

در سربالایی باید از تمام ظرفیت موتور استفاده کنید و فقط با دنده سنگین، مسیر را طی کنید. از آن جایی که هنگام سربالایی، ایمنی خودرو و توانایی کنترل خودرو کاهش می‌یابد، معمولا رانندگان از دنده‌های بالاتر از 3 استفاده نمی‌کنند.

رانندگی در سربالایی

رانندگی در سراشیبی

شرایط رانندگی در سراشیبی‌ها، شبیه سربالایی‌ها است. بهتر است در سراشیبی، از دنده سنگین استفاده کنید تا در صورت ترمز اضطراری، لنت ترمز داغ نشود. در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک، بهتر است فقط از دنده‌های معمولی استفاده شود. در صورت بلند شدن بوی ترمز و بیش از حد گرم شدن موتور ماشین، به دنده‌ها توجه کنید. این مورد می‌تواند ناشی از استفاده نادرست از دنده باشد. در این شرایط کولر ماشین را خاموش کنید.

رانندگی در سرپایینی

رعایت حق تقدم در جاده شیب دار

در جاده‌های کوهستانی، اگر ترافیک در قسمت سربالایی بیشتر باشد، اولویت حرکت با خودروها در سربالایی است. زیرا در سراشیبی، روشن کردن مجدد خودرو پس از توقف کامل، آسان‌تر است. اولویت حرکت در پیچ شدید، با اتوبوس است و باید قبل از پیچ، کاملا توقف کنید تا اتوبوس بتواند اول عبور کند. اگر خودرویی در حال سبقت غیرمجاز از سمت مقابل خودروی شما است، حتما سرعت را کاهش دهید و حتی ماشین را به کنار جاده ببرید تا احتمال تصادف کاهش یابد.

رعایت ایمنی در جاده های کوهستانی

  • در ترافیک ناگهانی، حتما از مثلث خطر استفاده کنید و فلاشر ماشین را روشن کنید تا رانندگان پشت سر شما آگاه شوند.
  • هنگام رانندگی در برف در جاده‌های کوهستانی، اگر قلوه سنگ‌هایی در مسیر ببینید، خودرو را متوقف کنید. وجود بهمن را احتمال بدهید.
  • در جاده‌های کوهستانی، اگر خودرویی در اطراف نیست، می‌توانید برای مدت محدودی از چراغ نور بالا استفاده کنید و پس از بررسی و اطلاع از شرایط جاده، آن را خاموش کنید.
  • در مسیرهای کوهستانی، احتمال وجود تونل بالاست. در این شرایط، حتما چراغ‌های ماشین را روشن کنید، شیشه‌ها را بالا بیاورید و بدون عینک آفتابی رانندگی کنید.

برای آشنایی بیشتر با رانندگی در جاده و قوانین آن کلیک کنید.

کنترل خودرو در جاده های کوهستانی

اگر جاده کوهستانی لغزنده بود و در کنترل ماشین به مشکل برخوردید:

  • آرام باشید.
  • به هیچ وجه پدال ترمز و گاز را فشار ندهید، زیرا این فقط وضعیت را دشوارتر می‌کند.
  • فرمان را با دو دست بگیرید و از حرکات ناگهانی خودداری کنید تا احتمال انحراف ماشین به چپ کاهش یابد.
  • وقتی سرعت ماشین کم شد، می‌توانید به آرامی گاز دهید و فرمان را در جهت دلخواه بچرخانید.

اقدامات لازم در صورت بریدن ترمز، هنگام رانندگی در جاده های کوهستانی

بریدن ترمز، هنگام رانندگی در جاده، به خصوص در جاده‌های کوهستانی، ناگوارترین اتفاقی است که می‌تواند رخ دهد. اگر چنین مشکلی برایتان پیش آمد، پدال ترمز را سریع و مداوم فشار دهید. در صورت عدم موفقیت، از دنده عقب کمک بگیرید و بدون تغییر سرعت از دنده بالا به دنده پایین بروید.

اقدامات لازم در صورت بریدن ترمز

پارک ماشین در شیب و کنار جاده

  • حتما ماشین را روی دنده بگذارید و ترمز دستی را بکشید.
  • چرخاندن فرمان در خلاف جهت جاده، به طوری که اگر ماشین حرکت کرد، زیاد حرکت نکند.
  • یک سنگ پشت چرخ ها قرار دهید.

سفر با ماشین شخصی در جاده‌های کوهستانی، با این که بسیار لذت بخش است، اما می‌تواند خطرات زیادی نیز به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است با آگاهی از شرایط جاده، شرایط جوی و آگاهی از رانندگی در این شرایط وارد جاده شوید تا خاطرات خوبی برایتان رقم بخورد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، به مفهوم رانندگی در جاده‌های کوهستانی پرداختیم. همچنین نکاتی برای رانندگی در جاده‌های کوهستانی مطرح کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط در خصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید. همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین‌المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen