بازکشت به آکادمی
رانندگی در جاده و قوانین آن

رانندگی در جاده با رانندگی در شهر بسیار متفاوت است. دانستن نکات رانندگی و سفر در جاده می‌تواند در به حداقل رساندن خطرات و افزایش کارایی شما در طول سفر بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، استفاده بیش از حد از ترمز، هنگامی که خودرو می‌تواند سرعت خود را در هنگام دنده عقب کاهش دهد، اشتباهی است که خطر خرابی سیستم ترمز را در حین حرکت افزایش می‌دهد. رانندگی، مهارت کنترل و هدایت وسایل نقلیه موتوری در جاده‌های بین شهری است. یادگیری این مهارت، مستلزم گذراندن موفقیت‌آمیز دوره‌های تئوری و عملی است. با این حال، افراد باید علاوه بر یادگیری اصول رانندگی در جاده، ساعات زیادی را تمرین کنند.

اصول رانندگی در جاده

زمانی که فردی در آزمون کتبی و عملی رانندگی قبول می‌شود، اطلاعات مختلفی در مورد خودرو و اجزای آن دارد تا قبل از حرکت، خودرو را به طور کامل بررسی کند. علاوه بر این، او قوانینی را می‌داند که رانندگی در جاده را آسان و ایمن می‌کند. با رعایت این قوانین، نه تنها خود راننده و سرنشینان خودرو، بلکه همه رانندگان و سرنشینان دیگر می‌توانند با آرامش و اطمینان به مقصد خود برسند. توجه به این قوانین، از بستن کمربند ایمنی گرفته تا رعایت حق تقدم در هنگام سبقت‌گیری و رعایت سرعت کافی در روز، شب و یا در مسیرهای مختلف، نه تنها راننده و سرنشینان خودرو، بلکه سایر وسایل نقلیه و مسافران آن‌ها با آرامش کامل به مقصد می‌رسند.

اصول رانندگی در جاده

رانندگی در جاده برای اولین بار

برای اولین بار تصمیم می‌گیرید که در جاده رانندگی کنید. در نظر داشته باشید که باید کنترل کافی داشته باشید. همچنین بر این باور باشید که توانایی رانندگی در جاده را دارید. توجه به قوانین رانندگی و رعایت حقوق خودروهای دیگر در جاده، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برای آشنایی بیشتر با رانندگی در جاده‌های کوهستانی کلیک کنید.

قوانین سبقت گرفتن در جاده

زمانی که می‌خواهید در جاده سبقت بگیرید، به مسیر جاده، علائم راهنمایی و رانندگی، فاصله ایمن با خودروها در دو طرف و جلو، عابران پیاده و مناطق اولویت‌دار توجه کنید. باید توجه داشته باشید که در هنگام عبور، نیازی به افزایش بیش از حد سرعت نداشته باشید. علاوه بر این، هنگام عبور باید از چراغ راهنما برای علامت دادن به خودروهای دیگر استفاده کنید. وقتی شرایط مهیا شد، وارد مسیر خود شوید. هنگام سبقت گرفتن باید این را در نظر داشته باشید تا با چند ضربه کوتاه بوق در روز و چند چراغ کوتاه، اما متناوب در شب، تصمیم خود را به سایر رانندگان اعلام کنید.

رانندگی در جاده دو طرفه

رانندگی در جاده دو طرفه، مانند هر جاده دیگری در صورتی ایمن است که راننده به علائم راهنمایی و رانندگی توجه کند و حقوق سرنشینان و سایر سرنشینان وسایل نقلیه را رعایت کند و هنگام سبقت گرفتن، قوانین مربوط به آن را در نظر داشته باشد.

رانندگی در جاده دو طرفه

نحوه تغییر لاین در جاده

برای تغییر لاین در جاده، باید به الگوهای ترافیکی توجه کنید. بنابراین شما از حرکت خودروها در یک جاده آگاه هستید. سپس باید فضای آزاد را برای حرکت در نظر بگیرید. لطفا توجه داشته باشید، این فاصله باید 3 تا 4 برابر طول ماشین شما باشد. ضمن رعایت قوانین سبقت، باید به فاصله خود از وسیله نقلیه جلویی در لاین مورد نظر توجه کنید. در عین حال، شما از وضعیت ترافیک آگاه هستید، آینه های خود را چک می‌کنید و راهنمایی می کنید تا سایر رانندگان ببینند شما در حال تغییر مسیر هستید. سپس با سایر رانندگان هماهنگ کنید و با بررسی نقاط کور، حفظ سرعت ثابت و توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، لاین را تغییر دهید.

در جاده، از چه فاصله ای باید راهنما بزنیم؟

هنگام تغییر جهت در جاده، باید از حداقل فاصله 100 متری و حداکثر فاصله 200 متری راهنما بزنید. به این ترتیب سایر رانندگان زودتر از تصمیم شما مطلع خواهند شد.

رانندگی در شب

رانندگی در شب نیز مستلزم رعایت قوانین بزرگراهی است. البته راننده باید توجه بیشتری داشته باشد. زیرا نور محیط در شب کمتر است و دید راننده به راحتی مختل می شود. از طرفی خطر به خواب رفتن راننده در شب بسیار زیاد است. به همین دلیل رانندگان باید قبل از سفر یک شب استراحت کامل داشته باشند تا سفری ایمن داشته باشند. البته باید به این نکته هم توجه کنید که آیا چراغ‌ها خوب کار می‌کنند یا خیر.

رانندگی در شب

قوانین و دستورالعمل های رانندگی در بزرگراه ها

برای رانندگی صحیح و ایمن در بزرگراه‌ها باید قوانین و دستورالعمل‌های رانندگی در این جاده‌ها را رعایت کنید. قوانین رانندگی در بزرگراه عبارتند از:

  • سرعت مناسب را تعیین و آن را حفظ کنید
  • به قوانین تغییر لاین در بزرگراه توجه کنید
  • فاصله طولی و عرضی را از سایر وسایل نقلیه رعایت کنید
  • در حد تعیین شده سبقت بگیرید
  • به هشدارهای رانندگی توجه کنید
  • برای بررسی وجود سایر وسایل نقلیه به آینه‌ها توجه کنید
  • در استراحتگاه‌ها، برای حفظ آمادگی هنگام رانندگی توقف کنید
  • هنگام رانندگی در باران و برف متمرکز و دقیق باشید
  • وقتی ماشین خراب می‌شود، آرامش خود را حفظ کنید
  • به جای رانندگی در شب، رانندگی در روز را انتخاب کنید

نکات مهم هنگام رانندگی در جاده

در ادامه این مقاله نکات مهم موردنیاز هنگام رانندگی در جاده را به شما معرفی می‌کنیم.

وضعیت صحیح نشستن در ماشین

هنگام نشستن در خودرو و قصد تمرین اصول رانندگی در جاده، باید پاهای خود را با زاویه 20 تا 30 درجه خم کنید تا در حین رانندگی دچار درد زانو و کمر نشوید. فاصله بین صندلی و فرمان باید به اندازه‌ای باشد که به راحتی فرمان را کنترل کنید. در عین حال، فاصله بین پا و پدال باید مناسب باشد. اطمینان حاصل کنید که پشتی صندلی صاف است تا بازوهای شما هنگامی که پشت فرمان هستید، در موقعیت صحیح قرار گیرند. به یاد داشته باشید که حتی اگر بهترین ماشین را برای سفر داشته باشید، اگر قوانین صحیح نشستن را رعایت نکنید، به سرعت خسته و کمردرد خواهید شد.

وضعیت صحیح نشستن در ماشین

لاین سرعت را بشناسید

سومین لاین بزرگراه که لاین سرعت نامیده می‌شود، به رانندگان اجازه می‌دهد تا با حداکثر سرعت مجاز رانندگی کنند. این حداکثر سرعت برای خودروهای سبک و سنگین یا نیمه سنگین به ترتیب 120 و 110 کیلومتر بر ساعت در آزادراه است. اما در بزرگراه، سرعت برای خودروهای سبک و سنگین به ترتیب 110 و 100 کیلومتر بر ساعت است.

لاین سرعت را بشناسید

استفاده از سرعت گیرهای فعال در جاده

در بخش‌هایی از جاده که امکان تردد انسان‌ها (مانند روستاها، استراحتگاه‌ها و اماکن تفریحی) یا حیوانات اهلی و وحشی وجود دارد، سرعت‌گیرهایی در جاده تعبیه شده‌اند تا رانندگان با مشاهده آن‌ها سرعت را کاسته و با احتیاط بیشتری رانندگی کنند. توجه به آن‌ها، علاوه بر حفظ سلامت راننده، سرنشینان و سایرین، باعث دور ماندن خودرو از آسیب‌های فنی می‌شود.

استفاده از سرعت‌گیرهای فعال در جاده

با دید باز به مسیر نگاه کنید

وقتی به رانندگی در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها می‌اندیشید، باید کاملا حواستان رو به مسیر پیش رو باشد. به مسیر جلو و اطراف خود توجه کنید. البته در هنگام رانندگی در شب باید دقت بیشتری داشته باشید.

تکنیک ترمز  گرفتن

برای کسانی که عادت به رانندگی صحیح در بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و دیگر انواع جاده‌ها دارند، تکنیک ترمزگیری امری عادی است. اما بهتر است در هنگام ترمزگیری ناگهانی باید سریع و در عین حال آرام واکنش نشان دهید. به این ترتیب، نه تنها از برخورد به خودروی جلویی در امان خواهید بود، بلکه از برخورد خودروی پشت سر خود و ایجاد تصادفات متوالی نیز جلوگیری می‌کنید.

تکنیک ترمز گرفتن

ترمز ممتد

برای این که در جاده‌های پر پیچ و خم، به آسانی ترمز کنید، باید از ترمز ممتد و دنباله‌دار استفاده کنید. هنگام انجام این کار، خودرو به آرامی حرکت می‌کند، نیروی اصطکاک بین لاستیک و زمین به حداکثر خود می‌رسد و خودرو می‌ایستد.

تکنیک شتاب گیری و افزایش سرعت صحیح

هنگام نزدیک شدن به پیچ‌ها سرعت خود را کاهش دهید. اما برای شتاب‌گیری مجدد، باید پیچ را طی کنید، فرمان را صاف نگه دارید و به آرامی پای خود را روی پدال گاز فشار دهید. مراقب باشید پدال گاز را به طور ناگهانی فشار ندهید، زیرا باعث لغزش خودرو می‌شود.

تکنیک شتاب‌گیری و افزایش سرعت صحیح

رانندگی با ماشین خود را یاد بگیرید

شما باید ماشین خود را به خوبی اداره کنید، آن را به خوبی و از زوایای مختلف درک کنید و حس کاملی نسبت به لاستیک‌ها داشته باشید. این به شما امکان می‌دهد پشت فرمان بنشینید و سرعت را دقیقا تنظیم کنید، بهترین زمان را برای تعویض دیسک کلاچ انتخاب کنید و رانندگی دقیق در جاده را تجربه کنید. جالب اینجاست که رفتار خوب با خودرو به شما این امکان را می‌دهد که خودرو را از جنبه‌های مختلف بررسی کنید و با مشکلاتی مانند رانندگی با باک خالی بنزین مواجه نشوید.

فرمان را ثابت نگه دارید

برای کنترل صحیح فرمان باید دستان خود را در جهت ساعت 3 و 9 روی فرمان قرار دهید. به دلیل سرعت زیاد، هر حرکت جزئی فرمان باعث از دست دادن تعادل خودرو و بروز سوانح خواهد شد، بنابراین فرمان را ثابت نگه دارید.

فرمان را ثابت نگه دارید

فاصله ایمن با سایر خودروها را حفظ کنید

حفظ فاصله ایمن از سایر وسایل نقلیه به کاهش چشمگیر خطر تصادفات رانندگی، به ویژه در هوای نامساعد یا ترافیک سنگین کمک می‌کند.

فاصله ایمن با سایر خودروها را حفظ کنید

استفاده صحیح از آینه ها

استفاده صحیح از آینه‌ها، یکی از مهم‌ترین نکات هنگام رانندگی در جاده است. برای این کار، باید قبل از شروع سفر، آینه‌ها را به درستی تنظیم کنید تا زاویه دید در هنگام رانندگی کافی باشد و دقت شما افزایش یابد. برای استفاده صحیح از آینه باید آن را به صورت دستی یا با دکمه تنظیم آینه تنظیم کنید.

استفاده صحیح از آینه‌ها

بیش از حد سبقت نگیرید

هنگام رانندگی در جاده باید صبور باشید. اگر چه امکان سبقت گرفتن در شرایط خاص وجود دارد، اما سبقت بیش از حد یا در زمان نامناسب، خطر تصادف را افزایش می‌دهد. بنابراین، باید در زمان مناسب از سایر وسایل نقلیه سبقت بگیرید و به اصول سبقت‌گیری  احترام بگذارید.

بیش از حد سبقت نگیرید

هشدارهای رانندگی را رعایت کنید

اگر چه برای رانندگی در جاده، برای بسیاری از رانندگان آسان‌تر از رانندگی در شهر است، اما اگر به علائم جاده‌ای، حقوق سرنشینان وسیله نقلیه و سایر خودروهای موجود در جاده احترام بگذارید، می‌توانید رانندگی ایمن و بدون دردسر را تجربه کنید.

توقف و استراحت کافی

باید در مناطق استراحت یا جاده‌هایی که می‌توانید، توقف کنید. زیرا راننده نیاز به استراحت دارد. به خصوص اگر فاصله تا مقصد زیاد باشد و راننده مجبور باشد در شب رانندگی کند.

توقف و استراحت کافی

برای رانندگی در جاده های خیس تمرکز کافی داشته باشید

هنگام بارندگی یا پس از بارش برف، زمین لغزنده می‌شود و خطر تصادف افزایش می‌یابد. در این مورد، لازم است تمام هشدارهای رانندگی را به خاطر بسپارید، با سرعت مجاز رانندگی کنید و فاصله طولی بین وسایل نقلیه را حفظ کنید.

برای رانندگی در جاده های خیس تمرکز کافی داشته باشید

در صورت خرابی خودرو آرامش خود را حفظ کنید

یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید، این است که قبل از سفر خودرو را چک کنید. اما اگر خودروی شما در جاده مشکل دارد، باید آرامش خود را حفظ کنید، چراغ های خطر خود را روشن کرده و به کنار جاده حرکت کنید. سپس برای درخواست تعمیرکار جهت اعزام فوری به مراکزی مانند امداد خودرو ثبت نام کنید.

استفاده از چراغ راهنما

یکی از مواردی که رانندگان، گاهی از استفاده کردن آن غافل می‌شوند، چراغ راهنماست. باید اطلاعات کافی در مورد کاربردهای آن داشته باشید و در زمان مناسب مانند هنگام سبقت گرفتن در جاده، از آن استفاده کنید.

استفاده از چراغ راهنما

احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی

توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی الزامی است. رعایت قوانین و توجه به علائم راهنمایی و رانندگی موجب رعایت حقوق مردم و سایر وسایل نقلیه در جاده می‌شود و در عین حال، احتمال تصادفات را کاهش می‌دهد.

رانندگی با تمرکز بالا

یکی از قوانین هنگام رانندگی در جاده و حتی در شهر، داشتن تمرکز بالا است. یعنی فرد باید بدون استرس و با اعتماد به نفس کافی رانندگی کند. در عین حال، باید از کارهایی مانند صحبت کردن با تلفن، نوشیدن الکل و خوردن مواد غذایی اجتناب کند.

رانندگی با تمرکز بالا

زمانی مناسب برای رانندگی در جاده و بزرگراه انتخاب کنید

برای سفر ایمن، زمانی را برای رانندگی انتخاب کنید که خستگی و خواب آلودگی، بدن شما را تحت‌الشعاع قرار ندهد. سعی کنید سفر در طول روز را در اولویت قرار دهید و زمانی که تمرکز و آرامش لازم را دارید، در جاده‌ها و بزرگراه‌ها رانندگی کنید.

هنگام رانندگی از تلفن همراه خود استفاده نکنید

صحبت کردن با تلفن همراه و مرور سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در حین رانندگی می‌تواند به راحتی حواس شما را از جاده منحرف کند. در نتیجه خطر تصادفات رانندگی را افزایش می‌دهند. به همین دلیل استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی توصیه نمی‌شود.

هنگام رانندگی از تلفن همراه خود استفاده نکنید

بستن کمربند ایمنی

کمربند ایمنی، یکی از قطعات خودرو است که قبل از رانندگی باید آن را ببندید. بستن کمربند از حرکات تیز و ناگهانی بدن به جلو جلوگیری می‌کند. به طور خاص، راننده و سرنشین جلو از ضربه سر به شیشه، کمردرد و صدمات جسمی جدی محافظت می‌شوند.

بستن کمربند ایمنی

حواس پرتی رانندگی

عوامل مختلف بصری، شناختی، فیزیکی و شنوایی که در رانندگی حواس‌پرتی نقش دارند. این عناصر عبارتند از:

  • صحبت کردن با تلفن همراه
  • خوردن و آشامیدن
  • تنظیم سیستم تهویه
  • تنظیم سیستم صوتی خودرو
  • جابجایی اجسام داخل کابین
  • صحبت با سایر مسافران
  • سیگار کشیدن
  • کودکان را در صندلی‌های مخصوص قرار ندهید
  • به حیوانات خانگی در ماشین توجه کنید
  • به چیزهای مختلف فکر کنید و به جاده توجه کنید
  • مستقیما به چراغ‌های جلوی وسایل نقلیه جلویی یا روبه رو نگاه کنید، به خصوص هنگامی که در شب رانندگی می‌کنیم
  • کار با سیستم‌های خودرو مانند کروز کنترل
  • استفاده از سیستم‌هایی مانند تلفن همراه، لپ‌تاپ و وسایل مسافرتی
  • نگاه کردن به اطراف و عدم توجه به آن چه در پیش است
  • چگونه از بزرگراه عبور کنیم

زمانی که می‌خواهید از بزرگراه خارج شوید، باید به نکات لازم توجه کنید تا تمرکز و عملکرد خودروهای دیگر را تحت تاثیر قرار ندهد. همان‌طور که اشاره کردیم، هنگام تغییر لاین و ورود به لاین سرعت، باید به طور مشابه سرعت خود را کم کنید و وارد خطی با کمترین محدودیت سرعت شوید تا آماده خروج از بزرگراه شوید.

خطرات رانندگی در حالت مستی

وقتی راننده، مست از نوشیدن مشروبات الکلی است، تمرکز لازم برای رانندگی را ندارد. در عین حال خطر گیر افتادن در ترافیک در طول سفر نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه افراد مست، به طور خطرناکی در جاده رانندگی می‌کنند و خطر تصادفات رانندگی افزایش می‌یابد.

خطرات رانندگی در حالت مستی

جلوگیری از خواب آلودگی هنگام رانندگی

برای این که رانندگان هنگام رانندگی به خواب نروند، باید به اندازه کافی بخوابند تا در حین رانندگی مدام خمیازه نکشند و به خواب نروند. حتی اگر هنگام رانندگی در جاده احساس خواب آلودگی می‌کنید، باید در اولین توقف یا مکانی مناسب در کنار جاده توقف کرده و چرت بزنید.

جلوگیری از خواب آلودگی هنگام رانندگی

نتیجه‌گیری

در این مقاله، قوانینی را به شما معرفی کرده‌ایم تا بتوانید با خیال راحت در جاده رانندگی کنید و سفری خوش برای خود و سایر مسافرانتان داشته باشید. آن چه مهم است تمرکز بالا در هنگام رانندگی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است که به کاهش چشمگیر میزان تصادفات رانندگی کمک می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط در خصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید. همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین‌المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen