بازکشت به آکادمی
تفاوت موتور دیزلی و بنزینی

اگر تصمیم به خرید خودروی جدید دارید اما نمی توانید بین موتور دیزلی و بنزینی یکی را انتخاب کنید، ابتدا باید تفاوت‌های هر نوع موتور را با هم مقایسه کنید، زیرا دانستن تفاوت‌ها و همچنین دانستن مزایا و معایب هر نوع موتور موتور، به شما کمک می کند بهتر تصمیم بگیرید که کدام دستگاه برای شما بهترین است. بنابراین، می‌خواهیم در مورد تفاوت بین موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی صحبت کنیم، اما قبل از آن باید ویژگی‌های موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی را بدانیم.

موتور بنزینی

موتور بنزینی، یک موتور احتراق داخلی با احتراق جرقه‌ای است که با سوخت‌های فرار مانند بنزین کار می‌کند. در موتور بنزینی هوا و سوخت با فشرده‌سازی مخلوط می شوند.

موتور بنزینی

موتور دیزلی

موتورهای دیزلی مانند موتورهای بنزینی نوعی موتور احتراق داخلی هستند و به موتورهای احتراق تراکمی نیز معروف هستند. در یک موتور دیزل، سوخت به محفظه احتراق تزریق می‌شود و در دمای بالا در آن محفظه احتراق، مشتعل می‌شود.
موتور دیزل فقط می‌تواند هوا را فشرده کند نه سوخت. هنگامی که سوخت وارد محفظه احتراق می‌شود، خود به خود می‌سوزد. تزریق سوخت به داخل محفظه احتراق، در دمای بالا می‌تواند انفجارهای لازم برای حرکت پیستون را بدون تأثیر بر جرقه داخلی ایجاد کند.

موتور دیزلی

برای آشنایی بیشتر با معرفی جایگزین کارت بنزین کلیک کنید.

تفاوت بین موتور دیزل و موتور بنزینی

اکثر خودروهای تولید شده امروزی از موتورهای دیزلی و بنزینی استفاده می‌کنند. علی‌رغم این که این موتورها شباهت‌های زیادی با هم دارند، برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم:

میزان مصرف

اولین تفاوت بین موتورهای دیزلی و بنزینی این است که موتورهای بنزینی هم از سوخت و هم هوا در محفظه احتراق استفاده می‌کنند، اما موتورهای دیزلی فقط هوا را وارد محفظه احتراق می‌کنند.

فشرده سازی و قدرت

موتورهای دیزلی و بنزینی هوا را در محفظه فشرده می‌کنند، فشار باعث انفجار می شود، اما نحوه انفجار در این دو موتور متفاوت است.

در موتورهای بنزینی از شمع برای احتراق و اختلاط هوا و سوخت استفاده می‌شود و در نهایت پیستون پایین می‌آید، اما در موتور دیزل وقتی پیستون به بالای تراکم هوا و سوخت می‌رسد، هوا بسیار فشرده می‌شود. پیستون را به اندازه کافی گرم کنید. این گرما باعث مشتعل شدن سوخت می‌شود.

بدنه دریچه گاز

همچنین بین موتورهای دیزلی و بنزینی در بدنه دریچه گاز تفاوت وجود دارد. به طور کلی، خودروهای بنزینی دارای بدنه دریچه گاز هستند، اما موتورهای دیزلی این گونه نیستند. هنگامی که پدال گاز فشار داده می‌شود، بدنه دریچه گاز که بین فیلتر هوای ورودی و منیفولد قرار دارد باز می‌شود و باعث می‌شود هوای بیشتری وارد موتور شود، بنابراین برای افزایش سرعت و قدرت باید سوخت بیشتری به داخل موتور پمپاژ شود.

در موتورهای دیزلی، زمانی که پدال گاز فشار داده می‌شود، میزان سوخت تزریق شده به موتور مستقیما کنترل می‌شود.

وزن

از آن جایی که سوخت‌های مختلف به فشارهای عملیاتی متفاوتی نیاز دارند، این موضوع بر نحوه طراحی موتورهای دیزلی و بنزینی تأثیر می‌گذارد. به طور کلی، فشارهای بالایی که موتورهای دیزلی متحمل می‌شوند، مستلزم بادوام بودن موتور دیزلی است. بنابراین، موتورهای دیزلی سنگین‌تر از موتورهای بنزینی هستند، زیرا برای ایجاد انفجار به فشار بالا نیاز دارند.
علاوه بر این، این مشکل باعث می‌شود که مواد قطعات مورد استفاده بسیار بادوام‌تر شوند تا در اثر ضربه آسیب جدی نبینند. اما موتورهای بنزینی برای تولید احتراق به ضربه و فشار کمتری نیاز دارند. بنابراین، طراحی آن‌ها کوچکتر است و وزن قطعا کمتر از موتورهای دیزلی است.

سرعت

یکی دیگر از تفاوت‌های موتورهای بنزینی و دیزلی است. موتورهای بنزینی معمولا بسیار سریعتر از موتورهای دیزلی هستند. در واقع می‌توان گفت که موتورهای دیزلی برای کارهای سنگین، کند و قدرتمند مناسب‌ترند. بنابراین از موتورهای دیزلی در کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، بولدوزرها، تراکتورها و به طور کلی ماشین آلات سنگین استفاده می‌شود. موتور بنزینی یک انتخاب عالی برای مشاغل سبک‌تر است. بنابراین، موتورهای بنزینی در خودروهای سواری بیشتر از موتورهای دیزلی استفاده می‌شوند.

نسبت هوا به سوخت

موتورهای بنزینی نسبت هوا به سوخت محدودی دارند، اما موتورهای دیزلی می‌توانند در محدوده بسیار وسیعی کار کنند. فشار دادن پدال گاز در یک موتور دیزلی به طور قابل توجهی نسبت هوا به سوخت را کاهش می‌دهد، به این معنی که سوخت بیشتری نسبت به هوای ورودی تزریق می‌شود و در نتیجه قدرت را افزایش می‌دهد.

به طور کلی برخی از مشکلاتی که در موتورهای دیزلی رخ می‌دهد و علل آن عبارتند از:

مشکل شروع: ممکن است به تراکم ضعیف موتور مربوط باشد.

خارج شدن دود آبی از لوله اگزوز:  دود آبی که از لوله اگزوز خارج می‌شود نشان می‌دهد که موتور در حال سوختن روغن خود است، احتمالا به دلیل فرسودگی سیلندرها یا پر شدن بیش از حد ظرف روغن.

از دست دادن قدرت موتور: ممکن است به دلیل فشرده سازی ضعیف موتور باشد. همچنین می‌تواند نشان‌دهنده فرسودگی رینگ‌های پیستون و سوپاپ‌هایی باشد که نیاز به تعویض دارند.

افزایش مصرف روغن: اگر اغلب موتور خود را با روغن پر می‌کنید، ممکن است نشتی رخ داده باشد و نیاز به توجه فوری دارد.

مزایا و معایب موتور دیزل در زیر آورده شده است:

مزایای استفاده از موتور دیزل

موتورهای دیزلی کارآمدتر از موتورهای بنزینی هستند.

قیمت سوخت دیزل بسیار پایین‌تر و ارزان‌تر است.

خودروهای موتور دیزلی می‌توانند کیلومترهای بیشتری را نسبت به خودروهای موتور بنزینی طی کنند.

موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی دوام بسیار بالا و عمر بیشتری دارند.

معایب از موتورهای دیزلی

موتورهای دیزلی باید از فولاد ساخته شده باشند تا فشار تراکم هوای بالا را تحمل کنند، بنابراین هزینه ساخت آن‌ها اغلب بالاتر است.

موتورهای دیزلی سنگین‌تر از موتورهای بنزینی هستند.

مزایا و معایب موتورهای دیزلی

نتیجه‌گیری

در این مقاله به تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی پرداختیم. با دانستن تفاوت بین این دو موتور، می‌توانید نحوه استفاده از آن‌ها را بهتر درک کنید. در این مقاله مزایا و معایب هر موتور توضیح داده شده است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که نمی‌توان با اطمینان گفت که موتور بنزینی بهتر است یا موتور دیزلی. بنابراین بهتر است در هنگام انتخاب تجهیزات به نوع و حجم کار، محل کار، سرعت و... توجه کنید تا مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید. به عنوان مثال هرگز از موتورهای دیزلی در مناطق سردسیر استفاده نکنید. زیرا عملکرد آن‌ها در هوای سرد کاهش می‌یابد. در این حالت موتور بنزینی انتخاب بهتری است. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط در خصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین‌المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen