بازکشت به آکادمی
علائم خرابی ترمز خودرو

ترمز یکی از ابزارهای مهم در وسایل نقلیه است که وظیفه آن بازداشتن وسیله نقلیه از حرکت می‌باشد. ترمزها برای کم کردن سرعت و متوقف کردن خودرو، دوچرخه، موتور سیکلت و ... که در حال حرکت با سرعت بالا هستند، می‌باشند و همچنین اطمینان شخصی راننده آنها، به خوبی عملکرد ترمزها می‌باشند.

ترمزها در چند نوع هستند، و اکثراً به وسیله هوا، آب یا روغن، کار می‌کنند. ترمزهای روغنی معمولاً در خودروها استفاده می‌شود. در ترمزهای روغنی، زمانی که راننده پایش را بر روی اهرم ترمز (پدالی که زیر پای راننده قرار داره) می‌گذارد و آن را می‌فشارد، روغن از لوله های مخصوصی که به درون استوانه وارد می‌شوند، و به وسیله فنر، صفحه ای را به جلو حرکت می‌دهد، و سبب می‌شود چرخ ها از حرکت بازداشته شوند و یا حرکت چرخ ها، کند شود.

علائم خرابی ترمز خودرو

بریدن ترمز خودرو

ترمز خودرو دارای چند بخش می‌باشد، که برای پیشگیری از حوادث و تصادفات، هر چند مدت یکبار بایستی چک و بررسی شوند و نقص های احتمالی آنها رفع گردد. 

درصورت بریدن ترمز خودرو یا نگرفتن ترمز، ممکن است اتفاقات و حوادث ناگواری را به وجود آورد.

دلایل شایع ترمز نگرفتن ماشین

  • خراب شدن بوستر
  • نامرغوب بودن لنت ترمز

    برای آشنایی بیشتر با لنت ترمز کلیک کنید.

  • نامرغوب بودن روغن ترمز
  • نشت روغن از سیلندر ترمز
  • تنظیم نبودن ریگلاژ ترمز دستی

    برای آشنایی بیشتر با سیلندر ماشین کلیک کنید.

  • خرابی پمپ ترمز/ هوا گرفتن سیستم ترمز
  • کشیدن فرمان به یک طرف در هنگام ترمز گیری

دلایل شایع ترمز نگرفتن خودرو

علائم خرابی ترمز خودرو

  • صدای عجیب
  • بوی سوختنی
  • فشار پایین سیستم ترمز
  • بالا بودن دمای دیسک های ترمز
  • لرزش خودرو در هنگام ترمز کردن

راخ های پیشگیری از خرابی ترمز ماشین

راه های جلوگیری از خرابی ترمز

  • عوض کردن مایع ترمز
  • استفاده از ترمز دستی
  • تعمیر ترمز و نگهداری منظم از آن
  • عوض کردن به موقع صفحات ترمز
  • استفاده از قطعات خوب و با کیفیت
  • سنگین نکردن بیش از اندازه خودرو و باز زیاد نزدن به آن

برای آشنایی بیشتر با تفاوت ترمز ABS با ترمز معمولی کلیک کنید.

زمان نگرفتن ترمز چکار کنیم

  1. بررسی کردن وضعیت پدال ترمز

    حالت اول: 

    این هنگامی می‌باشد که پدال ترمز سفت می‌شود. در این مواقع حتی با فشار دادن شدید پدال، پدال ترمز هیچ تکانی نمی‌خورد و پایین نمی‌رود. 

    در این حالت ابتدا بایستی پدال ترمز، مورد بررسی قرار بگیرد که شیء ای، پشت آن قرار نگرفته باشد. بعلاوه اینکه در اکثر موارد، کفی خودرو سبب نگرفتن ترمز می‌شود (مانع تکان خوردن پدال ترمز)، پس با برداشتن کفی از پشت پدال، پدال به حالت سابق و طبیعی خود برمی‌گردد.

    راه های جلوگیری از خرابی ترمز ماشین

    حالت دوم:

    این حالت، هنگامی اتفاق می‌افتد که پدال ترمز، با کمترین فشار، به راحتی به سمت پایین حرکت می‌کند.

    یکی از دلایل اصلی این حالت، کم شدن بیش از اندازه سطح روغن ترمز می‌باشد و یا اینکه روغن ترمز خاصیت خود را از دست داده باشد.

    برای آشنایی بیشتر با روغن ترمز خودرو و وظایف آن کلیک کنید.

    پس با این وجود، بایستی هرچند وقت یکبار، میزان و کیفیت روغن ترمز خودرو مورد بررسی قرار گیرد.

  2. دنده معکوس

    Engine Brak یکی از حالاتی است که در خودروها پیش می‌آید. حالت Engine Brake به حالتی از خودرو گفته می‌شود که ترمز خودرو باعث می‌شود تا ماشین نتواند افزایش سرعت دهد و همچنین شتاب‌گیری آن متوقف گردد.

    ولی برای اعمال ترمز موتور، بایستی فرآیند دنده معکوس انجام داده شود. با توجه به شرایط جاده، برای انجام دنده معکوس، بازه زمانی متفاوتی وجود خواهد داشت.

    کشیدن دنده معکوس در زمان ترمز نگرفتن

    در صورتی که جاده پیش رو، جاده ای خلوت و چندبانده باشد و بعلاوه به صورت کلی در شرایط مناسبی قرار دارد، می‌توان به آرامی فرآیند دنده معکوس را انجام داد.

     

    ولی در صورتی که جاده پیش رو، شرایط مناسبی نداشته باشد، برای مثال جاده شلوغ، یا باریک و دو طرفه باشد، بایستی فرآیند دنده معکوس در مدت زمان 1 الی 2 دقیقه و به صورت سریع انجام داده شود.

  3. افزایش اصطکاک جاده و کاهش سرعت با حرکات مارپیچ

    اگر در جاده ای خلوت، خودرو ترمز برید، بایستی با استفاده از حرکت های مارپیچ و با رعایت نکات ایمنی، میزان اصطکاک لاستیک خودرو با سطح جاده را افزایش داد، تا سرعت خودرو، سریعتر کاهش یابد. مورد دیگر هم اینکه، علاوه بر حرکات مارپیچ، برای کاهش چشمگیر سرعت خودرو، می‌توان از پستی و بلندی های جاده استفاده کرد.

    افزایش اصطکاک جاده و کاهش سرعت با حرکات مارپیچ
  4. کشیدن ترمز دستی

    یکی از راه های موثر در زمان ترمز بریدن خودرو، استفاده از ترمز دستی به صورت مستقل می‌باشد. درصورت نگرفتن ترمز خودرو، بایستی به صورت هوشمندانه از ترمز دستی استفاده نمود. به عنوان نمونه، هرگز نباید به صورت یکباره ترمز دستی کشیده شود چون اینکار هیچ کمکی نخواهد کرد.

    برای اینکه در زمان نگرفتن ترمز، از ترمز دستی به درستی استفاده شود، باید به آرامی از ترمز دستی استفاده نمود و با سرعت کم ترمز دستی را بالا کشید، تا سبب شود برای نگهداشتن خودرو بیشترین کمک و تاثیر را داشته باشد.

    حتی در زمان انجام فرآیند دنده معکوس، می‌توان به آرامی و آهسته آهسته ترمز دستی را بالا کشید.

    کشیدن ترمز دستی در زمان خرابی ترمز ماشین
  5. استفاده از چراغ های هشدار دهنده

    هنگامی که راننده متوجه ترمز بریدن خودرو شده است، بایستی به وسیله چراغ های هشداردهنده، رانندگان دیگر را مطلع کند، که خودرو با نقص فنی و مشکل روبرو شده است.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم علائم خرابی ترمز خودرو پرداختیم. همچنین دلایل شایع ترمز نگرفتن ماشین، علائم خرابی ترمز،راه های جلوگیری از خرابی ترمز خودرو و... را بررسی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط درخصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen