بازکشت به آکادمی
مقایسه ترمز ABS با ترمز معمولی

از زمان اختراع اولین خودرو تا به امروز، یکی از دغدغه های اصلی سازندگان خودرو، نحوه کنترل و متوقف کردن خودروها است. در واقع یکی از اصلی ترین و مهمترین سیستم های ایمنی خودرو، سیستم ترمز خودرو می‌باشد. سیستم ترمز بدین سبب شکل گرفته است که با اراده راننده خودرو، در ناحیه چرخ ها اصطکاک ایجاد شود و منجر به کاهش سرعت خودرو و در نهایت خودرو متوقف شود. سیستم ترمز باعث ایجاد اصطکاک میان لنت ترمز و دیسک چرخ، می‌شود و در نهایت شتاب منفی را شکل می‌دهد تا سرعت خودرو کاهش یابد و یا به طور کامل توقف کند.

سیستم ترمز از زمان های گذشته تا به امروز، پیشرفت زیاد، تکامل و نوآوری های زیادی داشته است. امروزه برخلاف زمان های گذشته، تنها وظیفه متوقف کردن و کاهش سرعت را برعهده ندارد، بلکه در فرمان پذیری خودرو و شارژ باتری خودروهای هیبرید نیز تأثیر دارند.

مقایسه ترمز ABS با ترمز معمولی

ترمز ABS چیست؟

بله، نام ترمز ABS به گوشمان خورده است و معمولاً میدانیم که برای متوقف کردن خودروها کاربرد دارد. ما در این قسمت می‌خواهیم با مفهوم ترمز ABS و هر آنچه که باید درباره آن بدانیم آشنا شویم.

ترمز ABS از لحاظ اساس و پایه با ترمزهای ساده یکسان می‌باشد ولی از نظر فنی تفاوت های زیادی با ترمز های معمولی و ساده دارد. ترمز ABS طراحی بسیار دقیقی دارد که بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. ترمز ABS دارای سیستم قطع کننده برقی می‌باشد. قطع کننده برقی این ترمزها، هنگام ترمز گرفتن راننده، شروع به کار می‌کنند. وظیفه ترمز ABS ممانعت از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمز کردن می‌باشد. ولی سوالی که الان برای خوانندگان این مطلب پیش می آید، این است که «مگر چرخ نباید در حین ترمز کردن بایستد؟ پس ممانعت از ایستادن یعنی چه؟»

سیستم ترمز ABS یا همان ترمز ضد قفل، به عنوان یک ویژگی ایمنی استاندارد می‌باشد که در همه خودروهای مدرن ارائه می‌شود. سیستم ترمز ضدقفل، با بازیابی نیروی کشش در لاستیک ها، به راننده در هدایت بهتر خودرو در شرایط اضطراری کمک می‌کند. سیستم ترمز ABS با ممانعت از قفل شدن چرخ ها، به راننده امکان رانندگی با ایمنی بیشتر را می‌دهد. ممکن است فاصله توقف را نتوانند کوتاه کنند. پدال ممکن است لرزیده یا عقب برود که البته این طبیعی است.

ترمز ABS چیست

ترمز ABS چگونه کار می کند؟

ترمز ای بی اس قسمتی از سیستم استحکام خودرو می‌باشد که عموماً تحت عنوان کنترل الکترونیکی، چرخ ها را تحت ترمز شدید کنترل می‌کند. سیستم ترمز ABS از طریق یک سنسور به هر یک از چرخ های خودرو متصل می‌باشد. در صورتی که سنسورهای هوشمند تشخیص دهند که چرخ قفل شده است و می‌خواهد از حرکت بایستد، ترمز ABS فعال شده و از قفل شدن چرخ ها ممانعت به عمل می‌آورد.

ترمز ABS به صورت پیوسته و مکرر بر هر یک از چرخ ها، فشار مطلوب ترمز را وارد می‎‌کند. بدین صورت که سیستم به اندازه کافی ترمز می‌کند تا از قفل شدن چرخ ها جلوگیری شود. وقتی ABS فعال است ممکن که هنگام فشار دادن آن، از طریق پدال ترمز راننده احساس لرزش کند. این سیستم به راننده در حفظ هر چه بهتر خودرو کمک می‌کند تا بتواند ماشین را متوقف کند.

مزایای ترمز ABS

  • نرخ بیمه پایین
  • بهبود کنترل کشش
  • ارزش فروش بیشتر
  • افزایش توانایی های توقف

ترمز معمولی چیست؟

ترمز معمولی در شرایط لغزنده ممکن است بسیار خطرآفرین باشد. حتی در اکثر شرایط مثل جاده های برفی و لغزنده هم نمی‌تواند سرعت خودرو را کمتر کند و در نهایت منجر به تصادف می‌شود.

ترمز معمولی چیست

ترمز معمولی چگونه کار می کند؟

زمانی که راننده خودرو، پدال ترمز را فشار می‌دهد، بالافاصله لنت ترمزها به کاسه چرخ می‌چسبند و موجب قفل شدن چرخ ها می‌شوند بدین صورت که لاستیک کاملاً از حرکت می ایستد و بی حرکت می‌شود. در این حالت، لاستیک ها سُر می‌خورند و در سطح زمین کشیده می‌شوند و در نهایت با هر مانعی که در جلوی روی راننده باشد، تصادف می‌کنند.

چگونه از قفل کردن چرخ ها جلوگیری کنیم؟

برای ممانعت از قفل کردن چرخ ها دو راه وجود دارد. 

  1. کنترل پدال
    در حالت کنترل پدال، بایستی راننده به صورت مکرر پای خود را بر روی پدال ترمز فشار دهد و بردارد تا از قفل شدن چرخ ها در حین ترمز جلوگیری کند. البته لازم به ذکر است که انجام این روش به دفعات زیاد خطرناک می‌باشد و ناگزیر به حادثه منجر می‌شود.
  2. ترمز ABS
    همانطور که در قسمت فوق اشاره گردید، ترمز ای بی اس یا ضد قفل، با قطع و وصل کردن بسیار سریع ترمز و فشار به لنت ترمزها، از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می‌کند. ترمز های ABS به صورت هوشمند این کار را انجام می‌دهند.

چگونه از قفل کردن چرخ ها جلوگیری کنیم؟

اگر ABS نداشته باشیم در جاده های برفی چه اتفاقی می افتد؟

معمولاً در جاده های برفی زمستان، در صورتی که سرعت خودرو بالا باشد، کنترل خودرو سخت می‌شود چراکه نمی‌توان به خوبی ترمز کرد، حال چه ترمز معمولی باشد و چه ترمز پیشرفته و جدید.

ما در این قسمت از مقاله هر دو ترمز را با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت و شیب راه صفر (0) در جاده برفی مقایسه می‌کنیم. مورد دیگر هم اینکه هر دو جاده را 100 متر و نقطه ترمز را در 20 متری راه با سرعت یکسان در نظر می‌گیریم.

ترمز ساده

خودرویی با ترمز ساده در نقطه 20 متری ترمز می‌کند و سُر می‌خورد. و در همان حالت آهسته آهسته سرعت خود را کاهش می‌دهد و با چشم پوشی از انحراف مسیر، خودرو در 35 تا 38 متری راه متوقف می‌شود.

ترمز ای بی اس

خودرویی با ترمز ABS، در نقطه 20 متری ترمز می‌کند و در نقاط 25 تا 27 متری راه متوقف می‌شود. منتها این انحراف درجه کمتری نسبت به ترمز ساده دارد.

آیا می توان در خودروهایی با ترمز معمولی، ترمز ABS قرار داد؟

بله این امکان وجود دارد. با ایجاد یک کد خاص برنامه نویسی در ECU و جایگذاری قطعات مهم، به راحتی می‌توان ترمز ABS را بر روی خود رو نصب و جایگزین ترمز معمولی کرد.

نمایندگی ها یا تعمیرگاه های شرکت ها و مکانیک های ماهر توانایی انجام این کار را دارند .

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم مقایسه ترمز ABS با ترمز معمولی پرداختیم. همچنین ترمز ABS چیست؟، ترمز ABS چگونه کار می‌کند؟، ترمز معمولی چیست؟ و... را بررسی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط درخصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen