بازکشت به آکادمی
روغن ترمز چیست و چه کاری انجام می دهد؟

روغن ترمز یک نوع مایع سیال هیدرولیک در لوله های سیستم ترمز خودرو می‌باشد که نیروی وارد شده بر پدال ترمز را به روتورهای ترمزها در چهار چرخ انتقال می‌دهد و در نهایت منجر به کاهش سرعت و یا متوقف کردن خودرو می‌شود.

یکی از مهمترین نکات در رانندگی، این است که هر چند مدت یکبار بایستی روغن ترمز چک و تعویض شود. در صورتی که روغن ترمز خودرو عوض نشود، پس از مدتی خودرو خراب می‌شود. با عوض کردن روغن ترمز، کارایی خودرو بهتر می‌شود. روغن ترمز دقیقا برخلاف نامش، در روان کردن و یا کاهش اصطکاک میان دو قطعه استفاده نمی‌شود و تنها نیروی وارد شده به ترمز را به لنت ترمز و پیستون انتقال می‌دهد.

روغن ترمز چیست

یکی از مهمترین ویژگی های روغن ترمز، تراکم ناپذیری آن می‌باشد. چنانچه اگر روغن ترمز حالت تراکم پذیری نداشت، در هنگام فشار دادن پدال ترمز، روغن ترمز متراکم می‌شد و در نهایت نمی‌توانست همه نیروی وارد شده را به لنت ترمز و پیستون انتقال دهد. یکی از شرایط کار کردن روغن ترمز، افزایش دما و فشار می‌باشد. برای اینکه روغن ترمز بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد، بایستی دما زیاد باشد، در صورتی که دما به نقطه مورد نظر روغن ترمز نرسد، وظیفه روغن ترمز به درستی انجام نمی‌پذیرد.

وجود روغن ترمز در سیستم ترمز خودرو، بسیار ضروری می‌باشد، بدین صورت که اگر خودرو روغن ترمز نداشته باشد، دیگر فشار دادن پدال ترمز هیچ معنایی ندارد و خودرو از حرکت نمی‌ایستد.

انواع روغن ترمز

روغن ترمز دارای انواع مختلفی می‌باشد. برخی از افراد درباره روغن ترمز و نحوه عوض کردن آن اطلاعاتی دارند ولی افراد زیادی نیز وجود دارند که در این باره هیچگونه اطلاعاتی ندارند. از این رو بایستی اول انواع روغن ترمزها بشناسیم.

به طور کلی دو نوع روغن ترمز وجود دارد:

  1. روغن ترمز بر پایه گلیکول
    روغن ترمز بر پایه گلیکول در خودروهایی که دارای سیستم ترمز ABS یا همان سیستم ضد قفل میباشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. روغن ترمز بر پایه سیلیکون
    روغن ترمز بر پایه سیلیکون برای خودروهایی که سیستم ترمز معمولی دارند و از ABS استفاده نمی‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خودروهایی مثل اتومبیل ها مو کامیون ها.

برای آشنایی بیشتر با تفاوت ترمز ABS و ترمز معمولی کلیک کنید.

وظیفه روغن ترمز چیست؟

  1. با افزودن روغن ترمز به ماشین، تمامی قطعات خودرو شروع به حرکت می‌کنند.
  2. از آنجایی که روغن ترمز تحت دو عامل دما و فشار کار می‌کند، در صورت عدم وجود روغن ترمز در خودرو، زمان توقف ترمز کار نمی‌کند و در نهایت به توقف خودرو منجر نمی‌شود و ممکن است باعث بروز تصادف شود.
  3. وجود روغن ترمز باعث تغییر سرعت خودرو (افزایش یا کاهش سرعت خودرو) می‌شود، چراکه با فشار دادن پدال ترمز، روغن ترمز در سیستم ماشین، حرکت چرخ های ماشین را کنترل نمی‌کند.

روغن ترمز چیست و چه کاری انجام می دهد

ویژگی های روغن ترمز خوب

  • باعث از بین بردن رنگ می‌شود.
  • روغن ترمز ماده ای تراکم ناپذیر است.
  • نباید در دمای پایین و هوای سرد یخ بزند.
  • سمی و قابل اشتعال است به عبارتی آتش زا می‌باشد.
  • داشتن سازگاری کامل با قطعاتی که در ارتباط می‌باشد.
  • داشتن بازه دمای خوب و عملکرد خوب در بالاترین و پایین ترین دما.
  • حلال در آب می‌باشد و پس از حل شدن در آب، خواص خود را از دست می‌دهد.
  • تقریباً همه روغن ترمز ها رطوبت را جذب می‌کنند (بجز روغن ترمز DOT 5). پس روغن ترمز خوب، بایستی بتواند رطوبت ها را به خوبی به خود جذب کند.

نشانه های کم شدن روغن ترمز

بعضی از مواقع، ممکن است به دلایل متعددی مثل نشتی لوله و یا سیستم ترمز، سطح روغن ترمز در مخزن روغن کاهش یابد. در این مواقع، اشتباه زیادی که اکثر افراد آن را انجام می‌دهند، این می‌باشد که پس از مشاهده سطح پایین آمدن روغن در مخزن، خودسرانه به مخزن روغن ترمز اضافه می‌کنند.

درحالی که پایین آمدن سطح روغن ترمز علی الخصوص کم شدن غیر معمول آن، نشانه هایی دارد که پیش از اینکه کاری انجام شود، بایستی آنها را شناسایی کرده و در صدد رفع آنها بر آمد.

برخی از نشانه هایی که پس از کاهش روغن ترمز به وجود می‌آیند:

  1. صدا در سیستم ترمز
  2. خوب عمل نکردن ترمز
  3. سفت تر شدن پدال ترمز
  4. روشن شدن چراغ چک خودرو

هر چند مدت یکبار باید روغن ترمز را عوض کرد؟

  1. بهتر است روغن ترمز در فواصل زمانی 1 الی 2 سال عوض شود.
  2. برای اینکه بتوان زمان تعویض روغن موتور خودرو را تشخیص داد، بایستی دفترچه راهنما خودرو را مطالعه نمود.
  3. برای اینکه خودرو کارایی بهتری داشته باشد، بهتر است روغن ترمز کاملاً تخلیه شود و سپس روغن جدید اضافه گردد.
  4. در صورت تعویض به موقع روغن ترمز خودرو، از بروزمشکلات جدی جلوگیری می‌شود و رانندگان با خیالی آسوده می‌توانند رانندگی کنند.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم روغن ترمز چیست و چه کاری انجام می دهد؟ که یکی از مهمترین روان کننده‌های خودرو است که اهمیت بسیار زیادی برای ایمنی خودرو، حیات سالم ترمز و اجزای درونی آن دارد، پرداختیم. همچنین انواع روغن ترمز، وظیفه روغن ترمز و... را بررسی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط درخصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen