بازکشت به آکادمی
جریمه دوبرگی چیست؟

هنگامی که یک راننده از قوانین سرپیچی نماید و از او تخلافاتی سر بزند، مأمور پلیس دستور توقف و ایست وسیله نقلیه را به راننده می‌دهد. در این حالت بایستی راننده برای اطاعت از فرمان پلیس، توقف کند. اما در صورتی که راننده عامدانه و یا غیر عمد نسبت به توقف بی اعتنا باشد، مأموران راهور برای او، از جریمه دو برگی استفاده می‌کنند. در واقع پلیس در زمان تخلف راننده و عدم توجه فرمان پلیس، برگه دوم را به علت توجه نکردن به فرمان پلیس صادر می‌کند.

جریمه دو برگی چیست

در چنین شرایطی برگه تخلفی که برای راننده خودرو ثبت می‌گردد، همه مشخصات خودرو خطا کننده مثل رنگ خودرو، زمان انجام تخلف، شماره کامل پلاک، محل تخلف و همچنین مبلغ جریمه برای تخلف راننده، را در بر دارد. این برگه از سوی پلیس راهور صادر می‌گردد.

در این گونه موارد راننده مکلف می‌باشد که هزینه جریمه وتخلف را پرداخت نماید. این جریمه در سوابق رانندگی راننده متخلف، ثبت می‌گردد.

قوانین و مقررات جریمه دوبرگی

در قسمت فوق اشاره کردیم که جریمه دو برگی در زمان سرپیچی و عدم توجه راننده خودرو متخلف (چه به صورت عامدانه و چه به صورت غیرعامدانه) به فرمان ایست پلیس، صادر می‌گردد. پلیس راهور نیز با استفاده از جریمه دو برگی، این تخلف را ثبت می‌کند. از این رو راننده مجبور است این جریمه را پرداخت نماید و باید توجه داشته باشد که این عدم توجه وی به فرمان پلیس موجب شده است که جریمه دوبرگی در سوابق وی ثبت گردد.

چه جریمه ای را جریمه دوبرگی می نامند؟

چه جریمه ای را جریمه دوبرگی می نامند؟

جریمه دوبرگی به جریمه ای می‌گویند که در آن بجای یک قبض جریمه، دو عدد قبض جریمه برای راننده متخلف صادر می‌شود.

در اینگونه موارد، راننده دو تخلف انجام داده است، تخلف اول تخلفی می‌باشد که به دلیل بروز آن فرمان ایست از سوی پلیس صادر شده است و تخلف دوم همان عدم توجه به فرمان ایست پلیس می‌باشد. از این رو برای راننده متخلف، دو قبض جریمه صادر می‌شود و وی موظف می‌باشد که هزینه تخلف دوم را نیز پرداخت نماید.

مدت زمان پرداخت جریمه دوبرگی

همه قبوض های جریمه که برای رانندگان صادر می‌گردد باید حداکثر تا دو ماه بعد از تاریخ مندرج در قبض، پرداخت شوند. در صورتی که زمان پرداخت جریمه بیشتر از دو ماه باشد، بایستی راننده مبلغ دو برابر جریمه صادر شده را پرداخت کند.

ممکن است در مواردی متوقف نساختن کامل خودرو توسط راننده دچار اشتباه شود که در این گونه موقعیت ها، امکان کم تر کردن میزان مبلغ جریمه و یا حتی حذف آن نیز وجود دارد.

مدت زمان پرداخت جریمه دوبرگی

دلیل این کم شدن مبلغ جریمه، این است که خود راننده در محل، جهت ارائه قبض جریمه به وی، حاضر نباید و همچنین خودرو نیز برای نصب جریمه بر روی آن توقف نکرده است.

این مسئله زمانی قوت می‌گیرد که علت و مدرک کافی برای ثابت کردن اشتباه پیش آمده وجود داشته باشد و بتوان با ارائه مدارک معتبر و مستندات مربوطه، بروز اشتباه در زمان ثبت شده به عنوان تخلف و حضور خودرو در محلی غیر از مکان تخلف را روشن نمود.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم جریمه دوبرگی که یکی از انواع جریمه های رانندگی میباشد، پرداختیم. همچنین قوانین و مقررات جریمه دوبرگی، مدت زمان پرداخت جریمه دوبرگی، و... را بررسی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط درخصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen