بازکشت به آکادمی
طرز تهیه باقلا قاتق

باقلا قاتق یکی از غذاهای اصیل ایرانی و مخصوص استان گیلان می‌باشد. هموطنان گیلانی، در پخت این غذا، تبحر خاصی دارند. باقلا قاتق، یک غذای مقوی و خوشمزه است که حاوی مقدار بسیار زیادی فیبر می‌باشد. این غذا با لوبیا سفید و باقالی رشتی (لوبیا رشتی، پاچ باقلا نیز نامیده می‌شود) تهیه می‌شود. در صورت نداشتن باقالی رشتی (پاچ باقالا)، می‌توان از باقالی کشاورزی برای پخت این غذای شمالی خوشمزه استفاده کرد.

گیلانی های عزیز، باقلا قاتق را در کنار ماهی برشته شده، سیر تازه، زیتون پرورده، برنج کته و اشپل ماهی سفید، سرو می‌کنند.

طرز تهیه باقلا قاتق

مواد لازم برای تهیه باقلا قاتق

پاچ باقلا رشتی (لوبیا کشاورزی) 500 گرم
سیر خرد شده یا له شده 4 حبه
شوید خشک 4 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 2 عدد
آب 2 یا 3 لیوان
روغن به مقدار مورد نیاز
نمک به مقدار دلخواه
فلفل به مقدار دلخواه
زردچوبه به مقدار دلخواه

طرز تهیه باقلا قاتق

گام اول

خب میخواهیم برویم به سراغ طرز تهیه باقلا قاتق. باقلا قاتق برخلاف نامش، نه تنها نیازی به باقلا ندارد، بلکه از لوبیا کشاورزی و یا لوبیا رشتی تهیه می‌شود. لوبیا رشتی در زبان محلی به پاچ باقلا معروف است.
برای تهیه این غذای خوشمزه، ابتدا به سراغ لوبیاها می‌رویم و آنها را به مدت 4 الی 5 ساعت، خیس می‌کنیم. در این حین، 2 - 3 بار آب آنها را عوض می‌کنیم.

گام دوم

سپس بعد از گذشت 4 الی 5 ساعت، لوبیاها را آبکش می‌کنیم تا آب اضافی آنها گرفته شود. سپس پوست لوبیاها را گرفته و آنها را از وسط به دو نیم تقسیم می‌کنیم.

گام سوم

حالا یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم و مقداری روغن درون آن می‌ریزیم و 4 عدد سیر رنده شده و یا له شده را در روغن تفت می‌دهیم.

نکته! البته تا حدی سیرها را تفت می‌دهیم، که زیاد بوی سیر بلند نشود و سیرها نسوزند. 

توجه! بجای روغن مایع، می‌توان از روغن حیوانی استفاده کرد. اما این به ذائقه افراد بستگی دارد. همچنین مقدار سیر استفاده شده با توجه به ذائقه افراد، می‌تواند بیشتر هم باشد.

طرز تهیه باقالی قاتق

گام چهارم

پس از اینکه سیرها را تفت دادیم و کمی بوی سیر بلند شد، لوبیاهای آبکش شده را به سیرها اضافه کرده و تفت می‌دهیم. سپس زردچوبه و شوید تازه یا خشک را به آنها اضافه می‌کنیم و همه مواد درون قابلمه را باهم تفت می‌دهیم.

گام پنجم

10 دقیقه زمان برای تفت کافی است. در گام بعدی آب اضافه می‌کنیم. هنگامی که آب بجوش آمد، حرارت را کم می‌کنیم تا بر روی حرارت ملایم گاز، لوبیاها به خوبی بپزند.

گام ششم

برای پخت لوبیا کشاورزی زمان زیادی نیاز نداریم، حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت زمان کافی است. در اواسط پخت خورش نمک و فلفل آن را اندازه می‌کنیم.

گام هفتم

وقتی که لوبیاها پخت و آب خورشت به اندازه دلخواه رسید تخم مرغ ها را داخل باقلا قاتق می‌شکنیم. حالا غذای خوشمزه ما آماده سرو است.

نکته! بهتر است تخم‌مرغ ها را هم نزنیم تا درسته بمانند و خورشت شکل زیباتر و رسمی تری داشته باشد.

نوش جان

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش ها و قسمت آموزش آشپزی آکادمی انتیراپ با طرز تهیه انواع غذاها نیز آشنا شوید.

سامانه آنلاین خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen