بازکشت به آکادمی
طرز تهیه آش قوروت قیله

آش قوروت قیله، یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی شهرستان جلفا و هادیشهر (در استان آذربایجان شرقی) می‌باشد. این غذای خوشمزه معمولا در مراسمات حنابندان عروس پخته می‌شود.

قورود قیله از در زبان محلی از دو واژه «قوروت / قورود» به معنی کشک و «قیله» به معنی گوشت قورمه ای که در روغن گوشت تفت داده شده است، تشکیل شده است. در تهیه آش قوروت قیله، معمولا کشک در آخر اضافه می‌شود و قیله ها روی آش ریخته می‌شود. امروزه برای تهیه آش قوروت قیله، بجای قیله از گوشت چرخ کرده به شکل کوفته ریزه (کوفته قلقلی)، استفاده می‌شود.

آش قوروت قیله

آش از قدیم در مراسم حنابندان عروس پخته شده و با آن از مهمانان پذیرایی می‌شود. در کنار آن نیز، نان را خرد کرده و داخل آش می‌ریزند.

مواد لازم برای تهیه آش قوروت قیله

 

بادمجان 200 گرم
گوجه فرنگی 400 گرم
سیر 8 حبه متوسط
تره خرد شده 100 گرم
ریحان خرد شده 200 گرم
فلفل سبز تند به دلخواه
لوبیا سبز خرد شده 100 گرم
جعفری خرد شده 100 گرم
بلغور 50 گرم یا یک پیمانه
پیاز نگینی خرد شده 1 عدد متوسط
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان کافی
لوبیا چشم بلبلی 60 گرم یا 1.5 پیمانه
برنج (ترجیحاً نیم دانه) 25 گرم یا نصف پیمانه
آبِ گوشت یا قلم و یا عصاره گوشت به میزان کافی

طرز تهیه آش قوروت قیله

گام اول

ابتدا لوبیا چشم بلبلی را برای چند ساعت در آب سرد خیس می‌کنیم. سپس برنج و بلغور را هم شسته و باهم در آب خیس می‌کنیم.

گام دوم

حالا در این مرحله به سراغ بادمجان ها می‌رویم و بادمجان ها را پوست می‌گیریم. سپس بادمجان های پوست گرفته شده را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و و مقداری نمک به آنها می‌زنیم. حالا می‌گذاریم به مدت یک ساعت بماند تا تلخی آن گرفته شود.

گام سوم

گوجه فرنگی ها را به مدت یک دقیقه درون آب جوش قرار می‌دهیم و سپس درون آب یخ می‌گذاریم. این کار باعث می‌شود پوست گوجه ها به راحتی گرفته شود. سپس گوجه ها را به صورت نگینی خرد می‌کنیم.

گام چهارم

حالا یک ماهیتابه مناسب انتخاب می‌کنیم و درون آن مقداری روغن می‌ریزیم و می‌گذاریم داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را درون روغن ریخته و تفت می‌دهیم تا پیازها کمی سبک شوند. سپس مقداری زردچوبه به آنها می‌زنیم و تفت می‌دهیم.

گام پنجم

حالا به ترتیب بادمجان، لوبیا سبز و گوجه فرنگی را، به پیازهای تفت داده شده اضافه می‌کنیم و هر یک را مقداری تفت می‌دهیم.

گام ششم

پس از اینکه مواد را تفت دادیم، برنج و بلغور خیسانده شده و لوبیای خیس داده شده را، به بقیه مواد درون ماهیتابه اضافه می‌کنیم و سپس عصاره گوشت و یا آب قلم را به آنها اضافه می‌کنیم. حالا بر روی حرارت قرار می‌دهیم تا همه مواد کنار هم بپزند. 

توجه! ممکن است آب قلم و یا آبِ گوشت کافی نباید و از مقدار مورد نیاز کمتر باشد، در این صورت می‌توان آب جوش اضافه کرد.

طرز تهیه آش قوروت قیله جلفا

گام هفتم

حالا به سراغ سبزی ها میرویم و خرد می‌کنیم. پس از اینکه حبوبات آش پخته شد، سبزی ها را درون آش می‌ریزیم. در نیم ساعت آخر پخت آش، کشک و فلفل تند سبز را به آش اضافه کرده و بعد از یکی دو جوش، سیر له شده را درون آش می‌ریزیم.

گام هشتم

آش را قبل از سرو، کمی می‌چشیم و سپس از روی حرارت برمی‌داریم.

نکته! در صورتی که بخواهیم در آش قورت قیله، از گوشت استفاده کنیم باید در همان ابتدا، گوشت ها را با پیاز تفت داده و همراه با سایر مواد بپزیم.

نکته! بجای ریحان تازه هم می‌توان از ریحان خشک استفاده کرد. بجای جعفری هم می‌توان از گشنیز و یا از هرکدام مقداری استفاده کرد.

سامانه آنلاین خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen