بازکشت به آکادمی
طرز تهیه خورش کنگر

خورش کنگر یکی از خورشت های خوشمزه، لذیذ و قدیمی می‌باشد. خورشت کنگر از خورشت های پرطرفدار در میان ایرانیان می‌باشد. کنگر یک خورشت فصلی است، چرا که کنگر در همه فصول وجود ندارد و فصل برداشت آن اواخر زمستان تا اوایل تابستان است.

خورشت کنگر به دو روش تهیه می‌شود و این کاملاً سلیقه ای است. بعضی افراد خورشت کنگر را با سبزی (شباهت زیادی به خورشت کرفس دارد.) و بعضی ها آن را با رب و لپه (شباهت زیادی به قیمه دارد.) تهیه می‌کنند.

خورشت کنگر

معمولا خورشت کنگر با گوشت قرمز طبخ می شود ولی می‌توان آن را با گوشت های سفید مانند مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش خوشمزه را می‌توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید.  

مواد لازم برای تهیه خورش کنگر

مواد لازم مقدار لازم 
گوشت 400 گرم
کنگر 600 گرم
جعفری 150 گرم
نعنا  50 گرم
پیاز بزرگ   1 عدد
لیمو عمانی 4 عدد
روغن مایع به میزان لازم
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل به میزان لازم
 زردچوبه به میزان لازم

 

طرز تهیه خورش کنگر

گام اول

برای تهیه خورش کنگر، ابتدا به سراغ کنگرها میرویم و تیغ های آنها را جدا کنیم و سپس ساقه های آنها را جدا و تمیز می‌کنیم. حالا یک ظرف مناسب انتخاب می‌کنیم و با آب پر می‌کنیم. سپس کنگرهای تمیز شده را درون آن ریخته و بر روی آنها کمی نمک می‌ریزیم. حالا اجازه می‌دهیم برای مدتی کنگرها درون آب بمانند تا گِل های آنها، جدا شود. پس از جدا شدن گِل ها، کنگرها را شسته و درون آبکش می‌ریزیم تا آب اضافی آنها گرفته شود.

گام دوم

یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم و حدود یک قاشق غذاخوری روغن سرخ کردنی درون آن می‌ریزیم و بر روی حرارت می‌گذاریم تا روغن کمی داغ شود. سپس به سراغ پیاز رفته و به صورت نگینی خرد می‌کنیم و درون روغن داغ می‌ریزیم و تفت می‌دهیم تا سرخ شود.

توجه! نباید پیازها را بیش از اندازه سرخ کنیم، سرخ کردن پیازها باید تا حدی باشد که کمی نرم شود و تغییر رنگ بدهد.

روش تهیه خورش کنگر

گام سوم

در حین سرخ شدن پیازها، یک ماهیتابه مناسب دیگری انتخاب کرده و مقداری روغن درون آن می‌ریزیم و می‌گذاریم کمی گرم شود. بعد از اینکه روغن داغ شد، حرارت را کم می‌کنیم و تقریبا یک چهارم قاشق غذاخوری به آن زردچوبه اضافه می‌کنیم. سپس کنگرهای تمیز شده را به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا از حالت خشکی خارج شوند و مثل کرفس کمی نرم شوند.

گام چهارم

حالا نعنا و جعفری پاک شده را ریز ریز خرد می‌کنیم و در یک ماهیتابه با مقداری روغن سرخ می‌کنیم.

نکته!

برای تهیه خورشت کنگر، می‌توان بجای استفاده از سبزی، از رب گوجه فرنگی و زعفران استفاده کرد. در اینصورت خورشت کنگر قرمز رنگی خواهیم داشت.

نکته!

برخی از افراد در نوع قرمز این خورش لپه نیز می‌ریزند که این کاملا سلیقه ای می‌باشد. 

گام پنجم

حالا گوشت ها را به پیازهای نرم شده اضافه کرده و هم می‌زنیم تا رنگ گوشت ها تغییر کند و مقداری سرخ شود.

گام ششم

بعد از گذشت 5 دقیقه، رنگ گوشت ها تغییر خواهد کرد. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را به گوشت ها اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا ادویه ها به خوبی به خورد مواد بروند.

گام هفتم

پس از اینکه ادویه ها به خوبی تفت داده شدند و به خورد مواد رفتند، نعنا و جعفری سرخ شده را به ماهیتابه حاوی گوشت اضافه میک‌نیم و دوباره تفت می‌دهیم.

طرز تهیه خورش کنگر

گام هشتم

حالا به مقدار یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به مواد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. سپس یک لیتر آب را به گوشت اضافه کرده و می‌گذاریم تا نیم پز شود. بعد از اینکه نیم پز شد، مقداری نمک به خورشت اضافه می‌کنیم.

گام نهم

حالا به سراغ لیمو عمانی ها می‌رویم. لیمو عمانی های سوراخ شده را در نیم ساعت پایانی همراه با کنگرهای سرخ شده، به خورشت اضافه می‌کنیم و درب قابلمه را می‌گذاریم تا خورشت با حرارت ملایم بپزد. حالا غذای ما آماده است.

نکته!

برای اینکه تلخی لیمو عمانی ها گرفته شود، آنها را به مدت یک ساعت درون آب می‌ریزیم و سپس با استفاده از یک چاقو و با چنگال آنها را سوراخ می‌کنیم.

نکات تکمیلی درباره خورش کنگر

  • زمان پخت و انتظار آن در حدود 2 ساعت می‌باشد .
  • خورشت کنگر را می‌توانید در وعده نهار - شام سرو کنید .
  • همچنین می‌توان در ماه رمضان به عنوان سحری میل کرد .
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب می‌باشد .

نوش جان

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش ها و قسمت آموزش آشپزی آکادمی انتیراپ با طرز تهیه انواع غذاها نیز آشنا شوید.

سامانه آنلاین خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen