بازکشت به آکادمی
طرز تهیه خورشت قیمه

یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی، خورشت قیمه می‌باشد که انواع بسیار متنوعی دارد. خورشت قیمه دستور تهیه های مختلفی نیز دارد. این خورشت خوشمزه و لذیذ طرفداران بسیاری نیز دارد.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه

مواد لازم برای 4 نفر

گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
لپه ۲ پیمانه
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
لیمو عمانی ۴ عدد
گل سرخ و دارچین به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه خورشت قیمه

گام اول

برای تهیه خورشت قیمه، ابتدا باید لپه ها را درون یک کاسه آب بریزید و آنها را خیس کنید. آب درون کاسه یک بند انگشت بالاتر از سطح لپه ها باشد. لپه ها را به مدت یک شب درون آب نگهدارید تا نفخ آنها گرفته شود.

گام دوم

پیازها را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. سپس یک قابلمه مناسب برای پخت خورشت قیمه در نظر بگیرید و بر روی حرارت قرار دهید و سپس کمی روغن به آن بیفزایید. در ادامه پیازهای خرد شده را به قابلمه بریزید و به خوبی تفت دهید. تا جایی تفت دهید که پیازها سبک و شیشه ای شوند.

خورشت قیمه

گام سوم

پس از اینکه رنگ گوشت ها تغییر کرد، رب گوجه فرنگی را به مواد درون قابلمه بیفزایید. رب را به خوبی تفت دهید. تفت دادن رب باعث خوش رنگ شدن خورشت شده و همچنین موجب می‌شود طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

گام پنجم

بعد از سرخ شدن رب گوجه فرنگی، 4 پیمانه آب به قابلمه بیفزایید و سپس به مدت یک ساعت منتظر بمانید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد. در این زمان، لپه ها را آبکشی کرده و همراه با یک قاشق غذاخوری روغن مایع، درون یک قابلمه دیگر بریزید.

گام ششم

گام هفتم

حالا در این گام، لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و داخل یک لیوان آب بریزید، تا تلخی آنها گرفته شود. البته می‌توانید لیمو عمانی ها را نصف کرده و تخمه هایشان را خارج کنید تا خورشت قیمه تلخ نشود.

گام هشتم

بعد از پختن لپه ها، لپه ها را آبکشی کرده و سپس به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید. 
نکته! دلیل اینکه باید لپه ها، به صورت جداگانه در یک قابلمه دیگر، پخته شوند، این است که بعضی لپه ها لعاب زیادی دارند و باعث می‌شوند طعم خورشت قیمه شبیه آبگوشت باشد.
 

گام نهم

گام دهم

توجه! به هیچ عنواااان، پودر دارچین را در ابتدای پخت به خورشت اضافه نکنید. چرا که باعث بد رنگ شدن خورشت می‌شود.

در حین جا افتادن خورشت، سیب زمینی ها را پوست کنده و آماده کنید.

طرز تهیه خورشت قیمه

گام یازدهم

سیب زمینی ها را به صورت خلالی و نازک خرد کرده و با آب سرد بشویید، تا نشاسته اضافی آنها به صورت کامل از بین برود. اگر نشاسته سیب زمینی ها شسته نشود، موجب می‌شود سیب زمینی ها به تابه بچسبند و در نتیجه سیب زمینی ها له می‌شوند.

گام دوازدهم

سیب زمینی های شسته شده را با یک دستمال تمیز خشک کرده و درون یک ماهیتابه حاوی مقدار روغن، بریزید. البته توجه داشته باشید بعد از اینکه روغن به خوبی داغ شد، سیب زمینی ها را درون ماهیتابه بریزید.

گام سیزدهم
بعد از سرخ شدن سیب زمینی ها، آنها را بر روی دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی شان گرفته شود. در پایان بعد از اینکه خورش جا افتاد، آنرا به همراه سیب زمینی سرخ کرده در ظرف مورد نظر کشیده و به همراه برنج سرو کنید.
نوش جان
 

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش ها و قسمت آموزش آشپزی آکادمی انتیراپ با طرز تهیه انواع غذاها نیز آشنا شوید.

سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen