بارنامه هوشمند چیست؟

بارنامه هوشمند ...
مقالات 1402 / 09 / 08

در زمان های گذشته صدور بارنامه ها صرفا به صورت کاغذی بود. اما حدودا در 5 سال اخیر شرایط صدور بارنامه هوشمند فراهم گردیده است. بارنامه الکترونیکی از روش‌های نوین صدور اسناد حمل و نقل می‌باشد که به اندازه چشمگیری از مشکلات صدور بارنامه به صورت کاغذی کاهش می‌یابد. بارنامه به عنوان شناسنامه کالا به شمار می‌رود که برای طرفین قرارداد مزایای بسیاری دارد.

احتمال خطا و دستکاری در اطلاعات درج شده در بارنامه از بین خواهد رفت. بارنامه هوشمند امروزه کم کم به صورت کامل جایگزین بارنامه کاغذی می‌شود. همه ی اطلاعات ثبتی و قوانین در بارنامه هوشمند مشابه صدور بارنامه به شیوه سنتی است که به آن، بارنامه آنلاین نیز می‌گویند. این بارنامه همچنین همانند بارنامه کاغذی در انواع مختلفی صادر می‌شود. که از این انواع می‌توان به مواردی اعم از: بارنامه دریایی، بارنامه هوایی، بارنامه زمینی، بارنامه ریلی یا راه‌آهن، بارنامه سراسری و بارنامه حمل مرکب اشاره کرد.

اطلاعات مندرج در بارنامه هوشمند

  1. بیمه
  2. وزن کالا
  3. تعداد کالا
  4. قیمت کالا
  5. سلامت محصول
  6. نوع بسته بندی کالا
  7. هزینه های کمسیون
  8. اطلاعات مرتبط با گیرنده
  9. اطلاعات مرتبط به فرستنده
  10. فاکتورهای مرتبط با محصول
  11. اطلاعات مرتبط با حمل کننده
  12. آدرس دقیق محل بارگیری و تخلیه بار به همراه تاریخ

اطلاعات درج شده در بارنامه هوشمند

مزایای صدور بارنامه هوشمند

  1. کاهش تلفات جاده ای
  2. برقراری عدالت جاده ای
  3. آسودگی خاطر صاحبان کالا
  4. بهبود استانداردهای حمل بار
  5. امکان رصد بار برای صاحب کالا
  6. جلوگیری از ضرر و زیان رانندگان
  7. بهبود کنترل دستگاه های نظارتی
  8. افزایش کنترل های سلامت محور
  9. صرفه جویی در زمان و مصرف سوخت
  10. افزایش سرعت و دقت فرآیند حمل و نقل
  11. کاهش هزینه های مرتبط به صدور بارنامه
  12. عدم وجود احتمال خطا، جعل و دستکاری
  13. شفافیت هزینه های کمسیون پرداختی رانندگان
  14. کاهش قاچاق کالا و حمایت از تولیدکننده داخلی
  15. جلوگیری از بروز مشکلات کلاهبرداری و سوء استفاده از بارنامه

مزایای بارنامه هوشمند

نحوه صدور بارنامه هوشمند

ما در این قسمت به نحوه صدور بارنامه الکترونیکی و مراحل اخذ آن خواهیم پرداخت. برای آگاهی از نحوه صدور و مراحل صدور بارنامه هوشمند در این قسمت با ما همراه باشید.

امروزه برای دریافت بارنامه الکترونیکی، نرم افزارهای متنوعی به بازار آمده اند که می‌توانند به صورت مبتنی بر بستر ویندوز و یا در قالب وب اپلیکیشن باشند. استفاده از هر نوع از نرم افزار چه مبتنی بر ویندوز و چه اپلیکیشن، مزایا و معایب خاص خود را دارد. یکی از مزایای مبتنی بر ویندوز می‌توان به ویروسی شدن دستگاه اشاره کرد. چراکه به دلیل اتصال دائمی سیستم به اینترنت، احتمال ویروسی شدن و به دنبال آن دزدیده شدن اطلاعات شرکت ها و از بین رفتن نسخه پشتیبان آنها بسیار بالا است.

صدور بارنامه الکترونیکی

در صورتی که وب سایت ها و یا وب اپلیکیشن ها چنین مشکلاتی ندارند. با این وجود نرم افزارهای ثبت بارنامه در اختیار شرکت های حمل و نقل قرار دارد. افراد برای اخذ اوراق حمل می‌توانند به سایت های مختلف شرکت باربری مراجعه کنند.

مراحل اخذ و صدور بارنامه

  1. درج مشخصات راننده و کامیون حمل بار، ثبت مسیر از مبدا به مقصد، نوع کالا، تعداد و ابعاد بسته یا وزن کالا، تائیدیه های لازم، ارزش بار و… به صورت کامل و دقیق
  2. تعین نرخ و کرایه حمل توسط متقاضی بارنامه
  3. کنترل و استعلام اطلاعات دقیق ارسال شده از شرکت های حمل و نقل به سازمان راهداری، پلیس و…، و گرفتن کد رهگیری. این اطلاعات شامل کارت هوشمند راننده و کامیون حمل بار، صاحبان کالا، کرایه بار، نوع بار، مبدا، مقصد و … می‌باشد. برای مثال در صورت وجود مشکل و مغایرت در اطلاعات کارت هوشمند، بیمه، کارت سلامت و کامیون، بارنامه صادر نخواهد شد.
  4. ارسال داده‌های بارنامه الکترونیکی برای ناجا و سازمان امور مالیاتی برای دریافت حق تمبر از طریق درگاه های پرداخت الکترونیک
  5. درج اطلاعات موجود در بارنامه در بارکد مانند مسیر حمل و…
  6. چاپ اطلاعات بارنامه بر روی اوراق معتبر بارنامه
  7. رصد حمل کالا از مبدا به مقصد بصورت آنلاین
  8. اعلام و تایید وصول کالا

مراحل اخذ بارنامه هوشمند

اسناد حمل

سند ملی یکی از اسناد معتبر است که هویت و ویژگی کالای قابل حمل را مشخص می‌کند. اسناد حمل کالا بر اساس روش حمل کالا متفاوت هستند. که در اینجا به برخی از اسناد حمل اشاره خواهیم کرد:

  1. حواله
  2. بارنامه
  3. بیجک
  4. بار برگ

1- حواله

حواله در حمل و نقل ریلی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی و حمل و نقل هوایی صادر می‌شود. حواله سندی است که به جهت ترخیص کالا از گمرک صادر می‌شود.

بارنامه الکترونیکی یعنی چه

2- بارنامه

انواع بارنامه هوشمند

3- بیجک

بیجک همانند بارنامه و حواله سندی است که در آن مشخصات کالا، حواله و مشخصات فرستنده و گیرنده نوشته می‌شود.

4- بار برگ

عموما باربرگ برای حمل بارهای درون شهری صادر می‌گردد. باربرگ سند حمل کالا می‌باشد با این تفاوت که باربرگ فقط در حمل درون شهری صادر می‌شود. باربرگ نیز مثل بارنامه شامل مشخصات می‌باشد.

با صدور باربرگ بر اساس عملکرد و حمل بار توسط راننده و خودرو میزان مشخص شده ای سوخت برای خودرو در نظر گرفته می‌شود که با هر پیمایش ممکن است میزان واریز سوخت بیشتر و یا کمتر شود.

بارنامه هوشمند و انواع آن را نام ببرید

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم بارنامه هوشمند که یکی از مهم‌ترین انواع سیستم های بارنامه است، پرداختیم. همچنین اطلاعات مندرج در بارنامه هوشمند، مزایای بارنامه هوشمند و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen