بیجک گمرکی چیست؟

بیجک گمرکی چیست؟
مقالات 1402 / 08 / 30

یکی از مهمترین و پرفایده ترین مراحل امور گمرکی برای بازرگانان، انجام فرایندهای ترخیص کالا از گمرک است. بیجک یکی از مراحل در فرایند ترخیص کالا است. امروزه امورگمرکی به صورت الکترونیکی شده اند. در واقع می‌توان گفت که بیجک گمرکی حکم همان برگ سبز در سیستم قدیم گمرک را دارد. ترخیص کالا از گمرک دارای مراحل متفاوت و متعددی است که بیجک آخرین مرحله از این مراحل گمرکی است. بیجک گمرکی به دست متصدی صدور بیجک، در درب خروجی گمرک صادر می‌شود یعنی می‌توان گفت که بیجک گمرکی شرط خروج کالا از گمرک می‌باشد.

بیجک گمرکی (Customs Badge) از اسناد پر اهمیت در گمرک است. بیجک گمرکی در حدی مهم و با اهمیت است که، از وقتی که کالا با راننده از گمرک خارج می‌شود تا زمان تخلیه کالا در انبار صاحب بار، باید وجود داشته باشد.

بیجک گمرکی چیست

در طول مسیر کالاها و محموله ها، دفعات زیادی توسط نیروهای انتظامی چک شوند و مورد بررسی قرار گیرند. پس با ین وجود باید بیجک گمرکی در تمام طول مسیر از گمرک تا انبار همراه راننده باشد.

اطلاعات مندرج در بیجک گمرکی

برخی از اطلاعات هستند که در بیجک گمرکی باید درج شوند. این اطلاعات مندرج به دو بخش تقسیم می‌شوند. اولین بخش برخی اطلاعاتی هستند که هر فردی نمی‌توانند آنها را تفسیر کند. این اطلاعات عبارتند از:

  • بارکد کالا
  • گمرک مبدا
  • گمرک مقصد
  • شماره سریال پروانه کالا
  • زمان صدور بیجک گمرکی
  • شماره و مشخصات حمل کننده کالا

اطلاعات درج شده در بیجک گمرکی

دومین بخش از اطلاعات مندرج شده در بیجک، اطلاعاتی هستند که فقط بارکد قابلیت خواندن آنها را دارد.

این اطلاعات موجود در بارکد بیجک گمرکی (Customs Badge)، اطلاعاتی هستند که رویت آنها فقط به دست سازمان های مرتبط و ذیربط می‌باشد. اطلاعات درج شده در بارکد را نیروی انتظامی و گمرک های اجرایی می‌توانند بخوانند.

تمامی موارد و جزئیات مربوط به کالا و مراحل طی شده کالا درگمرگ در این بارکد قرار دارد. مثلا درباره نوع کالا، مدارک حمل کالا، کشور ساخت کالا، و بسیاری موارد و جزئیات دیگر وجود دارد.

دریافت بیجک گمرکی

چه زمانی بیجک دریافت می شود؟

بیجک گمرکی را می‌توان در زمان های مشخص  صادر کرد. برخی از این زمان ها می‌توان به مسیرهای سبز گمرکی، مسیرهای زرد گمرکی و مسیرهای قرمز گمرکی اشاره کرد.

  • دریافت بیجک گمرکی در مسیرهای سبز
  • دریافت بیجک گمرکی در مسیرهای زرد
  • دریافت بیجک گمرکی در مسیرهای قرمز

دریافت بیجک گمرکی در مسیرهای سبز

در قسمت های فوق برایتان درباره اینکه بیجک گمرکی چیست توضیحاتی آوردیم. گفتیم که بیجک گمرکی آخرین مرحله از مراحل گمرکی می‌باشد و صدور آن به منزله پایان مراحل گمرکی کالا می‌باشد. بیجک گمرکی در مسیرهای سبز بعد از اخذ مراحل ترخیص، بعد از طی شدن تشریفات صندوق، پس از واریز مبالغی برای وزارت راه و انبارداری و موارد دیگر و در نهایت در زمان خروج صادر می‌شود.

بیجک گمرکی شامل چه اطلاعاتی است

دریافت بیجک گمرکی در مسیرهای زرد

پس از اخذ مجوزات ترخیص شدن کالا، سپری کردن تشریفات کارشناسی، صندوق و واریز مبالغی برای  انبارداری و غیره و در نهایت ، درب خروج صادر خواهد گشت.

دریافت بیجک گمرکی در مسیرهای قرمز

بعد از سپری کردن تشریفات و مراحل ارزیابی و ترخیص کالا و کارشناسی و در انتها درب خروج صادر می‌گردد. 

کاربرد بیجک گمرکی

کاربرد بیجک گمرکی همان کاربرد و عملکرد پروانه سبز گمرکی می‌باشد. بیجک در زمان حمل و انتقال و یا هنگام باربری میان شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سند در کشور رواج و گسترش بسیاری کرده است. این گسترش موجب شده است که تحویل کننده کالا، رانندگان، فروشنده و شرکت باربری، در مورد کالا و تمام محتویات آن، به خوبی اطلاعات درست و دقیقی داشته باشند و آن را به رسمیت بشناسند.

کاربرد بیجک گمرکی

نکته مهم و قابل توجهی وجود دارد که باید به آن توجه کرد این است که، با راه اندازی سامانه جامعه انبارها، پس از خروج کالاهای وارداتی و یا صادراتی از گمرک و اخد بیجک، نیاز است که دوباره به سامانه مراجعه کنید تا برای همان شماره کوتاژ که قبلا ارائه شده بود اعلام وصول زده شود.

فراموش نکنید که درصورت مرتکب شدن خطا در عملیات، امکان صدور بیجک برای کوتاژ بعدی وجود نخواهد داشت. در اینگونه شرایط کالاها به عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شوند و باید کنترل بیشتری روی آن ها ایجاد شود.

تفاوت بیجک گمرکی و قبض انبار

بیجک گمرکی و قبض انبار، هردو برای درج اطلاعات گمرکی هستند و در اطلاعات درج شده با یکدیگر برابر هستند.

قبض انبار: زمانی که صاحب کالا برای انجام تشریفات گمرکی اقدام به عمل می‌آورد، و می‌خواهد کالا را مشاهده و بررسی کند، چراکه انجام این تشریفات با داشتن قبض انبار ممکن است و صاحب کالا با به دست داشتن قبض انبار می‌تواند کالا را مشاهده و بررسی کند و بعد کالا را تحویل بگیرند.

دقت داشته باشید که در هنگام انتقال کالا به انبار نباید هیچگونه مغایرتی بین قبض انبار و کالای تحویلی باشد. در صورت وجود مغایرت باید از تحویل کالا خودداری کرد.

تفاوت بیجک گمرکی و قبض انبار

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم بیجک گمرکی که یکی از مهم‌ترین اسناد گمرکی در بیشتر کشورها است، پرداختیم. همچنین تعریف بیجک گمرکی، کاربرد بیجک گمرکی، اطلات درج شده در بیجک گمرکی و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen