بارنامه حمل مرکب فیاتا

بارنامه حمل مرک...
مقالات 1402 / 08 / 25

زمانی که افراد قصد حمل کالا یا محموله‌ای را توسط شرکت‌های حمل و نقل از منطقه‌ای به منطقه دیگر دارند، باید از بارنامه اطلاع داشته باشند. برای هر نوع روش حمل و نقل، بارنامه مخصوص آن روش صادر می‌شود. چنانچه لازم باشد برای حمل کالا از چند روش حمل و نقل استفاده شود، برای آن بارنامه حمل مرکب فیاتا صادر خواهد شد. در زمان حمل کالاها، در صورتی که در هر مقصد به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی و منطقه‌ای، حمل و نقل کالاها را با وسیله‌های نقلیه متفاوت مانند قطار، کشتی، هواپیما یا کامیون انجام دهند، حمل و نقل مرکب نامیده می‌شود و برای آن بارنامه مرکب یا فیاتا صادر خواهد شد.

فیاتا چیست؟

فیاتا یا فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی فورواردر یک مجمع غیر دولتی (فدراسیون) بین‌المللی در زمینه حمل و نقل می‌باشد که به عنوان مشاور با شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و سازمان بین‌المللی توسعه بازرگانی همکاری می‌کند.

فیاتا چیست

مهم ترین اهداف فیاتا شامل موارد زیر می باشد:

  • افزایش کیفیت خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های حمل و نقل و باربری
  • توسعه ارتباطات و اطلاعات الکترونیکی
  • ارتقای تجارت بین المللی بین کلیه کشورها در سطح وسیع
  • توسعه آموزش‌های شغلی باربری در صنعت حمل و نقل

بارنامه حمل مرکب فیاتا چیست؟

فدراسیون بین المللی اتحادیه کارگران فیاتا، اقداماتی را در خصوص یکسان بودن اسناد حمل و نقل مورد استفاده شرکت های حمل و نقل انجام می‌دهد. یکی از اسناد مهم، بارنامه مرکب فیاتا است که سند حمل سراسری برای شرکت‌های حمل و نقل است. بارنامه حمل مرکب فیاتا، مهم‌ترین سندی است که فیاتا در اختیار اعضای خود در حوزه حمل و نقل قرار داده است. این بارنامه، زمانی صادر می‌شود که حمل کالا، ترکیبی از حمل زمینی و دریایی یا هوایی باشد و مورد قبول بانک‌ها است. بانک مرکزی ایران نیز، از تاریخ 1363/07/09 تمامی بانک ها را ملزم به رعایت این مقررات کرده است. در حقیقت حمل کالا از مبدا به مقصد توسط وسایل حمل و نقل مختلف انجام می‌شود. این نوع بارنامه دارای اعتبار بالا و منطبق با شرایط اتاق بازرگانی می‌باشد. در این بارنامه شرکت حمل و نقل ملزم بوده به طور دقیق شرح دهد که بار در هر مقصد با چه وسیله‌ای حمل و به چه وسیله دیگری تحویل داده شود. علاوه بر آن در این بارنامه همه جزئیات به صورت دقیق و شفاف ثبت خواهد شد.

بارنامه فیاتا چیست


خصوصیات بارنامه حمل مرکب فیاتا

  • سند قابل معامله و با ارزش است.
  • تایید شده توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی
  • مطابق با مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادى اتاق بازرگانى بين‌المللى است که مورد قبول همه بانک‌هاست.
  • صادرکننده بارنامه FBL، با صدور این بارنامه نه تنها مسئولیت تحویل کالا به گیرنده را بر عهده می‌گیرد. بلکه، مسئولیت هر نوع عملکرد ناسازگار حمل‌کننده اصلی و عوامل مؤثر بر حمل‌ و نقل را نیز بر عهده می‌گیرد.
  • حمل و نقل مرکب، شامل استفاده از انواع مختلف وسایل نقلیه حمل و نقل مانند کامیون، کشتی، قطار و هواپیما است.
  • قابل صدور در حواله کرد
  • به صورت انحصاری، توسط کارگزاران مجاز فیاتا صادر می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، به بررسی بارنامه حمل مرکب فیاتا پرداختیم و دانستیم در زمان حمل کالاها، در صورتی که در هر مقصد به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی و منطقه‌ای، حمل و نقل کالاها را با وسیله‌های نقلیه متفاوت مانند قطار، کشتی، هواپیما یا کامیون انجام دهند، برای آن بارنامه مرکب یا فیاتا صادر خواهد شد. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ، خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات میتوانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen