واردات لاستیک خودرو

واردات لاستیک خ...
مقالات 1402 / 09 / 25

تایر یا همان لاستیک خودرو که در زبان لاتین بنام Tyre و Tire می‌باشد، ساختار رویی چرخ های امروزی خودرو می‌باشد و بخشی از سازوکار و یا تعلیق خودرو و یا هر وسیله نقلیه دیگر است. تایر مانند نواری است که بر دور چرخ ها انداخته می‌شود. لاستیک ها برای لرزش گیری و کارکرد بهتر در زمان گذر از دست اندازها و ناهمواری های راه ها، ساخته و بهینه سازی شده اند.

Tire یا همان تایر یک ساختار لاستیکی است که بر روی چرخ های ارابه و یا وسایل نقلیه سوار می‌شود. به طوری که همواره با رویه ی زمین در تماس است و با کم کردن از لرزش های ناشی از ناهمواری های جاده و انتقال بار وارده، چرخش چرخ و جابه‌جایی وسیلهٔ نقلیه را آسان می‌کند.

واردات تایر خودرو

بسیاری از تایرها با هوا پر می‌شوند و از لاستیک یا پلاستیک‌های فرآوری شده، که رفتاری کشسان دارند، ساخته می‌شوند. تار و پود درون تایرها از سیم یا نخ ساخته شده است.

میزان سود آوری واردات لاستیک

واردات لاستیک به ایران از کشورهایی مثل امارات متحده عربی، کره، هند و برخی از کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد. فعالان اقتصادی در تجارت با مشورت با مشاور بازرگانی و اطلاع از ضوابط مربوط در این حوزه می‌توانند به واردات تایر اقدام نمایند و با قیمتی بسیارعالی در بازارهای داخلی به فروش برسانند. کیفیت لاستیک های وارداتی به ایران مورد قبول مشتریان و مصرف کنندگان داخلی می‌باشد و همچنین جایگاه خوبی را دارند. از این رو فروش تایرهای وارداتی دشوار نمی‌باشد.

واردات تایر خودرو

نیاز کشور ایران به تایر سالانه در حدود 340 هزار تن می‌باشد. تولید داخلی تایر در ایران از 340 هزار تن کمتر می‌باشد. کمبود Tyre درکشور ما ایران حدودا 30 درصد می‌باشد که این خلاء از طریق واردات تامین می‌گردد. طبق آمار واردات Tyre به داخل کشور حدودا 100 هزار تن میباشد. در بحث واردات واردات گاهی یکسری مشکلاتی بوجود می‌آید که به ضرر تولید کنندگان داخلی و وارد کنندگان تایر می‌باشد.

واردات لاستیک خودرو

از برخی مشکلات واردات تایر می‌توان به مواردی اشاره کرد. یکی از این موارد این است که بعضی از سودجویان، لاستیک را با ارز دولتی خریده و با قیمت آزاد به فروش می‌رسانند. برخی از تایرهای موجود در بازارهای داخلی کشور از روش قاچاق وارد کشور شده اند و کیفیت و تاریخ انقضا ندارند و همچنین دارای قیمت پایینی می‌باشند. لاستیک های وارداتی دارای کیفیت پایین و در عین حال دارای قیمتی بسیار بالا می‌باشند. درحالیکه کیفیت لاستیک ایرانی با استانداردهای جهانی متناسب و مناسب می‌باشد.

شرایط واردات لاستیک

لاستیک و یا همان Tire، یکی از پرکاربرد ترین کالاها در کشور می‌باشد که واردات آنها نسبت به تولید آنها آسان تر می‌باشد. تولید بسیاری از کالا مِن جمله لاستیک به دلیل وجود تحریم ها و کمبود منابع مقرون به صرفه نمی‌باشد. ب داشتن آگاهی و کسب اطلاعات در زمینه واردات لاستیک، می‌توان واردات لاستیک را شروع و سود خوبی کسب کرد. لاستیک در صنایع گوناگونی کاربرد دارد. مِن جمله: صنعت خودرو سازی، تولید تجهیزات، انواع ماشین آلات، ساخت وسایل نقلیه دریایی، وسایل نقلیه هوایی و غیره. علاوه بر این دارای مشتریان خاص خود نیز می‌باشد.
شرایط واردات لاستیک خودرو

ترخیص لاستیک از گمرک

برای ترخیص کالاها از گمرک، باید مجوزها، اسناد و مدارک مربوطه وجود داشته باشد. لاستیک هم برای ترخیص شدن از گمرک همانند دیگر کالاها به مدارکی نیازمند است.

برای ترخیص لاستیک دریافت مجوز استاندارد از ملزومات اجباری می‌باشد و زمان ثبت سفارش درج حک حروف SWR بر روی بدنه لاستیک الزامی است.

نکته لازم به ذکر و در عین حال قابل توجهی در روند ترخیص وجود دارد، این است که در هنگام ترخیص مجوزهای موردنیاز برای صدور پروانه گمرکی خروج کالا کنترل می‌شوند. کالاهای مشمول دریافت هر نوع مجوز، درصورت عدم وجود مجوز لازم از گمرکات کشور ترخیص نخواهند شد.

روند ترخیص کالا از گمرک

برخی از تایرها برای ترخیص به نظام نامه چسب تایر(TIRE LABELING) و E Mark نیازی ندارند. عبارتند از:

  • ترخیص تایرهای روکش شده
  • ترخیص تایرهای خارج از جاده
  • ترخیص تایرهای زمستانی میخ دار
  • ترخیص تایرهای یدکی مورد استفاده موقت
  • ترخیص تایرهای مورد استفاده در حوزه های مسابقه ای
  • ترخیص تایرهایی که سرعت حک شده روی آن ها کمتر از 80 کیلومتر بر ساعت باشد
  • ترخیص تایرهایی که قطر رینگ آن ها کمتر از 254 میلیمتر و بیشتر از 635 میلیمتر باشد.

برای ترخیص لاستیک، در کشور سه گمرک تخصصی وجود دارند، اعم از: گمرک بوشهر، گمرک بندر عباس و گمرک خرمشهر.

ترخیص لاستیک از گمرک

کد تعرفه گمرکی جهت ترخیص لاستیک از گمرک

تعرفه گمرکی برای ترخیص لاستیک ماشین از گمرک در ردیف 40131000 قرار دارد و با 26 درصد حقوق ورودی می باشد. این کالا به مجوز استاندارد نیازمند است. تعرفه گمرکی جهت ترخیص تایر فرغون در زیر ردیف 401199 قرار دارد

مدارک لازم برای ترخیص لاستیک از گمرک

مدارک مورد نیاز برای ترخیص لاستیک از گمرک

حمل و نقل و بیمه

حمل و نقل و بیمه کردن محموله تجاری وارداتی یکی از مراحلی است که در روند واردات لاستیک باید طی شود. برای این منظور باید با شرکت های حمل و نقل بین المللی قرارداد حمل و نقل بسته شود.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم واردات لاستیک که یکی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی در ایران است، پرداختیم. همچنین مدارک لازم برای ترخیص، کد تعرفه گمرکی برای ترخیص لاستیک و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen