انواع کارت بازرگانی

انواع کارت بازر...
مقالات 1401 / 09 / 20

صدور انواع کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی توسط اتاق بازرگانی انجام می‌گیرد. از این رو لازم است بازرگانان و اشخاص حقیقی و حقوقی که واجد شرایط دریافت کارت بازرگانی هستند، به یکی از شعب اتاق بازرگانی در مراکز استان مراجعه و اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایند. این کارت برای افراد، به صورت کارت بازرگانی حقیقی و برای شرکت‌ها به صورت کارت بازرگانی حقوقی صادر می‌شود. در این مقاله سعی داریم به توضیح انواع کارت بازرگانی بپردازیم.

آشنایی با انواع کارت بازرگانی و کاربردهای آن

کارت بازرگانی انواع مختلفی دارد که افراد بایستی با توجه به نحوه فعالیت خود برای اخذ آن اقدام نمایند. برخی از این کارت‌ها مخصوص اشخاص حقوقی و برخی دیگر مخصوص هر دو شخص حقیقی و حقوقی هستند. کارت‌های بازرگانی عبارتند از:

کاربردهای کارت بازرگانی

کارت بازرگانی خدماتی

کارت بازرگانی خدماتی را تنها اشخاص حقوقی می‌توانند دریافت کنند و همان‌طور که از اسم کارت مشخص است، دارندگان این کارت می‌توانند فقط در زمینه فعالیت خود، اقدام به صادرات یا واردات کالا نمایند.

کارت بازرگانی تجاری

برای دریافت کارت بازرگانی تجاری، هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می‌توانند اقدام نمایند و پس از دریافت آن، اقدام به فعالیت‌های مختلف از جمله واردات و صادرات کالا نمایند. دارندگان این نوع کارت می‌توانند اقدامات مربوط به ترخیص کالا از گمرک را نیز انجام دهند. 

علاوه بر این‌ها، داشتن کارت بازرگانی تجاری این اجازه را به بازرگانان می‌دهد که برای انجام امور مربوط به حق العمل کاری در گمرک و حتی صادرات کالاهای مجاز که در کشور تولید می شوند، اقدامات لازم را انجام دهند. پس نتیجه می‌گیریم کارت بازرگانی تجاری بهترین نوع کارت بازرگانی به شمار می‌رود.

کارت بازرگانی صنعتی و تولیدی

کارت بازرگانی صنعتی و تولیدی، نوع دیگری از کارت بازرگانی است، اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه‌های صنعتی و تولیدی فعالیت می‌کنند، می‌توانند اقدام به دریافت این نوع کارت بازرگانی نمایند. کارت‌ بازرگانی صنعتی و تولیدی برای اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه واحد های صنعتی و تولیدی مزایای بسیار زیادی دارد.

مثلا اشخاصی که دارای این کارت هستند، می‌توانند برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات صنعتی خود از دیگر کشورها و حتی تهیه مواد اولیه تولیدی خود، از این کارت بازرگانی استفاده کرده و پس از تولید، آن را صادر نمایند. 

کارت بازرگانی صنعتی و تولیدی

کارت بازرگانی موردی

کارت بازرگانی موردی، دارای مدت زمان مشخصی است و پس از گذشت این مدت زمان، اعتبار آن ساقط خواهد شد. اشخاص و بازرگانان حقیقی و حقوقی بسیاری هستند که احتمال دارد فقط برای یک بار نیاز به استفاده از کارت بازرگانی برای ترخیص کالای خود از گمرک داشته باشند. 

به عبارت دیگر، این نوع کارت بازرگانی، برای افرادی که تنها برای یک بار خواهان ترخیص کالاهای خود باشند، صادر می‌گردد. این افراد می‌توانند در چنین شرایطی اقدام به تهیه کارت بازرگانی موردی برای مدت زمان مشخص نمایند و از آن برای ترخیص کالاها از گمرک استفاده کنند. 

کارت بازرگانی شرکت‌های تعاونی

این کارت مخصوص شرکت‌های تعاونی در سراسر ایران است. این شرکت‌ها برای پیش بردن کارهای خود نیاز به کارت دارند که برای این منظور می‌توانند کارت خود را از اتاق‌های تعاون، اخذ نمایند.

کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

این نوع کارت، جدا از حوزه فعالیت بر اساس شخص هم صادر می‌شود. اشخاص حقوقی مانند اتحادیه‌ها، شرکت‌ها و سایر موسسه‌ها، برای انجام فعالیت‌های بازرگانی خود این کارت را دریافت می‌کنند.

کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

به افرادی که به صورت شخصی مشغول تجارت هستند، اشخاص حقیقی گفته می‌شود. شرایط دریافت کارت بازرگانی برای این افراد متفاوت با اشخاص حقوقی است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، کارت بازرگانی و انواع آن را مورد بررسی قرار دادیم. کارت بازرگانی، مجوزی است که به افراد واجد شرایط اجازه انجام تجارت‌های برون مرزی را می‌دهد و انواع مختلفی دارد که هر کدام برای کسب و کار خاصی مناسب است. در این مقاله به توضیح هر یک پرداختیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.
عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen