کشتی های فیدر و معرفی آنها

کشتی های فیدر و...
مقالات 1402 / 09 / 19

در دنیای همیشه در حال توسعه تجارت جهانی، حمل و نقل کارآمد کالا از اهمیت بالایی برخوردار است. بازیگران کلیدی در این رقص لجستیک، کشتی‌های تغذیه‌کننده هستند.کشتی‌های همه کاره که برای پر کردن شکاف بین کشتی‌های کانتینری بزرگ و بنادر منطقه‌ای کوچک‌تر طراحی شده‌اند.

طراحی کشتی تغذیه‌کننده

کشتی‌های فیدر، دسته‌ای از کشتی‌های باری، با اندازه، قابلیت‌های عملیاتی، تجهیزات و هدف خاص در صنعت دریایی متمایز می‌شوند. این کشتی‌ها برای انتقال کانتینرها از بنادر بزرگ‌تر، جایی که کشتی‌های غول‌پیکر Post Panamax و New Panamax پهلو می‌گیرند، به بنادر کوچک‌تر که نیاز به زیرساخت‌های بیشتری برای پذیرش این کشتی‌های کانتینری بزرگ‌تر دارند، طراحی شده‌اند.

طراحی کشتی تغذیه‌کننده | کشتی تغذیه کننده

برای آشنایی بیشتر با انواع کشتی های حمل و نقل دریایی کلیک کنید.

کشتی‌های تغذیه‌کننده یا Feeder، پس از رسیدن کانتینرها به بندر مرکزی، کانتینرها را بر روی کشتی‌های بزرگتر بارگیری می‌نمایند، تا بارها سرانجام به مقصد اصلی خود برسند. البته لازم به ذکر است که ممکن است بارها بر روی وسایل نقلیه دیگری مثل تریلرها بار بزنند و بعد به مقصد اصلی خود ببرند.

برای آشنایی بیشتر با کانتینر و انواع آن کلیک کنید.

اندازه کوچکتر و ظرفیت بار کشتی‌های تغذیه‌کننده آنها را قادر می‌سازد تا در آبراه‌های کم عمق تر و بنادر داخلی حرکت کنند و دسترسی به شبکه جهانی کشتیرانی را افزایش دهند. طراحی آنها امکان بارگیری و تخلیه کارآمد کانتینرها را فراهم می‌کند و به ساده سازی عملیات بندر و کاهش زمان چرخش کانتینرها کمک می‌کند.

اندازه: کشتی‌های فیدر به طور قابل توجهی کوچکتر از همتایان پاناماکس و پست پانامکس خود هستند. این اندازه کوچکتر به آنها اجازه می‌دهد تا در آبراه های محدودتر حرکت کنند و وارد بندرهای کم عمق تر شوند.

هدف: هدف اصلی کشتی‌های تغذیه‌کننده، «تغذیه» محموله به کشتی‌های بزرگتر یا حمل کالا از پایانه‌های کانتینری مرکزی به کشتی‌های بزرگتر یا بنادر منطقه‌ای کوچکتر است.

کشتی های فیدر و معرفی آنها | کشتی های فیدر

کشتی‌های تغذیه‌کننده را می‌توان به سه نوع اصلی کشتی تغذیه‌کننده، بسته به اندازه و ظرفیت آنها طبقه بندی کرد. این شامل:

  • کانتینرهای فیدر (حداکثر 1000 TEU): اینها کوچکترین نوع کشتی‌های تغذیه‌کننده هستند که برای حمل تعداد نسبتاً کمی کانتینر طراحی شده‌اند. آنها برای سرویس دهی به بنادر کوچک با حجم بار کم ایده آل هستند.
  • کانتینرهای Feedermax (1000 تا 2000 TEUs): این کشتی‌ها بزرگتر از کشتی‌های کانتینری فیدر، معمولاً برای حمل بار به بنادر کوچک با حجم متوسط یا با حجم بالا استفاده می‌شوند.
  • کانتینرهای پاناماکس (2000 تا 5000 TEUs): اینها بزرگترین نوع کشتی‌های تغذیه‌کننده هستند که از ابعاد اصلی کانال پاناما نامگذاری شده‌اند که برای جابجایی آنها طراحی شده‌اند. آنها محموله را از بزرگترین بنادر هاب به بندرهای کوچکتر منتقل می‌کنند و همچنین در مسیرهای بین اقیانوسی با حجم بار متوسط استفاده می‌شوند.

کشتی‌های فیدر از نظر اندازه به 7 دسته تقسیم می‌شوند. که عبارتند از:

  1. کشتی فیدر کوچک 
  2. کشتی فیدر
  3. کشتی فیدر مکس
  4. کشتی پاناماکس
  5. کشتی پاناماکس سریع
  6. کشتی پاناماکس جدید 
  7. کشتی پاناماکس خیلی بزرگ 

کشتی‌های Feeder کوچک، اندازه ای حداکثر تا 1000TEU و کشتی‌های Feeder، اندازه‌ای بین 1001TEU تا 2000TEU  را حمل می‌کنند. هر TEU برابر است با 200 فوت.

اندازه کشتی‌های Feeder به صورت استراتژیک جهت حرکت در آبراه‌های باریک و کم‌عمق، با کشش و تیرآهن جزئی تر از کشتی‌های باری بزرگتر طراحی گردیده‌اند.

کشتی‌های فیدر از نظر اندازه |کشتی های FEEDER

برای آشنایی بیشتر با TEU و مفهوم آن در کانتینر کلیک کنید.

متغیرهای موثر بر طراحی کشتی‌ها، عبارتند از: ماهیت محموله، الزامات خاص بنادر (بنادری که خدمات می‌دهند.) و بعلاوه محدودیت های فیزیکی مسیرهای کشتیرانی، که کشتی‌ها از آنها عبور می‌کنند.

تاریخچه و مبدا کشتی فیدر

تاریخچه کشتی‌های تغذیه‌کننده به طور ذاتی با تکامل تجارت جهانی و صنعت کشتیرانی مرتبط است. با افزایش تجارت بین‌المللی و رشد کشتی‌ها، کانال پاناما ، یک شریان دریایی حیاتی، به دلیل محدودیت‌های اندازه آن محدودیت‌هایی ایجاد کرد.

کشتی‌های پاناماکس که به طور خاص برای متناسب با ابعاد اصلی قفل های کانال پاناما طراحی شده‌اند، بزرگترین کشتی‌هایی بودند که تا زمان گسترش کانال در سال 2016 قادر به عبور از این کانال بودند.

با این حال، بسیاری از بنادر بزرگ، به ویژه آنهایی که در شرق و سواحل خلیج فارس قرار دارند، به کمک نیاز داشتند تا این کشتی‌های بزرگ‌تر را در خود جای دهند و نیاز به کشتی‌های تغذیه‌کننده را افزایش دادند. با گذشت زمان، خطوط کشتیرانی ارزش استفاده از کشتی‌های کوچک‌تر و انعطاف‌پذیرتر را برای تکمیل ناوگان بزرگ‌تر خود تشخیص دادند که منجر به ظهور کشتی‌های تغذیه‌کننده شد.

تاریخچه و مبدا کشتی فیدر

امروزه مراکز کشتی سازی در سراسر جهان، مانند چین، کره جنوبی و دانمارک، در ساخت این کشتی‌های همه کاره تخصص دارند و به حضور رو به رشد آنها در ناوگان دریایی جهانی کمک می‌کنند.

فناوری طراحی کشتی های فیدر و دریانوردی

کشتی‌های تغذیه‌کننده شگفت‌انگیز فناوری دریایی هستند، با طرح‌هایی که برای جابجایی کارآمد محموله، انعطاف‌پذیری ناوبری و مصرف سوخت بهینه شده‌اند. اندازه کوچکتر آنها به آنها اجازه می‌دهد تا از کانال پاناما به بنادر دیگری که کشتی‌های بزرگتر نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند حرکت کنند و نقش اساسی آنها را در صنعت ثابت کند.

این کشتی‌ها با ادغام سیستم‌های ناوبری پیشرفته، موتورهای کارآمد انرژی، و مکانیسم‌های نوآورانه جابجایی محموله‌ها، مرزهای کارآمدی حمل‌ونقل دریایی را به پیش می‌برند.

رابطه کشتی مادر و کشتی تغذیه کننده

در دنیای کشتیرانی جهانی، رابطه بین کشتی‌های مادر و کشتی‌های تغذیه‌کننده حیاتی است. کشتی‌های مادر که به آنها کشتی‌های خط اصلی یا تنه نیز می‌گویند، غول های دریایی هستند. این کشتی‌های عظیم، از جمله کشتی‌های پاناماکس و پست پاناماکس، مسیرهای اصلی کشتیرانی را طی می‌کنند و مقادیر زیادی محموله را در اقیانوس‌ها حمل می‌کنند.

این کشتی‌های مادر به دلیل بزرگی و حجم محموله فوق‌العاده‌شان، برای بارگیری و تخلیه محموله‌های خود به بنادر عمیق با زیرساخت‌های کافی مانند جرثقیل‌های بزرگ و امکانات ذخیره‌سازی گسترده نیاز دارند. با این حال، همه بنادر قادر به پذیرش این شناورها نیستند. اینجاست که کشتی‌های تغذیه‌کننده وارد بازی می‌شوند.

این کشتی‌های کوچک‌تر، محموله‌های کشتی‌های مادر را که در بندرگاه‌ها لنگر انداخته‌اند، حمل می‌کنند و آن را به بنادر کوچک‌تر منطقه‌ای که نمی‌توانند اندازه کشتی مادر را تحمل کنند، توزیع می‌کنند. این سیستم پیچیده کارایی را افزایش می‌دهد و تضمین می‌کند که کالاها می‌توانند به مقاصد مختلف، صرف نظر از اندازه یا مکان بندر، حمل شوند.

رابطه کشتی مادر و کشتی تغذیه‌کننده | FEEDER SHIPS

کشتی‌های تغذیه‌کننده به‌عنوان حلقه‌های حیاتی در زنجیره تامین جهانی عمل می‌کنند و نقاط بین کشتی مادر بزرگ و مقصد نهایی را به هم متصل می‌کنند و در نتیجه نقش ارزشمندی در تجارت جهانی ایفا می‌کنند.

وظایف کشتی های فیدر و مسیرهای حمل و نقل

کشتی‌های فیدر به‌عنوان واسطه‌های دریایی عمل می‌کنند و محموله‌ها را از بنادر بزرگ به بنادر منطقه‌ای کوچک‌تر حمل می‌کنند و دسترسی شبکه‌های کشتیرانی جهانی را گسترش می‌دهند.

آنها در برنامه های ثابت عمل می‌کنند، مسیرهای از پیش تعریف شده قایقرانی را طی می‌کنند که کشتی‌های بزرگتر مانند پاناماکس و کشتی‌های پست پاناماکس را با بنادر کوچکتری که نمی‌توانند این غول ها را در خود جای دهند، متصل می‌کنند.

کشتی‌های تغذیه‌کننده پیوندی هستند که فرآیند حمل و نقل تضمین می‌کند کالاها می‌توانند به مقصد نهایی خود برسند، مهم نیست که کشتی‌های بزرگ‌تر چقدر از راه دور یا غیرقابل دسترس هستند.

مزایا کشتی های فیدر

  • منعطف بودن
  • دسترسی راحت و مناسب
  • مقرون به صرفه بودن هزینه
  • کمتر شدن ازدحام در بنادر اصلی

مزایا و معایب کشتی های فیدر | کشتی های تغذیه کننده

معایب کشتی های فیدر

  • تأخیرهای مرتبط به آب‌وهوا
  • کشتی‌های Feeder نسبت به سایر کشتی ها، زمان حمل و نقل بیشتر دارند.
  • کشتی‌های فیدر نسبت به کشتی های کانتینری بزرگتر، ظرفیت محدودی دارند.

مشتریان فیدرها چه کسانی هستند؟

تقریباً همه افراد جامعه، از دانشجویان و کارمندان گرفته تا شرکت‌های بازرگانی بزرگ، از متقاضیان حمل بار با فیدر می‌باشند.

شرکت‌های تجاری بزرگ، معمولاً به طور مستقیم، با ارائه دهنده کشتی‌های تغذیه‌کننده در ارتباط می‌باشند. ولی افراد عادی و مشتریان کوچک، اکثراً بارهای خود را به شرکت‌های حمل و نقل می‌‍سپارند.شرکت‌های حمل و نقل، محموله‌ها را بر روی فیدرها بار میزنند، تا محموله‌ها به مقصدسان رسانده شوند. 

سرانجام، هدف این شرکت‌ها، رساندن محموله‌های مشتریان، با بهترین قیمت و بیشترین سرعت به مقصد می‌باشد. استفاده از کشتی‌های تغذیه‌کننده نیز، می‌تواند در این مسیر حمل و نقل، به شرکت‌ها کمک کند.

نقش فیدرها در تجارت جهانی

Feederها با اتصال بنادر کوچکتر به بنادر اصلی مثل اروپا، آسیا و آمریکای شمالی، نقش بسیار مهمی در تجارت جهانی دارند. بنادر کوچکتر ممکن است از زیرساخت‌ها و یا منابع موردنیاز جهت جابجایی کشتی‌های کانتینری بزرگ، برخوردار نباشند. از این رو کشتی‌های تغذیه‌کننده یا Feeder جهت حمل و نقل بارها و کالاها از بنادر کوچکتر به بنادر اصلی و بزرگ به وجود آمده‌اند.

کشتی‌های تغذیه‌کننده گزینه‌های حمل و نقل سریع و منعطف را به مشتریان ارائه می‌دهند. بدین صورت که این کشتی‌ها، به افزایش کارایی زنجیره تأمین کمک می‌کنند. با استفاده از کشتی‌های Feeder می‌توان بارها و کالاها را به صورت مستقیم به بنادر منطقه ای فرستاد؛ از این رو به ارسال بارها و محموله‌ها به بندر اصلی نیازی نمی‌باشد و بعلاوه به ارسال مجدد به منطقه‌ای خاص نیازی نیست. همین موضوع سبب شده است سرعت جابجایی بارها بیشتر و هزینه نقل و انتقال آنها کمتر شود.

به صورت کلی، از آنجایی که کشتی‌های کانتینری فیدر، اتصال میان مناطق گوناگون و بهینه‌سازی عملیات زنجیره تأمین را بهبود می‌دهند، به رشد تجارت جهانی کمک می‌کنند. کشتی‌های Feeder سبب رونق گرفتن حمل و نقل دریایی می‌شوند و باعث محبوبیت حمل و نقل دریایی شده‌اند.

این کشتی‌ها در جابجایی کالاها در سرتاسر جهان، نقش بسیار مهمی دارند و همچنین بخش بسیار مهمی از اقتصاد جهانی می‌باشند.

روش حمل و نقل با کشتی‌های فیدر، به قدری شهرت یافته است که مؤسسات آموزشی در جهان به برگزاری دوره‌های کشتیرانی، روی آورده‌اند و سعی در رشد و گسترش این مشاغل دارند.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم کشتی های فیدر و معرفی آنها پرداختیم. همچنین درباره طراحی کشتی تغذیه‌کننده، تاریخچه کشتی های فیدر، مزایا کشتی فیدر، معایب کشتی فیدر، نقش فیدرها در تجارت جهانی، و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل‌ونقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen