بازکشت به آکادمی
علت ترکیدن لاستیک ماشین

ترکیدگی لاستیک ماشین، یکی از عوامل اصلی تصادفات رانندگی است. نزدیک به 75 درصد از تصادفات، مربوط به ترکیدن و آسیب دیدن لاستیک است. تاکنون با نقش اساسی و مهم لاستیک در عملکرد خودروها آشنا شدیم. به نظر شما علت ترکیدن لاستیک خودرو چیست؟ آیا تا به حال لاستیک ماشینتان ترکیده است؟ اگر چه استفاده صحیح از لاستیک خودرو، رانندگی کم خطر، تعویض منظم لاستیک‌ها و استفاده از لاستیک‌های استاندارد از برندهای معتبر، خوب است، اما این موارد، شما را از خطر ترکیدن لاستیک محافظت نمی‌کند. در این مقاله، با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چه چیزی باعث ترکیدن لاستیک خودرو می‌شود. در هنگام ترکیدن لاستیک چه اقداماتی باید انجام دهید و راه‌های پیشگیری آن چیست.

فاکتورهای موثر بر فرسودگی لاستیک

فاکتورهای موثر بر فرسودگی لاستیک

استفاده از لاستیک های فرسوده

یکی از عواملی که اغلب باعث می‌شود رانندگان در مواقع بسیار سخت لاستیک‌ها را باد کنند، عدم توجه به آن‌ها است. همه لاستیک‌ها ماندگاری دارند و می‌توان آن‌ها را برای چندین ماه بیشتر از مدت زمان ماندگاری استفاده کرد. اما برخی از رانندگان از تعویض لاستیک خودداری می‌کنند تا زمانی که لاستیک از کار بیفتد، نازک شود، دچار ترکیدگی شود و حوادث خطرناکی برای راننده ایجاد کند.

لاستیک غیر استاندارد

لاستیک غیراستاندارد نیز عاملی است که باعث ترکیدن لاستیک‌های تازه خریداری شده و بروز تصادف برای راننده می‌شود.
به عنوان مثال، رانندگان برای پرداخت هزینه کمتر برای لاستیک، لاستیک‌های فله یا نامرغوب و غیرمجاز را خریداری می‌کنند و انتظار دارند از این لاستیک‌ها مانند لاستیک‌های استاندارد و تایید شده استفاده کنند. در صورتی که تقریبا این مورد غیرممکن است.

عبور از روی اجسام تیز و برنده

اگر از لاستیک خودرو زیاد استفاده نمی‌کنید و به موقع آن‌ها را تعویض می‌کنید و یا از برند معتبر لاستیک خودرو استفاده می‌کنید، خیالتان از بابت سالم ماندن آن راحت نباشد. زیرا مواد تیز در جاده همیشه می‌تواند یک فاجعه برای زندگی شما باشد. بسیاری از علل ترکیدن لاستیک همین مورد است، یعنی راننده توجه نمی‌کند که چه چیزی در جاده قرار دارد و از کجا عبور می‌کند. هنگام عبور از مکانی با اجسام تیز، لاستیک آسیب می‌بیند و جریمه آن چیزی جز ترکیدن لاستیک نیست.

لاستیک کم باد شده

رانندگی با لاستیک کم باد، یکی از دلایل اصلی ترکیدن لاستیک خودرو است. لاستیک‌های کم باد بیش از حد خم می‌شوند و در نتیجه دمای آن‌ها افزایش می‌یابد. قبل از حرکت به جاده، حتما فشار باد همه لاستیک‌ها (از جمله زاپاس) را چک کنید. به یاد داشته باشید که همیشه فشار باد لاستیک‌ها را در زمانی که لاستیک‌ها سرد هستند، بررسی کنید.

فشار نامناسب لاستیک

فشار نامناسب، لاستیک علت بسیاری از ترکیدن ناگهانی لاستیک است که به طور قابل توجهی خطر تصادف ناخوشایند را افزایش می‌دهد. معمولا پس از رانندگی طولانی مدت و با گرم شدن لاستیک، فشار هوا افزایش می‌یابد. اگر این طور است، فشار باد لاستیک بالاتر از حد توصیه شده نیست، سپس دوباره آن را کاهش دهید. بعدا باید فشار هوای جدید را چک کنید. وقتی لاستیک سرد است، فشار پایین است.

برخی خودروها مجهز به سیستمی به نام TPMS هستند. این سیستم ایمنی به طور خودکار فشار تایر را با استفاده از سنسورهای متصل به لاستیک بررسی می‌کند. اگر خودروی شما به این فناوری مجهز است، حتما به چراغ‌های هشدار آن توجه کنید. اگر هنگام رانندگی این چراغ روشن شد، سریعا خودرو را به نزدیکترین تعمیرگاه خودرو ببرید تا مشکل به سرعت برطرف شود.

برای آشنایی بیشتر با رانندگی در جاده و قوانین آن کلیک کنید.

چگونه بفهمیم لاستیک پنچر شده است؟

اگر متوجه شدید که فرمان ماشین شما سفت است و به سختی می‌چرخد، این نیز نشانه پنچری لاستیک است.
پنچری لاستیک خودرو در حین رانندگی یکی از مواردی است که ممکن است برای هر راننده‌ای اتفاق بیفتد و ایمنی سرنشینان خودرو را به خطر بیندازد، بنابراین دانستن علائم آن قبل از وقوع خطر ضروری است.

ماشین به چپ و راست می پیچد

اگر در حین رانندگی متوجه چرخش ماشین خود به راست یا چپ شدید، به این معنی است که ماشین شما پنچر شده است.

پیچیدن ماشین به چپ و راست

مشکل در رانندگی

اگر متوجه شدید که فرمان ماشین شما سفت است و به سختی می‌چرخد، این نیز نشانه پنچری و یا ترکیدن لاستیک است.

ماشین به چپ و راست می لغزد

لاستیک ماشین شما ممکن است بعد از پنچر شدن بترکد و باعث سر خوردن ماشین شود، بهترین راه این است که ماشین را به موقع به کنار جاده ببرید.

لرزش لاستیک

لرزش لاستیک یکی دیگر از نشانه‌های پنچری است و رایج‌ترین علامت پنچر شدن لاستیک، همین علامت است. لاستیک خودرو می‌لرزد و فرمان نیز کمی نامرتب و لرزان است، این را می‌توان با محکم نگه داشتن فرمان، کنترل بهتری داشت.

خطر انفجار لاستیک ماشین

حدود 75 درصد از تصادفات به دلیل ترکیدن لاستیک است. بنابراین، نداشتن اطلاعات کافی در مورد کارهایی که باید پس از ترکیدن لاستیک انجام دهید، می‌تواند باعث بروز حادثه شود. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که راننده در اثر ناآگاهی دچار اشتباه می‌شود و خسارات جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.

توصیه ما این است که در هنگام پنچری لاستیک خودرو تا حد امکان احساسات خود را کنترل کنید. توصیه‌های زیر را برای نجات جان خود و سرنشینان در شرایط بحرانی رانندگی بخوانید:

1. ترکیدن لاستیک ماشین در جاده

هرگز نباید فراموش کنیم که هیچ کس متوجه نمی‌شود که در حین رانندگی چه اتفاقی می‌افتد. بنابراین قبل از رفتن به جاده، در صورت پنچری، لاستیک خود را به تجهیزات لازم مجهز کنید.

لیستی از تجهیزات و ابزار لازم تهیه کنید و همیشه قبل از حرکت آن‌ها را مرور کنید. جک‌های الکتریکی یا مکانیکی، آچارهای قابل تنظیم و غیره. البته لاستیک زاپاس یکی از حداقل وسایلی است که باید همیشه همراه خود داشته باشید. علاوه بر این، اگر لاستیک ماشین شما بدون تیوب یا صاف است، توصیه می‌کنیم یک کیت تعمیر پنچر به همراه داشته باشید. همچنین توصیه می‌کنیم همیشه قبل از رانندگی وضعیت لاستیک زاپاس خود را بررسی کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

ترکیدن لاستیک خودرو در جاده

2. ترکیدن لاستیک با سرعت بالا

ترکیدن لاستیک هنگام رانندگی با سرعت بالا بسیار خطرناک است و دانستن نحوه عمل در چنین شرایط حساسی تعیین کننده است و می‌تواند حتی در شرایط خطرناک جان انسان را نجات دهد. جاده ساکت است و هوا مطبوع. شما با سرعت مناسب رانندگی می‌کنید. عینک آفتابی زده اید و موسیقی در حال پخش است و ناگهان: انفجار! در وسط راه متوجه پنچر شدن لاستیک می‌شوید. حالا باید چه کار کنیم؟! ما در مورد پنج دقیقه بعد صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد لحظه ترکیدن لاستیک داخل ماشین، در میانه راه صحبت می‌کنیم. حالا باید چه کار کنیم و چگونه باید پاسخ دهیم؟

هنگام ترکیدن لاستیک ماشین چه کنیم؟

اگر به دلایلی با این وضعیت مواجه شدید و لاستیک خودروی شما ترکید، باید به موارد زیر توجه ویژه ای داشته باشید:
دانستن اقدامات لازم هنگام ترکیدن لاستیک خودرو می‌تواند از آن جلوگیری کند. بنابراین زمانی که لاستیک ماشین شما ترکید، اقدامات زیر را انجام دهید:

توصیه ما این است که احساسات خود را کنترل کنید و توصیه های زیر را برای نجات جان خود و سرنشینان در شرایط بحرانی رانندگی بخوانید:

1. هنگامی که لاستیک منفجر می‌شود، اولین کاری که راننده پس از حفظ آرامش انجام می‌دهد این است که فرمان را با دو دست محکم نگه داشته، روی نگاه کردن به جهت مخالف تمرکز کند و فرمان را به پهلو نچرخاند.

2. هنگام ترکیدن لاستیک، ناگهان ترمز نکنید. ترمز ناگهانی بدترین کاری است که در این شرایط می‌توانید انجام دهید، زیرا باعث بر هم خوردن بیشتر تعادل خودرو و غیرقابل کنترل شدن آن می‌شود.

اگر لاستیک جلوی شما آسیب دیده باشد، ترمز ناگهانی باعث افزایش وزن و حرکت وسیله نقلیه روی چرخ جلو می‌شود و بدتر از آن، می‌تواند به رینگ آسیب برساند.

اگر رینگ چرخ خودرو لخت باشد، ممکن است خودرو به سمت لاستیک پنچر منحرف شود یا رینگ چرخ در آسفالت فرو برود و باعث واژگونی خودرو شود.

3. اگر راننده احساس کرد وسیله نقلیه در حال دور شدن است، باید به آرامی پدال گاز را فشار دهد. زیرا با این کار می‌توان سرعت خودرو را حفظ کرده و سرعت خودرو را به آرامی کاهش داد.

4. پدال گاز را فراموش نکنید. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که وقتی لاستیک می‌ترکد، نیازی به بنزین ندارند، بلکه باید با سرعت ثابت ماشین را ترک کنند و فقط فرمان را کنترل کنند، اما این تصور اشتباهی است و باید یک دقیقه صبر کنید. برای حرکت دادن ماشین به جلو ضربه بزنید. اگر فرصت دارید و جاده خالی است، ماشین خود را به کنار جاده بکشید و توقف کنید.

5. نگه داشتن خودرو در جاده بستگی به 4 نقطه اتصال لاستیک با سطح جاده دارد. هنگامی که یکی از لاستیک‌ها را گم می‌کنید، نه تنها 25 درصد از اتصال خودرو به سطح جاده، بلکه جاده را نیز از دست می‌دهید.

6. تمام تلاش خود را بکنید تا وسیله نقلیه را در مسیر درست نگه دارید. چرخاندن فرمان، زمانی که لاستیک صاف است باعث از دست دادن تعادل می‌شود. اگر ماشین به یک طرف کشیده شود، باید فرمان را در جهت مخالف بچرخانید تا ماشین صاف بماند. این مهم است، زیرا در غیر این صورت ممکن است به نرده محافظ برخورد کنید یا حتی بدتر از آن، در لاین مخالف قرار بگیرید. گاهی اوقات پنچر شدن لاستیک کنترل جهت خودرو را غیرممکن می کند. در چنین شرایطی هرگز فرمان را به طور ناگهانی در جهت خاصی نچرخانید، به این ترتیب می‌توانید جهت خودرو را راحتتر کنترل کنید.

7. در صورت پنچر شدن لاستیک عقب خودرو، ترمزگیری ناگهانی، حرکت رو به جلو را برای خودرو دشوار می‌کند. در این صورت کنترل خودرو بسیار مشکل خواهد بود و احتمال انحراف خودرو وجود دارد.

8. در نهایت وقتی خودرو را در جای مطمئنی متوقف کردید، سریع ترمز دستی را بکشید و چراغ را روشن کنید تا به خودروهای دیگر هشدار داده شود، سپس لاستیک را تعویض کنید. برای بسیاری از ما پیش آمده است که در حین رانندگی متوجه می‌شویم که لاستیک خودرو ترکیده است و کنترل اوضاع برایمان سخت است. البته شنیده‌اید که رانندگی با لاستیک بسیار خطرناک است و باعث می‌شود بسیاری از افراد غیرقابل تصور باشند، زیرا واکنش لازم را در این مواقع نمی‌دانند. طبیعی است که هنگام رانندگی با خودرو، خطرات مختلفی سرنشینان و خودرو را تهدید می‌کند و این خطرات زمانی خطرناک است که رانندگان از فعالیت‌های مهم در مواجهه با این خطرات آگاه نباشند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه رانندگی در برف و یخبندان کلیک کنید.

راه‌های پیشگیری از ترکیدن لاستیک ها

ترکیدن لاستیک، یکی از خطرناک‌ترین اتفاقات دنیاست و یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی است که ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. راه‌های خوبی برای بررسی لاستیک‌ها وجود دارد که از خطر تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

چک کردن فشار باد لاستیک ها

فشار ضعیف باد لاستیک، عامل بسیاری از انفجارهای ناگهانی لاستیک است که به طور قابل توجهی خطر تصادفات ناگوار را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که لاستیک‌های اصلی و زاپاس خود را حداقل یک بار در ماه و قبل از هر سفر طولانی از نظر برجستگی، برآمدگی، بریدگی، خط و خش و آسیب ناشی از ضربه‌های سخت بررسی کنید. تنظیم هوا و فشار لاستیک به افزایش عمر لاستیک و همچنین کاهش قابل توجه مصرف سوخت کمک می‌کند.

در برخی خودروها می‌توانید فشار لاستیک صحیح را روی درب خودرو، درب باک بنزین یا در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید.

لطفاً بررسی فشار را تا خنک شدن کامل لاستیک به تعویق بیندازید. این تاخیر حدود 3 ساعت پس از خاموش شدن کامل است.

فراموش نکنید که لایه داخلی لاستیک را بررسی کنید. می‌توانید این کار را با چرخاندن لاستیک انجام دهید. پله‌ها و دیوارهای اطراف ممکن است آسیب‌های پنهانی داشته باشند که از دید پنهان می‌ماند.

فشار هوا در لاستیک‌ها در هوای گرم افزایش می‌یابد و در هوای سرد کاهش می‌یابد. تقریباً هر 10 درجه افزایش یا کاهش دما، لاستیک 2 کیلوگرم سنگین یا سبک‌تر می‌شود.

چک کردن باد لاستیک فقط 5 دقیقه از وقت شما را می‌گیرد. بهترین راه برای رسیدن به این هدف استفاده از فشارسنج دیجیتال یا آنالوگ تجاری است که قیمت بالایی ندارد.

چک کردن فشار باد لاستیک ها

بررسی تراز لاستیک ها

برخورد با میز یا افتادن ناگهانی در سوراخ باعث می‌شود تراز بین چرخ‌ها خوب نباشد و در نهایت آسیب جدی به لاستیک وارد شود. می‌توانید تراز چرخ‌های خود را با استفاده از کتابچه راهنمای خود یا علامت‌های روی خودروتان بررسی کنید. تراز نامناسب چرخ‌ها می تواند باعث بروز حوادث زیادی شود، بنابراین توصیه می‌کنیم برای تعمیر به مکانیک‌های مجاز خودرو مراجعه کنید.

بررسی چرخش لاستیک ها

لاستیک‌های خودرو را به طور منظم بچرخانید تا سفر راحت‌تر شود و مصرف سوخت کاهش یابد. اما مانند تمام قطعات خودرو، این قطعه نیز محدودیتی دارد که باید با توجه به مسافت پیموده شده طبق استانداردهای خودروی خود، آن را اندازه گیری کنید. برای اطمینان از سرعت چرخش استاندارد تایر، به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید. اگر از این مقدار مطمئن نیستید، بهترین پیشنهاد برای چرخش مناسب لاستیک، حداکثر 10000 تا 13000 کیلومتر است.

بررسی ظاهر آج لاستیک ها

ظاهر نامناسب آج می‌تواند اصطکاک بین لاستیک و زمین را افزایش دهد. به یاد داشته باشید که لاستیک‌های خودروی خود را با رعایت ارتفاع سطح بررسی کنید تا ترک نخورده یا خیلی صاف نباشد. لاستیک‌های خودرو خود را به طور مرتب چک کنید تا از سایش نامناسب جلوگیری کنید و همچنین بدانید که عمق استاندارد آج حدود 3 میلی‌متر است که می‌توانید با یک سکه کوچک اندازه گیری کنید.

بررسی چراغ سیستم باد لاستیک ها

برخی از خودروها مجهز به سیستم TPMS هستند. این سیستم ایمنی به طور خودکار فشار تایر را با استفاده از سنسورهای متصل به لاستیک بررسی می‌کند. اگر خودروی شما به این فناوری مجهز است، حتما به چراغ های هشدار آن توجه کنید.
اگر در حین رانندگی این چراغ روشن شد، سریعا خودرو را به نزدیکترین گاراژ ببرید تا مشکل به سرعت حل شود.

بررسی چراغ سیستم باد لاستیک ها

دلایل ترکیدن لاستیک در زمستان

اگر عمر لاستیک بیش از 5 سال است یا بیش از 40000 کیلومتر را طی کرده است، باید به فکر تعویض آن باشید. هر چه لاستیک قدیمی تر و فرسوده تر باشد، احتمال ترکیدن آن بیشتر است.
همیشه باید از سالم ترین لاستیک جلو استفاده کنید تا خطر ترکیدن لاستیک را کاهش دهید، زیرا ترکیدن لاستیک جلو در خودرو، خطرناک‌تر از ترکیدن لاستیک عقب است و در سرعت های بالا احتمال باد شدن مجدد خودرو چند برابر می‌شود.

وجود خطوط لاستیکی عمود بر جهت دندانه‌های لاستیک به شما می‌گوید که چه زمانی لاستیک خودرو خود را تعویض کنید. لاستیک‌های جدید مزیتی دارند که لاستیک‌های قدیمی فاقد آن هستند: آن‌ها دارای نشانگر سایش روی آج هستند.
این خطوط در هنگام نو بودن لاستیک، نامرئی و غیر قابل تشخیص هستند، اما با بالا رفتن سن لاستیک، به مرور زمان روی لاستیک ظاهر می‌شوند. اگر بیش از یک یا دو تا از این خطوط روی لاستیک ظاهر شود، به این معنی است که آج بیش از حد فرسوده شده است.

توصیه هایی برای جلوگیری از ترکیدن لاستیک در هوای گرم

توصیه هایی برای جلوگیری از ترکیدن لاستیک در هوای گرم

فشار لاستیک را روی مقدار توصیه شده، توسط سازنده تنظیم کنید، که معمولا در دفترچه راهنمای خودرو یافت می‌شود.
در فصل گرما هر ماه یکبار فشار باد لاستیک‌ها را چک کنید. لاستیک‌ها معمولا حدود یک PSI فشار را در ماه از دست می‌دهند. به ازای هر 5.5 درجه سانتیگراد افزایش دما، فشار تایر 1 PSI کاهش می‌یابد.

سعی کنید باد لاستیک به همراه داشته باشید. خرید کمپرسور قابل حمل نیز توصیه می‌شود.

معمولا لاستیک در شرف ترکیدن را می‌توان با تغییرات خارجی تشخیص داد. پس از تنظیم باد لاستیک، در صورت وجود آسیب آشکار به هر قسمت، خطر انفجار لاستیک بسیار زیاد خواهد بود. برای بررسی فشار باد لاستیک‌ها، این کار باید زمانی انجام شود که وسیله نقلیه حداقل 3 ساعت پارک شده باشد.

وقتی وسیله نقلیه و لاستیک ها داغ باشند، فشار لاستیک به درستی روی دستگاه نمایش داده نمی‌شود. بسیاری از خودروهای جدید، مجهز به سیستمی هستند که وضعیت باد لاستیک را تشخیص می‌دهد و در صورت کاهش 25 درصدی فشار باد لاستیک نسبت به باد لاستیک هشدار می‌دهد.

با این حال، ما نباید تنها به این سیستم تکیه کنیم. در واقع، بررسی لاستیک، زمانی که حجم باد 25 درصد کاهش یافته است ایده آل نیست. بهتر است با بررسی منظم وضعیت تایر از افت 25 درصدی فشار باد تایر جلوگیری کنید.

با تمام توضیحاتی که در مقاله بیان کردیم، اگر تمام توصیه‌ها را رعایت کنید، همیشه احتمال ترکیدن لاستیک هنگام رانندگی وجود دارد. وقتی این اتفاق افتاد، ابتدا آرام باشید. فرمان را محکم بگیرید و خودرو را مستقیم به جلو نگه دارید. تحت هیچ شرایطی ترمز نکنید. در واقع، تا زمانی که سرعت خودرو کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت نباشد، ترمز ناگهانی خطر انحراف و تصادف خودرو را افزایش می‌دهد. پس از کاهش سرعت، به آرامی به سمت کنار جاده حرکت کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، علت ترکیدن لاستیک ماشین را بررسی کردیم و دانستیم که چه عواملی باعث ترکیدن لاستیک می‌شوند. همچنین راه‌های پیشگیری از ترکیدن لاستیک را فرا گرفتیم. در نهایت توصیه‌هایی برای جلوگیری از ترکیدن لاستیک در هوای گرم را بررسی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط در خصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین‌المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen