بازکشت به آکادمی
نحوه رانندگی در برف و یخبندان

در فصول سرد سال که آغاز بارش شدید باران و برف است، برای جلوگیری از تصادف، رانندگی در برف و یخبندان را در نظر بگیرید. رانندگان خوب قبل از آماده شدن برای رانندگی، آب و هوا را بررسی می‌کنند، سپس وضعیت وسیله نقلیه خود و همچنین وضعیت جاده ای را که قصد دارند در آن رانندگی کنند، کنترل می‌کنند. در هنگام رانندگی در برف و یخبندان به خصوص در سفر باید یک سری نکات را رعایت کنید که در این مقاله به شما ارائه خواهیم کرد.

مسیر خود را مشخص کنید

قبل از حرکت مسیر خود را به دقت بررسی کنید. برای این کار از اپلیکیشن های ناوبری استفاده کنید و با استفاده از آن‌ها از وضعیت ترافیک در خیابان ها و جاده ها مطلع شوید تا بتوانید مسیرهای آرام تری را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که آخرین هشدارهای آب و هوا را در محل زندگی خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که سردرگم نمی‌شوید.

برای رسیدن به مقصد، زمان بیشتری بگذارید

ممکن است در روزهای برفی رسیدن به مقصد بیشتر از روزهای عادی طول بکشد. چون باید برف شیشه و آینه و چراغ جلو و سقف ماشین را پاک کنید. همچنین باید منتظر یخ‌زدایی شیشه جلو باشید. می‌توان گفت این مورد مهم‌ترین نکته رانندگی روی برف است. اگر متوجه شدید که قفل یخ زده است، بهتر است کلید را گرم کنید یا داخل قفل ضدیخ یا روان کننده اسپری کنید. علاوه بر این، موارد زیر مدتی را برای فکر کردن در مورد آن‌ها می‌گیرد، اما ارزش وقت گذاشتن برای انجام دادن آن‌ها را قبل از رفتن دارند.

مطمئن شوید که برف پاک کن ها خاموش است

قبل از استارت زدن خودرو، مطمئن شوید که کنترل خودکار برف پاک‌کن خاموش است. زیرا در صورت یخ زدن و شروع به کار، فیوز کنترل برف پاک‌کن منفجر می شود. برف پاک‌کن ها باید به درستی کار کنند تا شیشه جلو کاملا تمیز شود.

اطمینان از برف پاک‌کن‌های خاموش

بررسی لاستیک

لاستیک را بررسی کنید تا ببینید آیا آج خوبی دارد یا خیر. لاستیک‌های فرسوده هنگام رانندگی روی برف و یخ تمایل دارند سر بخورند. اگر در منطقه‌ای زندگی می کنید که احتمال برف وجود دارد، حتما از لاستیک‌هایی با آج عمیق‌تر استفاده کنید. اگر شرایط انجماد بسیار سخت است، بهتر است از زنجیر استفاده کنید.

مایع شیشه شوی را بررسی کنید

برای جلوگیری از یخ زدگی، از مایع شوینده شیشه جلو با کیفیت خوب استفاده کنید که حداقل 35- یخ زده نباشد. در صورت عدم انجام این کار ممکن است برف پاک‌کن‌ها در شرایط برفی کار نکنند. اگر در مورد نوع مایع شیشه شوی خود مطمئن نیستید، می‌توانید آن را آزمایش کنید.

مایع شیشه شوی

ملزومات را همراه داشته باشید

برای اطمینان از رانندگی با وسیله نقلیه مجهز در برف، ممکن است بخواهید موارد زیر را به همراه داشته باشید:

  • پانل‌های ضد رطوبت؛
  • چراغ قوه؛
  • جلیقه‌ای که می توانید بپوشید و در صورت خرابی ماشین از آن استفاده کنید.
  • پتوی گرم؛
  • غذا؛
  • نوشیدنی؛
  • تعویض شیشه جلو؛
  • اسپری ضد یخ؛
  • یخ خراش؛
  • شارژر تلفن؛
  • نقشه؛
  • جعبه کمک‌های اولیه؛
  • مثلث هشدار؛
  • وسیله‌ای که در صورت گیر افتادن در برف می‌توانید زیر چرخ‌های محرک ماشین خود قرار دهید.

لوازم ضروری رانندگی در برف

نحوه رانندگی در برف

1. کفش‌های خشک و راحت بپوشید.

2. آهسته شتاب بگیرید، با دور موتور پایین رانندگی کنید و سریع دنده‌ها را عوض کنید.

3. با دنده 2 حرکت کنید، زیرا این کار چرخش چرخ را کاهش می‌دهد. برخی از وسایل نقلیه دارای حالت رانندگی زمستانی هستند که عملکرد مشابهی نیز دارد.

4. هر چه جاده هموارتر باشد، باید مسیر دور را نگاه کنید. سریع‌تر برنامه‌ریزی کنید که در آینده چه کاری انجام دهید. رانندگی دقیق و ایمن نیاز به تمرکز بیشتری دارد.

5. با سرعت کم رانندگی کنید و فاصله زیادی با خودروی جلویی داشته باشید. این فاصله باید تا 10 برابر بیشتر از فاصله توصیه شده معمولی باشد.

6. هنگام بالا رفتن از سربالایی باید فضای کافی در جلوی وسیله نقلیه وجود داشته باشد تا بتوان با سرعت ثابت بدون نیاز به تعویض دنده حرکت کرد.

7. اگر احساس می‌کنید وسیله نقلیه شما شروع به لیز خوردن می‌کند، همیشه به سمت جایی که می‌خواهید بروید نگاه کنید، نه به جایی که وسیله نقلیه در آن زمان می‌رود.

8. گاهی اوقات ماشین شما می‌لغزد و از جاده خارج می‌شود. اما حتی بدترین شرایط لغزش قابل کنترل است و شما می‌توانید در کمترین زمان، کنترل کامل خودرو را به دست آورید. اولین نکته در این شرایط این است که نترسید و ناگهانی ترمز نکنید! به جای آن، کارهای زیر را انجام دهید:

هنگام لغزش چرخ های جلو

هنگامی که لاستیک‌های جلو چسبندگی خود را از دست می‌دهند و خودرو بیشتر از حد انتظار می‌چرخد، پدال گاز را فشار ندهید. سپس با بازگشت لاستیک به زمین در جهت دلخواه به جلو حرکت کنید.

هنگام لیز خوردن لاستیک های عقب

هنگامی که لاستیک‌های عقب شروع به لیز خوردن می‌کنند و احساس می‌کنید که شروع به چرخیدن کرده‌اید، سریعا به سمتی بروید که قسمت عقب خودرو در حال لغزش است. به عنوان مثال، اگر عقب به سمت چپ می‌چرخد، فرمان را به سمت چپ بچرخانید. پای خود را از روی پدال گاز بردارید و ترمز نکنید. هنگامی که چرخ‌های عقب دوباره کشش را به دست آوردند، مسیر اصلی را ادامه دهید.

مهم نیست که چه نوع لغزشی را تجربه می‌کنید، مطمئن شوید که چرخ‌های ماشین شما در جهتی است که می‌خواهید بروید. اگر فکر می‌کنید می‌توانید خودرو را بدون تصادف کنترل کنید، می‌توانید به آرامی ترمز کنید. اگر تصادف قریب‌الوقوع است، وسیله نقلیه خود را با استفاده از نکات ترمز ABS زیر کنترل کنید.

9. اگر همه راه حل‌هایی که تا به حال در مورد آن‌ها صحبت کردیم شکست خورده‌اند و باید خودروی خود را در اسرع وقت در برف یا یخبندان متوقف کنید، زمان استفاده از سیستم ترمز ضد قفل (ABS) فرا رسیده است. همه خودروهای جدید امروزی، مجهز به سیستم های ترمز ضد قفل هستند که از رایانه‌های داخلی برای بهینه سازی توانایی ترمز خودرو در شرایط سخت استفاده می‌کنند. اگر در حال دریفت هستید و نمی توانید وسیله نقلیه خود را کنترل کنید یا نیاز به اجتناب از برخورد با مانع دارید و وسیله نقلیه شما مجهز به ABS است، پدال ترمز را کاملا فشار دهید و رها نکنید. کامپیوتر بقیه کارها را انجام می‌دهد و هر چرخ را تا حد امکان بر اساس کشش موجود متوقف می‌کند.

نکته شگفت‌انگیز در مورد سیستم ABS این است که اگر با مانعی برخورد کردید، می‌توانید پدال ترمز را تا آخر فشار دهید. کامپیوتر نیروی ترمز روی هر چرخ را تنظیم می‌کند تا به شما امکان حرکت در حین کاهش سرعت را بدهد. هیچ سیستم ایمنی نمی‌تواند تضمین کند که شما تصادف نمی‌کنید، اما ترمزهای ضد قفل مطمئنا بسیاری از رانندگان را از تصادف نجات داده است.

نحوه رانندگی در برف

لاستیک زمستانی، جوراب یا زنجیر چرخ، کدام یک برای رانندگی در برف بهتر است؟

هر کدام از این محصولات در مواقعی که جاده‌ها برفی و یخبندان هستند به شما کمک می‌کنند، اما کدام یک را باید بخرید تا نیازهای رانندگی خود را به بهترین نحو برآورده کنید؟

لاستیک زمستانی

لاستیک زمستانی، یک جایگزین برای لاستیک تابستانی استاندارد است. اکثر خودروها از این نوع تایر استفاده می‌کنند و در شرایط نامساعد جوی مانند باران، یخ و برف چسبندگی بهتری دارند. این لاستیک‌ها عملکرد خودرو را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند، اما انتخاب خوبی برای جاده‌های برفی نیستند.

لاستیک زمستانی

جوراب تایر

جوراب‌های تایر، پوشش‌های پارچه‌ای برای چرخ‌ها و لاستیک‌ها هستند که به طور کلی جایگزین‌های خوبی برای زنجیر چرخ‌های سنتی هستند و برای پوشاندن لاستیک‌ها طراحی شده‌اند و به عنوان لایه‌ای بین آن‌ها و برف عمل می‌کنند تا از قابلیت محافظت از چسبندگی و کشش اطمینان حاصل کنند.

یکی از مزیت‌های اصلی جوراب تایر این است که نصب آن بسیار راحت‌تر از زنجیر چرخ است. آن‌ها همچنین در حین رانندگی صدا ایجاد نمی‌کنند و مانند زنجیر چرخ به کیفیت سواری آسیب نمی‌رسانند.

  • جوراب تایر، چسبندگی بهتری روی برف دارد.
  • مناسب برای جاده‌های پوشیده از برف
  • آن‌ها جایگزین ارزان تری برای تایرهای زمستانی هستند، اما در هنگام آب شدن جاده باید از لاستیک خارج شوند.
  • جوراب‌های لاستیکی، راحت‌تر در اطراف لاستیک نصب می‌شوند، اما در برف‌های عمیق مناسب نیستند.

جوراب تایر

زنجیر چرخ

  • زنجیر چرخ، بهترین چسبندگی را در شرایط برفی فراهم می‌کند.
  • مناسب برای بارش برف سنگین
  • اگر یخ جاده آب شد، زنجیر چرخ را بردارید. زیرا ممکن است به خودرو و جاده آسیب برساند.
  • نصب زنجیر چرخ بیشتر از نصب لاستیک طول می‌کشد.

زمانی که برف جاده یخ زده است، باید از زنجیر چرخ استفاده کرد. هر بار که به بخش عاری از یخ از جاده رسیدید، باید یخ را از لاستیک جدا کنید. اگر این توصیه را نادیده بگیرید، خطر آسیب رساندن به وسیله نقلیه و جاده را دارید. اطلاعات کامل در مورد نحوه استفاده از زنجیر چرخ را در دفترچه راهنما بخوانید.

زنجیر چرخ

نکات قابل توجه:

  • اگر فاصله بین قوس چرخ و لاستیک کافی نیست، از نصب زنجیر خودداری کنید.
  • اگر لاستیک مجهز به سنسور الکترونیکی است، زنجیر نصب نکنید. زیرا ممکن است زنجیر با سنسور برخورد کند.

اولین کاری که باید هنگام نصب زنجیر انجام دهید این است که دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که وسیله نقلیه شما می‌تواند به زنجیر مجهز شود. البته اکثر خودروها این قابلیت را دارند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، به نحوه رانندگی در برف و یخبندان پرداخیتم. همچنین نکاتی که در هنگام رانندگی در برف و یخبندان باید رعایت شود را مورد بررسی قرار دادیم. شما میتوانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط درخصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بینالمللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه میشود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen