بازکشت به آکادمی
طرز تهیه کله جوش اصفهانی

یکی از غذا های سنتی و اصیل ایرانی، کله جوش می‌باشد. اصالت کله جوش به اصفهان بازمی‌گردد. کله جوش از مواد کشک، گردو و نعناع تهیه می‌شود. در برخی از مناطق برای تهیه این غذای خوشمزه، بجای کشک از ماست استفاده می‌کنند. کله جوش به دلیل داشتن کشک منبعی سرشار از کلسیم است. کلسیم برای سلامتی، رشد و بهبود استخوان های بدن بسیار مناسب است.

طرز تهیه کله جوش

در شیوه اصلی کله جوش، از گوشت استفاده نمی‌شود و غذایی بدون گوشت است. زمان تهیه این غذای خوشمزه بسیار کم است. در برخی از مناطق ایران مثل تبریز و زنجان برای تهیه کله جوش از گوشت قلقلی نیز استفاده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه کله جوش اصفهانی

کله جوش بدون گوشت اصفهانی

کشک 200 گرم
پیاز 1 عدد - بزرگ
مغز گردو خرد شده 2 قاشق غذاخوری
نعناع خشک شده 2 قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم
زرد چوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه کله جوش اصفهانی

گام اول

ابتدا پیاز را پوست گرفته و میشوریم. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد میکنیم.

گام دوم

در این گام میرسیم به سرخ کردن پیازها. یک تابه مناسب انتخاب کرده و کمی روغن داخل آن می‌ریزیم و منتظر می‌مانیم روغن کمی داغ شود. سپس پیازها را درون روغن داغ ریخته و هم می‌زنیم تا تفت بخورند و بافت آنها نرم شود. پس از طلایی شدن پیازها، کمی نمک و زردچوبه به آنها می‌افزاییم و خوب هم می‌زنیم تا مواد یکدست شوند. مقداری از مواد را اینگونه تفت دهید و سپس گردوی خرد شده را به تابه می‌افزاییم و سپس دوباره هم می‌زنیم و اندکی تفت می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کله جوش

گام سوم

در این گام می‌رسیم به آماده کردن نعنا خشک. ابتدا ک ماهیتابه جداگانه تهیه کرده و مقداری روغن درون آن می‌ریزیم. سپس بر روی شعله ای ملایم قرار می‌دهیم تا داغ شود. بعد نعنا را به تابه اضافه کرده و تفت می‌دهیم.

نکته! نعنا نباید زیاد در روغن سرخ شود. در اینصورت طعم نعنا تلخ می‌شود و موجب خراب شدن طعم کله جوش می‌شود.

گام چهارم

پس از اینکه نعناع ها آماده شدند، 2 پیمانه آب جوش به پیازها می‌افزاییم و منتظر می‌مانیم تا بجوش آید. پس از به جوش آمدن آب، نعنای سرخ شده را به آن می افزاییم و هم می‌زنیم.

گام پنجم

برای آماده کردن کشک، کشک را می‌سابیم و درون یک کاسه کوچک می‌ریزیم و یک پیمانه آب به آن اضافه می‌کنیم. سعی کنید کشک را در آب رقیق کنید. پس از رقیق شدن کشک آن را به قابلمه اضافه می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا غذا چند قل بخورد.

کله جوش اصفهانی

گام ششم

پس از آماده شدن کله جوش، غذا را در یک کاسه زیبا می‌ریزیم و با پیاز داغ و گردو تزئین می‌کنیم. حالا غذای خوشمزه برای نوش جان کردن آماده است.

نوش جان

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش ها و قسمت آموزش آشپزی آکادمی انتیراپ با طرز تهیه انواع غذاها نیز آشنا شوید.

سامانه آنلاین حمل و نقل بین المللی انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen