بازکشت به آکادمی
طرز تهیه گراتن بادمجان

گراتن بادمجان یکی از غذاهای بسیار لذیذ و بسیار خوشمزه یونانی است. این غذا به دلیل داشتن طعم بی نظیر در سراسر دنیا فراگیر شده و طرفداران بسیاری جذب کرده است. گراتن بادمجان با نام موساکای بادمجان و گوشت نیز شناخته می‌شود. این غذای خوشمزه از نظر ظاهری هم به لازانیای ایتالیایی شبیه است.

مواد لازم برای تهیه گراتن بادمجان

  • پیاز متوسط ------ 1 عدد
  • پنیر پیتزا ------ 200 گرم
  • نمک ------ به میزان لازم
  • فلفل سیاه ------ به میزان لازم
  • زردچوبه ------ به میزان لازم
  • پودر سیر ------ به میزان لازم
  • سیب زمینی بزرگ ------ 1 عدد
  • گوشت چرخ کرده ------ 200 گرم
  • رب گوجه فرنگی ------ 1 قاشق غذا خوری
  • بادمجان سیاه متوسط ------ 4 عدد یا یک کیلو

تهیه گراتن بادمجان

مواد لازم برای سس بشامل

  • شیر ------ 1 لیوان
  • کره  ------ 25  گرم
  • نمک ------  مقدار کمی
  • آرد سفید ------ 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه سس بشامل

گام اول:

برای تهیه سس بشامل ابتدا آرد را در یک ماهیتابه می‌ریزیم و بر روی حرارت ملایم می‌گذاریم و به صورت متداوم آرد را تفت میدهیم. تا کمی رنگ آن کرمی شود و بوی خامی آرد از بین برود. سپس آرد را کنار می‌گذاریم.

 گام دوم:

در گام دوم تهیه سس بشامل، کره را در شیر جوش می اندازیم و بر روی حرارات ملایم می‌گذاریم تا کره ذوب شود و سپس به کره، آرد و نمک را اضافه می‌کنیم و همه را با یکدیگر مخلوط می‌کنیم تا مواد یکدستی حاصل شود. حالا سس ما رنگ کاراملی به خود گرفته است.

گام سوم:

گام آخر در تهیه سس بشامل، افزودن شیر به مواد است. کم کم شیر را به مواد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا به محلول غلیظی تبدیل شود. در نهایت که سس بشامل قوام گرفت، شیر جوش را از روی برداشته و کنار می‌گذاریم. منتظر می‌مانیم تا سس خنگ شود و برای گراتن از آن استفاده می‌کنیم.

طرز تهیه گراتن و سس بشامل

طرز تهیه گراتن بادمجان

1- آماده سازی بادمجان

اولین گام در تهیه گراتن، آب پز کردن سیب زمینی ها است. پس از اینکه سیب زمینی ها آب پز شدند، آنها را پوست می‌کنیم و به صورت حلقه ای برش می‌دهیم. 

برای اینکه تلخی بادمجان ها گرفته شود، آنها را به مدت 30 دقیقه در داخل آب و نمک خیس میکنیم.

2- سرخ کردن بادمجان ها

یک ماهیتابه مناسبی انتخاب کنید و درون آن روغن بریزید و بر روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه روغن گرم شد، بادمجان های آبکش شده را درون روغن می‌ریزیم و می‌گذاریم تا طلایی رنگ شوند.

طرز درست کردن گراتن بادمجان

3- آماده سازی سس

گام بعدی پوست کندن پیاز ها است. پیاز ها را به شکل نگینی خرد می‌کنیم. به همراه روغن در یک ماهیتابه مناسب دیگر، تفت می‌دهیم تا زمانی که پیاز ها طلایی رنگ شوند. سپس نمک، زردچوبه، فلفل، پودر سیر (یا یک حبه سیر) و گوشت را به آن می افزاییم. بعد گوشت را به صورت خوب کامل تفت می‌دهیم تا عطر زیبای ادویه ها به مشام برسد. سپس در نهایت  به مواد حاصل شده رب گوجه فرنگی اضافه می‌کنیم و دوباره تفت میدهیم تا رنگ رب آزاد شود. حالا سس گوشتی گراتن آماده است.

4- تهیه گراتن بادمجان

حالا میرسیم به مرحله آماده کردن گراتن. در این مرحله یک ظرف سرامیکی و یا پیرکس را با کره کاملا چرب می‌کنیم. سپس به شکل لایه لایه ای سیب زمینی های پخته شده، بادمجان ها، سس گوشتی و سس بشامل را در داخل ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم تا مواد به اتمام برسد. در نهایت روی مواد را با پنیر پیتزا می‌پوشانیم (کاور میکنیم) حالا گراتن بادمجان آماده پخت می‌باشد.

طرز پختن گراتن بادمجان

5- پخت گراتن بادمجان

حالا گراتن بادمجان را در دمای 175 درجه فر می‌گذاریم و منتظر می‌مانیم تا در مدت 20 دقیقه بپزد. تا حدی که روی غذا کاملا برشته و طلایی شود.

حالا زمان نوش جان کردن رسیده است. می‌توانید برای تزئین این غذای بی نظیر از گوجه گیلاسی و جعفری ساطوری شده استفاده کنید.

نوش جان

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش ها و قسمت آموزش آشپزی آکادمی انتیراپ با طرز تهیه انواع غذاها نیز آشنا شوید.

سامانه آنلاین حمل و نقل بین المللی انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen