اینکوترمز DDU چیست؟

اینکوترمز DDU چ...
مقالات 1402 / 08 / 30

قاعده DDU یکی از قوانین و قواعد مهم در اینکوترمز می‌باشد. اصطلاح DDU (Delivered Duty Unpaid) یا همان «تحویل کالا در محل مقرر در مقصد بدون ترخیص و بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی»، به این معنا می‌باشد که فروشنده کالا، کالاها را پیش از ترخیص جهت ورود و در حالتی که کالاها از وسیله نقلیه حامل کالا، تخلیه نشده باشد، کالاها در محل تعیین شده در مقصد به خریدار تحویل داده می‌شود.

فروشنده کالا بایستی مسئولیت خطرهای احتمالی که ممکن است برای کالا اتفاق بیافتند را به همراه هزینه های آنها تا محل معین شده در مقصد، را برعهده بگیرد.

 برای آشنایی بیشتر با اینکوترمز چیست، کلیک کنید.

البته لازم به ذکر است هزینه های عوارض گمرکی مثل مسئولیت ها و قبول خطرات انجام تشریفات گمرکی، پرداخت هزینه های تشریفات گمرکی، حقوق و عوارض گمرکی و همچنین مالیات ها و سایر مخارج، برعهده فروشنده نمی‌باشد.

اینکوترمز DDU چیست

این حقوق و عوارض گمرکی و به علاوه هرگونه خطرات احتمالی و هزینه های ناشی از کوتاهی خریدار (کوتاهی در کار خریدار) در ترخیص به موقع کالا به منظور واردات آنها، برعهده خریدار می‌باشد.

درصورتی که طرفین معامله، تمایل داشته باشند که فروشنده کالا انجام تشریفات گمرکی را برعهده بگیرد و همچنین هزینه ها و خطرات احتمالی ناشی از آن و بعضی از هزینه های متعلق به ورود کالا را برعهده بگیرد، این موضوع بایستی به صورت صریح و واضح در قرارداد فروش منعقد شده، درج شود.

اصطلاح DDU (مخفف اصطلاح Delivered Duty Unpaid) می‌تواند در انواع روش های حمل و نقل مورد استفاده قرار بگیرد، مگر زمانی که تحویل کالا بر روی عرشه کشتی و یا بر روی اسکله (بار انداز) در بندر مقصد انجام شود، که در اینگونه شرایط باید اصطلاحات «تحویل‌ کالا روی‌ عرشه‌ کشتی‌ در بندر مقصد (DES)» یا «تحویل‌ کالا روی‌ اسکله‌ در بندر مقصد (DEQ)» را استفاده کرد.

برای آشنایی بیشتر با اینکوترمز DES کلیک کنید.

تعهدات فروشنده در اینکوترمز DDU

  1. تهیه کالا بر طبق قرارداد فروش 
  2. دریافت مجوزها، اجازه‌نامه‌ها و انجام تشريفات گمرکی موردنیاز
  3. تنظیم قرارداد حمل
    نکته! فروشنده کالا در قبال قرارداد بیمه کالا، هیچگونه وظیفه ای ندارد.
  4. تحویل کالا در موعد قید شده در قرارداد به خریدار (یا نماینده وی)
  5. انتقال خطر از فروشنده به خریدار بعد از تحویل کالا به خریدار
  6. تقسیم هزینه ها
  7. اطلاع به خریدار درباره زمان ارسال و هر موضوعی که به خریدار و کالا ربط داشته باشد.
  8. تهیه مدرك تحويل، سند حمل و نقل يا پيام الكترونيكى معادل آن برای خریدار
  9. پرداخت هزینه های بررسى، بسته بندى، علامت گذارى
  10. انجام سایر تعهدات وی در قبال خریدار

DDU در اینکوترمز

تعهدات خریدار در اینکوترمز DDU

  1. پرداخت هزینه (قیمت) کالا
  2. اخذ مجوزها، اجازه نامه ها و انجام تشريفات گمرکی جهت واردات کالا 
  3. تحویل گرفتن کالا از فروشنده
  4. برعهده گرفتن خطرهای احتمالی که ممکن است برای کالا بیافتند، پس از تحویل کالا از فروشنده
  5. تقسیم هزینه ها و مخارج
  6. اطلاع دادن به فروشنده کالا (درصورتی که تعیین مقصد تحویل و تاریخ ارسال کالا برعهده خریدار باشد)
  7. دریافت مدرك تحويل، سند حمل و نقل يا پيام الكترونيكى معادل آن از فروشنده کالا
  8. پرداخت هزينه بازرسى پيش از حمل كالا
  9. انجام سایر تعهدات وی در قبال فروشنده

نکته! خریدار کالا هیچگونه تعهدی در قبال تنظیم قرارداد حمل و قرارداد بیمه کالا، ندارد.

تفاوت DDU و DDP در اینکوترمز

DDU و DDP از اصطلاحات حمل و نقل بین المللی و اینکوترمز می‌باشند. اصطلاح DDU مخفف عبارت Delivery Duty Unpaid و اصطلاح DDP مخفف عبارت Delivered Duty Paid می‌باشند.

به علاوه براینکه DDP موجب میشود که فروشنده کالا کلیهء مخارج موردنیاز برای آوردن محصول خود به کشور مقصد خریدار را، پرداخت نماید. این مخارج مازاد شامل هرگونه عوارض و مالیات وارداتی موردنیاز، مثل مالیات کالا و خدمات (GST) می‌شود.

تفاوت DDU و DDP در اینکوترمز

برای آشنایی بیشتر با اینکوترمز DDP کلیک کنید.

اصطلاح DDP (Delivered Duty Paid/تحویل در گمرک مقصد با ترخیص کالا و پرداخت حقوق و عوارض ورودی گمرک) بدین معناست که فرستنده کالا، مسئولیت پرداخت عوارض گمرکی را برعهده دارد. در اکثر موارد تجارت الکترونیک و همچنین خرید از سایت های خارجی، فروشنده کالا، در زمان تسویه حساب، عوارض گمرکی را پرداخت مینماید و به صورت مستقیم و بدون واسطه مبلغی را از خریدار برای DDP در اینکوترمز دریافت میکند.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم ترم DDU (قانون DDU اینکوترمز) که یکی از قوانین و قوائد مهم در تجارت بین المللی است، پرداختیم. همچنین معرفی DDU، وظایف فروشنده و خریدار کالا در قانون DDU اینکوترمز و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen