صادرات مستقیم چیست؟

صادرات مستقیم چ...
مقالات 1402 / 08 / 14

صادرات مستقیم یکی از انواع صادرات در تجارت می‌باشد. صادرات انواع مختلفی دارد. مثل صادرات مستقیم، صادرات غیر مستقیم و...

روش صادرات مستقیم، روشی است که عموما استفاده می‌شود. این روش صادرات بین یک صادرکننده و یک واردکننده صورت می‌پذیرد و نسبت به روش صادرات غیر مستقیم بدون واسطه است. چون در صادرات غیر مستقیم شخص ثالثی مثل شرکت ها وجود دارد ولی این شخص ثالث در روش صادرات مستقیم وجود ندارد. صادرات به روش مستقیم برای تولیدکنندگانی بسیار مناسب است که به دنبال توسعه و پیشرفت هستند. 

در این روش از صادرات همه مراحل صادرات از صفر تا 100 مراحل، بر عهده صادرکننده می‌باشد. بهتر است پس از تولید محصول، برای صادرات مستقیم بازار هدف مورد بررسی قرار گیرد و مشتریان خارجی کالاها پیدا شوند. بعد از اینکه خریدار برای کالاها پیدا شد، مسئله بعدی انجام امورات گمرکی و تعیین نوع حمل و نقل کالا می باشد. نکته لازم به ذکری وجو دارد که باید مورد توجه وافع گردد این است که، انجام این امورات گمرکی هزینه بر هستند (می توان به عنوان تعریف گمرکی نیز یاد کرد) و همچنین توجه داشته باشید که در این مرحله عقد قرارداد و وجود ضمانت های قانونی را فراموش نکنید.

صادرات مستقیم یعنی چه

از مواردی که پیش خواهد آمد می‌توان به تبادلات ارزی اشاره کرد که هم وارد کننده و هم صادر کننده با آن درگیر خواهند بود و بعد از اقدامات نامبرده شده با بعضی مسائل دیگر اعم از کسب کارت بازرگانی، ثبت سفارش و سایر کارهای مربوطه روبرو خواهید شد.

انواع صادرات مستقیم

برخی از انواع صادرات مستقیم عبارتند از:

  1. استفاده از کارگزار
  2. انتصاب توزیع کننده
  3. راه اندازی دفتر فروش

1- استفاده از کارگزار

استفاده از کارگزار یکی از بهترین روش های صادرات مستقیم می‌باشد. کارگزار در واقع شرکتی که نقش واسطه را برعهده دارد، می‌باشد. اما شرکت کارگزار برخلاف شرکت های مدیریت صادرات مالکیت کالاها را بر عهده ندارند. 

صادرات مستقیم چیست

2- انتصاب توزیع کننده

یکی دیگر از روش های صادرات مستقیم، انتصاب توزیع کننده می‌باشد. بر اساس روش انتصاب توزیع کننده، می‌توانید در کشور دیگر یک توزیع کننده متخصص منصوب نمایید. توزیع کننده کالا را خریده و مالکیت کالا را برعهده می‌گیرد و به نمایندگی از شما، محموله ها و همچنین کالاها را به مشتریان می‌دهد.

3- راه اندازی دفتر فروش

از دیگر روش های صادرات مستقیم کالا می‌توان به راه اندازی دفتر فروش در خارج از کشور اشاره کرد. با تاسیس دفتر فروش در خارج از کشور، می‌توان کالاها را به مشتریان رساند.

مزایا صادرات مستقیم

مزایا و معایب صادرات مستقیم

صادرات به روش مستقیم همانند دیگر موضوعات و هر چیز دیگری، مزایا و معایب خاص خود را دارد. ما در اینجا به مزایا و معایب صادرات مستقیم خواهیم پرداخت.

مزایای صادرات مستقیم

  1. گسترش ارتباطات تجاری و شبکه سازی
  2. یادگیری دقیق صفر تا صد صادرات
  3. توانایی کنترل کردن شرایط
  4. برند سازی و برندینگ
  5. سود بیشتر

1- گسترش ارتباطات تجاری و شبکه سازی: 

از دیگر مزایای صادرات مستقیم کالا، گسترش ازتباطات تجاری و ایجاد شبکه سازی می‌باشد. این مزیت به مرور زمان ایجاد می‌شود. شبکه سازی و گرفتن ارتباط با صادر کنندگان داخلی و خارجی می‌باشد که ارتباطات تجاری با آن ها می‌تواند زمینه ساز گسترش فعالیت های شما باشد.

معایب صادرات مستقیم

2- یادگیری دقیق صفر تا صد صادرات:

برای یادگیری هر چیزی ویا هر کاری، اگر چندین بار کار را انجام دهید، دیگر صفر تاصد زیر و بم کار به دستتان می‌آید و دیگر نیازی به پرسیدن از کسی و یا مشاوره ندارید. صادرات هم به همین صورت است. بعد از اینکه صادرات مستقیم کالا ها را چندین بار انجام دادید، زیر و بم صادرات را یاد خواهید گرفت. یادگیری صادرات باعث می‌شود که حتی شما در دیگر حوزه های زنجیره صادراتی هم بتوانید فعالیت کنید.

3- توانایی کنترل کردن شرایط:

زمانی که فقط خودتان به تنهایی صادرات انجام دهید و هیچ شریکی نداشته باشید، تصمیم گیری در امور بر عهده شما بوده و خودتان می‌توانید برای انجام امور اقدام کنید.

4- برندسازی و برندینگ:

به علت آشنایی مستقیم خریداران و مشتریان خارجی با کالا های شما، با افزایش کیفیت و استاندارد سازی کالا می‌توانید مشتریان بیشتری را کسب کنید و برند خودتان را به جامعه خارجی معرفی کنید. این کار در صادرات غیر مستقیم نیاز به پشتکار و تلاش بیشتری دارد.

صادرات مستقیم و مزایای آن

5- سود بیشتر:

یکی از برتری های صادرات مستقیم حذف واسطه ها (افراد و یا شرکت های واسطه) است. و این حذف واسطه ها باعث می‌شود همه سود حاصل از صادرات برای صادرکننده بوده باشد و افراد و یا شرکت دیگری در سود سهیم نباشد. همین موضوع باعث افزایش حاشیه سود صادر کننده می‌شود. و ضمنا با بازایابی صادرات و داشتن تبلیغات مناسب، می توان به مرور زمان میزان فروش و سود را بالاتر برد.

معایب صادرات مستقیم

  1. هزینه های زیاد
  2. صرف زمان طولانی و بیشتر
  3. مشکلات و دردسر های زیاد
  4. دریافت مجوزهای قانونی موردنیاز

1- هزینه های زیاد:

قبلا در قسمت مزایا اشاره کردیم که صادرات مستقیم سود بیشتری را به همراه دارد. اما هزینه بیشتر این روش را فراموش کرد. برخی از هزینه ها را می توان اشاره کرد. اعم از: حقوق نیروهای استخدامی، هزینه های رفت و آمد، هزینه های ایجاد دپارتمان و...

صادرات و انواع آن

2- صرف زمان طولانی و بیشتر:

در روش صادرات مستقیم همه مسئولیت ها و پیگیری ها بر عهده خود فرد صادرکننده است. به همین منظور زمان بیشتری را شامل میشود. اما بر خلاف روش مستقیم، در روش غیر مستقیم تقریبا از انجام بعضی از کارهای صادراتی معاف هستید.

3- مشکلات و دردسر های زیاد:

طبق موارد نامبرده شده و توضیح داده شده، صادرات به روش مستقیم، دردسر های زیادی به همراه دارد. یعنی علاوه بر مواردی که در قسمت بالا توضیح داده شد، ممکن است در دیگر زمینه ها برخی اقداماتی صورت گیرد.

4- دریافت مجوزهای قانونی موردنیاز:

از دیگر معایب صادرات مستقیم، دریافت مجوزهای قانونی می‌باشد. برای نمونه نیاز است که برای اخذ مجوز کارت بازرگانی اقدام صورت گیرد. و همچنین برای بعضی جوزهای دیگر اقدام به عمل آید. این کار دردسرهایی را به همراه خواهد داشت و این گاهی می‌تواند بسیار وقت گیر باشد.

صادرات مستقیم و معایب آن

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم صادرات مستقیم که یکی از انواع مهم صادرات در بیشتر کشورها است، پرداختیم. همچنین تعریف صادرات مستقیم و مزایای صادرات مستقیم و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه حمل و نقل زمینی انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen