صادرات غیر مستقیم چیست؟

صادرات غیر مستق...
مقالات 1402 / 08 / 14

صادرات غیر مستقیم یکی از انواع صادرات در تجارت می‌باشد. صادرات انواع مختلفی دارد. مثل صادرات مستقیم، صادرات غیر مستقیم و...

در صادرات غیر مستقیم چندین واسطه برای فروش محصولات و فروش انواع کالاها و محموله ها در دیگر کشورها موجود است. بر طبق تعریف صادرات غیر مستقیم می‌توان چنین گفت که ساده ترین و راحت ترین روش در بازرگانی و تجارت، این روش می‌باشد. در روش صادرات غیرمستقیم به تخصص و هزینه های هنگفت نیازی نیست. این روش صادرات برای شرکت های تازه وارد به این عرصه، بیشتر مناسب تر است.

صادرات غیرمستقیم هنگامی که، شرکتی تصمیم می‌گیرد محصولاتش را به وسیله واسطه های مستقل روانه بازار خارجی کند، رخ می‌دهد. صادرات غیر مستقیم برخلاف صادرات مستقیم، برای تجارت به واسطه نیاز دارد. در این روش بهتر است، با تنظیم قرارداد همه امور و یا قسمتی از آن را به عهده واسطه قرارداده شود. همکاری با واسطه ها بیشتر مناسب صادر کنندگانی است که حجم محصول بالایی را جابه جا نمی‌کنند.

صادرات غیرمستقیم

صادرات غیر مستقیم همانند همه موضوعات و مباحث مزایا و معایب خاص خود را دارد. 

صادرات غیر مستقیم به دو صورت اختصاصی و اتکایی انجام می‌گیرد.

انواع واسطه ها در صادرات غیر مستقیم

  1. شرکت های مدیریت صادرات
  2. شرکت های بازاریابی بین الملل
  3. و...

انواع روش های صادرات غیر مستقیم

  1. صادرات غیر مستقیم اختصاصی
  2. صادرات غیر مستقیم اتکایی

1-صادرات غیر مستقیم اختصاصی

یک شرکت خصوصی که در یک کشور تاسیس و فعالیتش انجام بخش صادراتی چندین شرکت تولیدکننده می‌باشد، از سمت تولیدکنندگان به مامور دریافت سفارش و انجام معاملات صادراتی می‌باشد. این شرکت ها معمولا صاحب کالا می‌شوند و ریسک های تجاری بر عهده این ها می‌باشد.

صادرات غیر مستقیم یعنی چه

2-صادرات غیر مستقیم اتکایی

صادرات اتکایی در خارج از کشور، به معنای توزیع کالا می‌باشد. در روش صادرات غیر مستقیم اتکایی، محصولات همه تولیدکنندگان باهم به فروش می‌رسند. در این روش تولیدکنندگان و شرکت هایی که محصولات مرتبط و مکمل با یکدیگری دارند اما رقیب هم نیستند می‌توانند از روش اتکایی برای تولیدات و فروش محصولاتشان استفاده کنند. برای مثال شاید شما تولیدکننده لاک ناخن باشید اما صادرات خود را شروع نکرده باشید، برای داشتن صادرات و فروش بدون ریسک، به شرکت هایی که تولیدکننده و همچنین صادرکننده لوازم و محصولات آرایشی به کشورهای دیگر هستند، مراجعه کنید و در خواست همکاری برای صادرات محصولات خود را به همراه محصولات آن شرکت ارائه خواهید کرد.

مزایای کلی صادرات غیر مستقیم

  1. هزینه کمتر
  2. عدم نیاز به اخذ مجوز
  3. پیشگیری از آزمون و خطا
  4. استفاده از تجربیات و راهنمایی های سایر افراد
  5. تمرکز مدیریت شرکت بیشتر بر روی بازار محلی
  6. کمک به افزایش فروش خارجی و جریانات نقدی
  7. مناسب برای آزمون بازار محصولات و توسعه کالا
  8. امکان استفاده از دانش و امکانات شرکت های واسطه
  9. عدم نیاز به سرمایه گذاری و تجربه بازاریابی بین المللی
  10. اقدامات بازاریابی برای فروش محصول در بازار خارجی در بیشتر موارد بر عهده واسطه های مستقل از شرکت است.
  11. اغلب اوقات سرعت و میزان موفقیت این روش در کوتاه­ مدت به دلیل آن­که شرکت از نظام واسطه‌ای با تجربه ­ای در بازار بین­ الملل استفاده می‌کند، بیشتر از روش صادرات مستقیم است.

مزایا و معایب صادرات غیر مستقیم

معایب کلی صادرات غیر مستقیم

  1. نداشتن توانایی تعیین قیمت
  2. کاهش حاشیه سود شرکت و کسب سود کمتر
  3. نداشتن ارتباط مستقیم با مشتری و کسب بازخورد کم از مشتری
  4. محدود شدن یادگیری کسب و کار بین المللی و برقراری تماس های مفید در زمینه کسب و کار
  5. نداشتن پشتیبانی لازم از سمت واسطه خارجی که موجب واردشدن خدشه به تصویر و جایگاه محصول می‌شود.
  6. امکان اشتباه در انتخاب واسطه نامناسب این مورد باعث فرصت سوزی در قبال ورود به بازار خارجی پر ظرفیت و سود آور برای شرکت می‌شود.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم صادرات غیر مستقیم که یکی از انواع مهم صادرات در بیشتر کشورها است، پرداختیم. همچنین تعریف صادرات غیر مستقیم و مزایای صادرات غیر مستقیم و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه حمل و نقل زمینی انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen