بازکشت به آکادمی
فلایویل چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

فلایویل دیسک سنگینی است که به انتهای یک محور چرخان متصل شده است که به صاف کردن پالس‌های قدرت موتور کمک می‌کند و انرژی را از طریق تکانه چرخشی ذخیره می‌کند. فلایویل، یک وسیله ذخیره انرژی است. این ابزار توسط موتورهای کوچک، برای ذخیره انرژی برای مدت طولانی و آزادسازی مجدد آن در مدت زمان کوتاهی استفاده می‌شود. این کار باعث بهبود عملکرد در کوتاه مدت خواهد شد.

فلایویل چیست؟

فلایویل یکی از مهمترین قطعات برای حرکت خودرو شماست. بدون این قطعه، انتقال نیرو به درستی صورت نمی‌گیرد و خودرو متوقف می‌شود. این قطعه یکی از اجزای سیستم انتقال نیرو محسوب می‌شود و در شبکه کلاچ قرار دارد و برای جابجایی و حرکت وسیله نقلیه استفاده می‌شود. استفاده از فلایویل در خودروها به عناصر مهمی مانند گیربکس بستگی دارد.
این قسمت بین موتور گیربکس و کلاچ قرار دارد. این قسمت با فشار دادن کلاچ شروع به حرکت می‌کند. وظیفه اصلی آن قرار دادن ماشین در دنده و رها کردن کلاچ است. این قسمت می‌تواند نیرو را از گیربکس به موتور منتقل کند و شبیه یک صفحه گرد همراه با چرخ دنده است.
اولین و اساسی ترین قسمت که در این سیستم به کار می‌افتد، کلاچ است. با گرفتن کلاچ، فلایویل از چرخ دنده‌های گیربکس رها می‌شود و پس از رها کردن آن، مجددا به حالت اولیه باز می‌گردد. فلایویل خودرو بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید نکات مهمی را در مورد آن بدانید.

فلایویل چیست؟

برای آشنایی بیشتر با تفاوت گیربکس اتوماتیک با دستی کلیک کنید.

وظیفه فلایویل در خودرو

فلایویل از نظر عملکرد شبیه به چرخ دنده است و دندانه‌های بسیار کوچکی در سطح مقطع و محیط آن دارد. برای درک بهتر این قطعه فلزی، بهتر است آن را به صورت یک دیسک با دندانه‌های بسیار ریز روی لبه تصور کنید. این قطعه بخشی است که نیروی گشتاور را ذخیره می‌کند و نمی‌تواند نیروی رفت و برگشتی را ذخیره کند. این قطعه در انواع ماشین آلات کاربرد دارد و در خودروها به آن چرخ طیار نیز نامیده می‌شود. میزان استفاده از فلایویل در خودروها بسیار بالاست.
هدف فلایویل در خودرو، ذخیره گشتاور زیاد در داخل و استفاده از آن در صورت نیاز است. این قسمت بین گیربکس و موتور قرار گرفته و به میل لنگ متصل می‌شود و با افزایش اشتعال، نیرو را از موتور گرفته و به میل لنگ و گیربکس منتقل می‌کند. در واقع میل لنگ به گیربکس متصل است و فلایویل مستقیماً به آن وصل نیست، اما وقتی این قسمت می چرخد، میل لنگ را نیز به حرکت در می آورد.

وظیفه فلایویل در خودرو

کاربرد فلایویل در خودروها را می‌توان در سه سطح زیر دسته‌بندی کرد:

  • انتقال گشتاور موتور به گیربکس
  • متعادل و یکنواخت کردن سرعت میل لنگ
  • ذخیره انرژی منتقل شده برای تنظیم سرعت

کاربرد فلایویل، دفع ضربات موتور در هنگام احتراق است. همچنین از برخورد ضربات سیلندر به موتور، زمانی که سیلندر در بالاترین سطح ممکن کار می‌کند، جلوگیری می کند و آن‌ها را در داخل خود ذخیره می‌کند و از چرخش ناهموار میل لنگ جلوگیری می‌کند.

ساختار و نحوه قرارگیری فلایویل

فلایویل از چدن ساخته شده است تا ضربات سیلندر را دریافت کند. کاربرد فلایویل در خودرو بدین صورت است که همیشه در معرض ضربه های مختلف قرار می‌گیرد و آن‌ها را ثابت کرده و به میل لنگ منتقل می‌کند.
این قطعه در انتهای میل لنگ بوده و وزن سنگینی دارد. در انتهای میل لنگ یک قطعه نعلبکی شکل به نام فلنج وجود دارد که فلایویل روی آن سوار می‌شود. یک سوراخ کوچک در مرکز فلایویل و فلنج برای قرار دادن شفت گیربکس داخل آن وجود دارد و قدرت از گیربکس به فلایویل و میل لنگ به این صورت انتقال پیدا می‌کند. برای جلوگیری از اصطکاک از یک بلبرینگ سوزنی یا بوش نیز در این سوراخ استفاده شده است. کاربرد فلایویل در خودروها بسیار زیاد است و شامل اجزای داخلی نیز می‌شود.

اجزای داخلی دیسک فلایویل عبارتند از:

  • دنده رینگی
  • چرخ دنده اولیه
  • صفحه درایو
  • فنر داخلی
  • چرخ دنده ثانویه
  • بلبرینگ
  • فنر خارجی

علل خرابی فلایویل

دلیل اصلی خرابی فلایویل، رانندگی بد می‌باشد. اگر دنده را به درستی عوض نکنید، اصطکاک بیشتری بین این قطعات ایجاد می‌شود و احتمال آسیب دیدن آن‌ها بیشتر می‌شود، بنابراین اگر از فلایویل در ماشین خود استفاده می‌کنید، باید به درستی و در زمان مناسب اقدام به تعویض دنده کنید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به چرخ فلایویل، هنگامی که کلاچ را رها می‌کنید، نباید خودرو پرش داشته باشد.

یکی دیگر از دلایل خرابی فلایویل، فرسودگی آن است. با فرسودگی این قطعه، کارایی خود را از دست می‌دهد و باید آن را به تراشکاری داده تا آن را تعمیر کند.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند منجر به آسیب دیدن فلایویل شود، دنده معکوس است. هنگامی که خودروی خود را به عقب برانید، فشار زیادی به فلایویل وارد می‌شود و باعث تاب برداشتن این قطعه می‌شود.

علل خرابی فلایویل

برای آشنایی بیشتر یا میل بادامک و نقش آن در خودرو کلیک کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، به فلایویل و کاربرد آن در خودروپرداختیم. اگرچه این قطعه بسیار کاربردی است، اما در صورت عدم استفاده در دستگاه، آسیب عمده‌ای به میل‌لنگ وارد می‌شود. قطعات مختلفی برای دریافت ضربه سیلندر و تبدیل آن به انرژی مناسب، موردنیاز است که یکی از آن‌ها فلایویل است. این قطعه از چدن ساخته شده است که به راحتی ضربه سیلندر را دریافت و ذخیره می‌کند و انرژی به طور یکنواخت به میل‌لنگ منتقل می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط در خصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید. همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین‌المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen