بازکشت به آکادمی
میل بادامک چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

موتور ماشین‌آلات سنگین، قلب تپنده و مهمترین قسمت این تجهیزات است. موتور، به تنهایی یک سیستم پیچیده است که از اجزای مختلف تشکیل شده است. تمامی قطعات موتور مهم هستند و اگر هر یک آن‌ها آسیب ببیند، در عملکرد اصلی ماشین آلات اختلال به وجود می‌آید و نمی‌تواند به درستی کار کند. یکی از مهم‌ترین قطعات موتور ماشین‌آلات سنگین، میل سوپاپ یا میل بادامک است. در این مقاله، به بررسی میل بادامک یا میل سوپاپ می‌پردازیم.

میل بادامک چیست؟

میل بادامک (camshaft)، یکی از مهم‌ترین قطعات موتور ماشین‌آلات سنگین است و بدون آن کارایی موتور از بین می‌رود. میل بادامک یا میل سوپاپ، یک استوانه فلزی است که برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی مورد نیاز برای جابجایی سوپاپ‌ها استفاده می‌شود. در واقع وظیفه اصلی میل بادامک تغییر وضعیت سوپاپ موتور است. میل بادامک از فلزی بادوام ساخته شده است.

میل بادامک چیست؟

اجزای مختلف میل بادامک عبارتند از:

  • دایره مبنا
  • درجه باز شدن
  • پهلوی باز شدن سوپاپ
  • پهلوی بسته شدن سوپاپ
  • زاویه یا شیب ملایم بسته شدن

برای آشنایی بیشتر با میل لنگ و نقش آن در خودرو کلیک کنید.

کاربرد میل بادامک (میل سوپاپ)

میل بادامک ماشین‌آلات سنگین، قطعاتی هستند که سوپاپ ورودی سوخت و خروجی دود موتور را کنترل می‌کند. برای این که موتور انرژی لازم را تامین کند، باید سوخت از طریق سوپاپ ورودی وارد محفظه سرسیلندر شود و پس از انفجار دود ناشی از انفجار از طریق سوپاپ دود عبور کرده و از محفظه سرسیلندر خارج شود. باز و بسته کردن این سوپاپ‌ها، یکی از وظایف میل سوپاپ است.

نحوه عملکرد میل بادامک

میل بادامک ماشین آلات سنگین، از چندین بادامک شعاعی ساخته شده است. چرخش میله هر یک از بادامک‌ها، سوپاپ‌های ورودی سوخت و سوپاپ‌های خروجی دود را باز و بسته می‌کند. میل بادامک، انرژی موردنیاز برای چرخش خود را از طریق تسمه از میل لنگ دریافت می‌کند.

نحوه عملکرد میل بادامک

ویژگی های میل بادامک مرغوب

میل بادامک‌ها، قطعات بسیار مهمی هستند و تاثیر زیادی در شتاب و عملکرد ماشین دارند، بنابراین استفاده از محصولات با کیفیت و معتبر مطلوب است. میل بادامک مرغوب، به میل بادامکی گفته می‌شود که از آلیاژ مرغوب ساخته شده و بعد از کار کردن، شکل آن تغییر نمی‌کند. همچنین، هنگام جابجایی سوپاپ‌ها، نباید لرزش زیادی ایجاد شود.

خرید میل بادامک ماشین آلات سنگین

میل بادامک، یکی از مهم‌ترین قطعات موتور ماشین‌آلات سنگین است، بنابراین توصیه می کنیم از مواد اصلی و مرغوب استفاده کنید. میل سوپاپ‌های نامرغوب ممکن است در ابتدا هزینه‌های تعمیر ماشین‌آلات سنگین را کاهش دهند، اما به دلیل کیفیت پایین، می‌توانند به سرعت به موتور ماشین‌آلات سنگین آسیب برسانند و آسیب‌های عمده ای به بار آورند.

محل نصب میل بادامک

برخی از خودروها میل بادامک را در بالای سیلندر نصب می‌کنند، در حالی که برخی دیگر آن را در پایین موتور نصب می‌کنند.

علائم خرابی میل بادامک

اگر میل بادامک از قسمت بادامک خورده و کوتاه شود، سوپاپ به طور ناقص باز و بسته می‌شود و در نتیجه تنفس و تخلیه ناقص در داخل محفظه احتراق ایجاد می‌شود. علائم زیادی وجود دارد که نشان دهنده خرابی میل بادامک است که در زیر اشاره شده است:

  • سخت گاز خوردن موتور خودرو
  • شنیده شدن صدای انفجار از منیفولد هوای ورودی یا گازهای خروجی در صورتی که سوپاپ‌ها به طور کامل باز یا بسته نشوند.
  • افت نیروی موتور و در نیتجه لرزش آن
  • شنیدن صداهای چیق چیق از ناحیه سر سیلندر

نسبت دور میل لنگ به میل بادامک

میل بادامک که توسط زنجیر یا تسمه تایمینگ به میل‌لنگ متصل است، می‌چرخد. در موتورهای چهار زمانه، میل بادامک به ازای هر دو دور چرخش میل‌لنگ، یک دور می‌چرخد.

برای آشنایی بیشتر با تفاوت موتور دیزلی و بنزینی کلیک کنید.

میل سوپاپ هوا به هوا

این اصطلاح به اشتباه رایج شده و عبارت صحیح، میل بادامک یا میل سوپاپ دود و هوا است. جهت ورود و خروج هوا، اگزوز کانال‌های دود در سرسیلندر نصب شده و توسط سوپاپ‌های دود و هوا از محفظه احتراق جدا می‌شود که در زمان بندی خاصی که برای موتور طراحی شده، باز و بسته می‌شوند. این زمان بندی از طریق میل بادامک به اسبک‌های دود و هوا و سپس به سوپاپ‌ها منتقل می‌شود.

انواع میل بادامک یا میل سوپاپ

اگر نگاهی بر روی کاور موتور برخی از خودروها بیاندازید، با حروفی به شکل اختصاری مواجه خواهید شد. حروفی مانند SOHC، DOHC و یا OHV که بر روی بسیاری از موتورهای خودروها درج شده است. این عبارات، خلاصه یک عبارت است که به انواع میل سوپاپ یا میل بادامک در خودروها اشاره دارد. انواع میل بادامک عبارتند از:

میل بادامک OHV

میل بادامک OHV (Overhead Valve) در پایین موتور قرار دارد و نیرو را از طریق یک میله بلند به سوپاپ منتقل می‌کند. موتورهای دارای این نوع میل بادامک، نسبت به انواع دیگر کوچکتر، اما دوام بیشتری دارند. این نوع موتور، تنظیم دقیق زمان‌بندی سوپاپ‌ها در سرعت‌های بالا را دشوار می‌کند. عیب این نوع موتور این است که در هر سیلندر نمی‌تواند بیش از دو سوپاپ نصب کند. اگرچه این مدل میل بادامک، یک مدل قدیمی به حساب می‌آید، اما چندین سال است که با موفقیت در موتورهای خودرو استفاده می‌شود.

میل بادامک SOHC

میل بادامک SOHC (Single Overhead Camshaft)، عمدتا در موتورهای خطی استفاده می‌شود و به صورت ردیفی در بالای سیلندر قرار می‌گیرد. موتور خطی دارای یک میل بادامک یا میل سوپاپ است و هر سیلندر دارای دو سوپاپ است. این موتورها به دلیل دخالت مستقیم میل سوپاپ برای باز و بسته نمودن سوپاپ‌ها و همچنین زمان‌بندی سوپاپ‌ها در سرعت‌های بالا، نسبت به موتورهای OHV بسیار دقیق‌تر هستند.

میل بادامک SOHC و DOHC

میل بادامک DOHC

میل بادامک DOHC (Double Overhead Camshaft) در موتورهای خطی استفاده می‌شود. این موتورها دارای دو میل بادامک یا میل سوپاپ DOHC هستند و در نوع V شکل، این تعداد به چهار میل بادامک افزایش می‌یابد. میل بادامک DOHC به صورت جفت و بالای سیلندر قرار می‌گیرد. این بدان معناست که در موتوری با میل بادامک DOHC، هر سیلندر دارای چهار سوپاپ، دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای حاصل از احتراق است. این آرایش باعث بهبود تزریق هوا و تولید قدرت بیشتر با همان حجم موتور نسبت به سایر موتورها می شود. در حال حاضر، اکثر خودروهای مدرن از موتورهایی با میل بادامک DOHC استفاده می‌کنند. دلیل آن این است که تزریق هوا و سوخت را بهبود بخشیده است و با همان حجم موتور نسبت به سایر موتورهای خودرویی که میل بادامک DOHC ندارند، قدرت بیشتری تولید می کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به میل سوپاپ که نوعی استوانه فلزی به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات موتورهای تجهیزات سنگین می‌باشد و نقش آن در خودروها را بررسی کردیم. هدف از میل بادامک، تنظیم و کنترل حرکت سوپاپ‌های سرسیلندر موتور است. آسیب به میل بادامک، باعث اختلال و وقفه در تولید انرژی موتور و از بین رفتن راندمان ماشین‌آلات می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط در خصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید. همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین‌المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen