بازکشت به آکادمی
خواص نارنگی

نارنگی یکی از میوه های خوشمزه و پر طرفدار پائیزی و از خانواده مرکبات است. میوه نارنگی همانند سایر میوه خواص و فواید زیادی دارد. نارنگی میوه ای با طبع سرد و تر است.

نارنگی برخلاف پرتقال پوست نسبتا نرمی دارد. اما همانند پرتقال پوستی نارنجی رنگ دارد. پوست نارنگی را می‌توان به راحتی جدا کرد. نارنگی بعد از پرتقال بیشترین میزان کاشت را به خود اختصاص می‌دهد. نارنگی های نارس موجود در بازار ها، دارای پوستی به رنگ سبز می‌باشند.

اندازه نارنگی نسبت به پرتقال، کوچکتر می‌باشد و طعم آن نسبت به پرتقال شیرین تر است.

فواید نارنگی

خواص نارنگی

  • سلامت مو
  • بهبود خلق و خو
  • تنظیم فشار خون
  • ضد عفونی کننده
  • جلوگیری از سکته
  • جلوگیری از دیابت
  • جلوگیری از سرطان
  • بهبود سلامت قلب
  • مفید در دوران بارداری
  • بهبود عملکرد شناختی
  • سلامت دستگاه گوارش
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص نارنگی

خواص نارنگی برای سلامت مو

یکی از خواص نارنگی برای سلامت و تقویت موها، مرطوب کردن موها است. نارنگی میوه ای است که میزان قابل توجهی ویتامین A دارد. ویتامین A موجود در نارنگی موجب تنظیم مقدار چربی در پوست سر و مرطوب شدن مو ها می‌شود، همچنین با آلودگی هایی که ممکن است باعث ضعیف شدن موها شوند، مبارزه می‌کند.

مصرف نارنگی موجب به تاخیر افتادن روند سفیدی موها و همچنین براق و درخشان شدن موها می‌شود.

نارنگی علاوه بر ویتامین A دارای مقدار زیادی ویتامین B12 می‌باشد، به باعث افزایش رشد موها، کاهش ریزش موها و همچنین موجب کاهش تدریجی فرایند سفید شدن موها می‌شود.

خواص نارنگی برای سلامت مو

خواص نارنگی برای بهبود خلق و خو

یکی از خواص نارنگی، بهبود خلق و خو در افراد است. خوردن نارنگی و استشمام عطر آن، باعث رفع اضطراب، استرس و رفع افسردگی می‌شود. برای رهایی از خستگی ها و تنش های یک روز کاری پر مشغله و پر استرس، می‌توان بوی نارنگی را استشمام کرد و به آرامش رسید.

خواص نارنگی برای فشار خون

نارنگی میوه ای سرشار از پتاسیم و مقدار اندکی سدیم است. وجود این تناسب بین پتاسیم و سدیم موجود در نارنگی به رگ های خونی بدن، کمک می‌کند، تا آرام شوند و فشار خون مناسب را حفظ کنند.

خواص نارنگی برای فشار خون

خواص ضد عفونی کنندگی نارنگی

یکی دیگر از خواص نارنگی، خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است. که در صورت مصرف آن به صورت روغن و استعمال خارجی، می‌تواند موجب از بین رفتن باکتری استافیلوکوکوس اورئوس شود. این باکتری عامل بسیاری از عفونت ها می‌باشد.

خواص نارنگی در جلوگیری از سکته

نارنگی یکی از میوه جات است که منبعی سرشار از عنصر پتاسیم است. پتاسیم باعث پیشگیری از بیماری هایی نظیر لخته شدن خون می‌شود. افرادی که میوه نارنگی مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که نارنگی مصرف نمی‌کنند، 19 درصد کمتر در خطر ابتلا به بیماری لخته شدن خون قرار می‌گیرند.

خواص نارنگی برای پیشگیری از سرطان

خواص نارنگی برای جلوگیری از دیابت

نارنگی علاوه بر خواصی که در قسمت های فوق گفته شد، منبعی سرشار از ترکیبات فلانوییدی بنام نوبیلتین است. نوبیلتین موجود در نارنگی، باعث سوزاندن چربی ها و جلوگیری از تولید چربی در بدن می‌شود. بنابراین مصرف نارنگی می‌تواند از بروز بیماری های ناشی از چاقی مثل دیابت نوع 2، پیشگیری کند.

خواص نارنگی برای جلوگیری از سرطان

در نارنگی ترکیبی بنام لیمونویید وجود دارد، این ترکیب می‌تواند از گسترش و پیشروی برخی از سرطان ها مِن جمله سرطان خون و سرطان سینه جلوگیری کند.

خواص نارنگی در بارداری

خواص نارنگی در بهبود و سلامت قلب

در نارنگی مواد زیادی اعم از ویتامین C، ویتامین B، فیبر و پتاسیم وجود دارد، که برای بهبود و سلامت قلب بسیار مفید است.

خواص نارنگی در بارداری

نارنگی از جمله منابع غنی از ویتامین های خانواده B است. یکی از این ویتامین ها، فولیک اسید است. کمبود فولیک اسید در زنان باردار، می‌تواند به تولد نوزادان کم وزن و همچنین به نقص لوله های عصبی در نوزادان منجر شود.

فولیک اسید (فولات) از ویتامین هایی است که در شکل گیری لوله عصبی و تشکیل سلول های قرمز خون در نوزادان پیش از تولد، کمک می‌کند.

خواص نارنگی در بهبود و سلامت قلب

خواص نارنگی در بهبود عملکرد شناختی

نارنگی علاوه بر خواص نامبرده و توضیح داده شده، دارای خواص دیگری نیز می‌باشد. نارنگی منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها، فولیک اسید و پتاسیم است.فولات موجود در نارنگی باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر و اختلالات شناختی می‌شود. همچنین پتاسیم موجود در نارنگی می‌تواند با افزایش جریان خون به مغز  شناخت، تمرکز و فعالیت عصبی را افزایش دهد.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله سلامت آکادمی انتیراپ با خواص انواع محصولات خوراکی و مواد طبیعی آشنا شوید.

سامانه آنلاین حمل و نقل بین المللی انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen