بازکشت به آکادمی
طرز تهیه مرصع پلو
مرصع پلو یکی از غذاهای سنتی ایرانی، که دارای طعمی بسیار لذیذ، خوشمزه و رنگ و طعمی بی نظیر و متنوع است. مرصع پلو یکی از غذاهای مجلسی ایرانی است که در آن از مواد گیاهی مثل کشمش، هویج و بادام استفاده می‌شود.
 
مرصع پلو

مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر

مرغ کامل 1 عدد
پیاز 2 عدد متوسط
زعفران یک سوم قاشق چای خوری
مغز گردو یک دوم لیوان
خلال پسته یک دوم لیوان
خلال بادام یک دوم لیوان
خلال پوست پرتقال یا نارنج یک سوم لیوان
کشمش 1 لیوان
زرشک 1 لیوان
زردچوبه یک دوم قاشق چای خوری
نمک به میزان لازم
شکر درصورت نیاز - به میزان لازم

طرز تهیه مرصع پلو

گام اول:

در مرحله اول، ابتدا برنج ها را شسته و سپس با کمی آب و نمک به مدت چند ساعت خیس می‌کنیم.

گام دوم:

مواد مورد نیاز برای تزئین برنج را آماده می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. مواد مورد نیاز برای تزئین: مرغ، خلال پرتقال، زرشک و کشمش.
 
برای این کار باید زرشک و کشمش را از 2 ساعت قبل، در آب سرد خیس کنیم. چراکه ممکن است در مابین آنها سنگ ریزه و گِل باشد که ته‌نشین شود.
 
طرز تهیه مرصع پلو

گام سوم:

در این مرحله به سراغ مرغ ها می رویم. مرغ ها را به چهار قسمت تقسیم می‌کنیم. مرغ ها را در یک قابلمه می‌ریزیم و به آن مقداری آب، 1 عدد پیاز، نمک و زردچوبه اضافه میکنیم و بر روی حرارت می‌گذاریم تا مرغ ها به خوبی بپزند.

گام چهارم:

هنگامی که مرغ ها به خوبی پخته شدند، حرارت را خاموش می‌کنیم و می‌گذاریم مرغ ها کمی سرد شوند. سپس مرغ های پخته شده را از استخوان جدا می‌کنیم و به قطعات کوچکتر برش می‌دهیم.

گام پنجم:

خب در این مرحله میرسیم به خلال پرتقال یا نارنج.
اگر خلال هایی که تهیه کردیم، شیرین باشند، نیازی به شیرین شدنشان نداریم. درصورتی که خلال ها شیرین نباشند، باید خلال پرتقال و یا خلال نارنج را در آب خیس کنیم و سپس بعد از گذشت مدتی آب آن را خالی می‌کنیم. سپس خلال ها را در آب ریخته و می‌گذاریم بجوشند و بعد دوباره آب آن را خالی می‌کنیم. این کار را به صورت متوالی 3 بار تکرار می‌کنیم تا تلخی آنها کاملا از بین برود.
 
مواد لازم برای تهیه مرصع پلو
 
پس از شیرین شدن خلال ها، آنها را در یک ماهیتابه می‌ریزیم و به آن مقداری روغن اضافه می‌کنیم و بر روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و آنها را یکی دو بار تفت می‌دهیم. 

گام ششم:

در این گام، پس از اینکه تفت دادن خلال ها تمام شد، به اندازه 1 قاشق سوپ خوری، به آنها شکر اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می‌کنیم. وقتی خلال ها کاملا یکدست شدند آنها را از روی حرارت برداشته و می‌گذاریم در اثر حرارت، شکر ها ذوب شوند.

گام هفتم:

در این مرحله می‌رویم به سراغ زرشک ها و کشمش هایی که خیسانده ایم. پس از اینکه زرشک و کشمش خوب خیس خوردن، آنها را از آب بیرون می‌آوریم.

طرز درست کردن مرصع پلو مجلسی

نصف پیاز را در روغن تفت می‌دهیم تا زمانی ها رنگ پیازها طلایی شود و سپس به آن زرشک ها را اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم.

درصورتی که مزه زرشک ها، ترش بود به آنها کمی (1 الی 2 قاشق سوپ خوری)، شکر اضافه می‌کنیم.

گام هشتم:

همچنین نصف دیگر پیازها را هم با مقداری روغن تفت می‌دهیم و بعد از اینکه رنگ پیاز طلایی شد کشمش را در آن کمی تفت می‌دهیم و آماده می‌کنیم.

گام نهم:

پس از اینکه مواد تزئین مرصع پلو آماده شد، برنجی را که خیسانده ایم را آبکش می‌کنیم و آن را دم می‌دهیم.
طرز پخت مرصع پلو

گام دهم:

در این مرحله، مرغ پخته شده و آماده شده را با کشمش و زرشک مخلوط می‌کنیم و در هنگام سرو غذا، با نصف پلو مخلوط می‌کنیم و نیمی دیگر از برنج را نیز با زعفران دم کرده، مخلوط و همراه با خلال ها بر روی برنج می‌ریزیم. در پایان نیز مقداری روغن داغ بر روی برنج می‌ریزیم.
 
نوش جان

نکات مهم

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج 2 ساعت
زمان پخت و انتظار 2 ساعت
سرو مرصع پلو در وعده ناهار و شام
سرو مرصع پلو در ماه مبارک رمضان سحری و افطار

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش ها و قسمت آموزش آشپزی آکادمی انتیراپ با طرز تهیه انواع غذاها نیز آشنا شوید.

سامانه آنلاین حمل و نقل بین المللی انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen