بازکشت به آکادمی
طرز تهیه اردک باسترما

اردک باسترما یا همان باسترما پلو یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی استان گیلان می‌باشد. باسترما به معنی دفن شده است. بدین صورت که محتویات این غذا در داخل غذا قرار می‌گیرند و دیده نمی‌شوند. نحوه سرو این غذا معمولا به صورت قابلمه های کوچک تک نفره می‌باشد. یعنی به تعداد نفرات در ظروف جداگانه ای تهیه می‌شود. اصالت این غذا به باکو برمی‌گردد. باسترما پلو در شهرهای آستارا و اردبیل یکی از اصلی ترین غذاها می‌باشد که در منوی ثابت غذاهای این استان قرار دارد.

اردک باسترما

مواد لازم برای تهیه اردک باسترما

اردک متوسط 1 عدد
برنج 4 پیمانه
مغز گردو 250 گرم
پیاز متوسط  4 عدد
نمک به مقدار مورد نیاز
فلفل به مقدار مورد نیاز
زردچوبه به مقدار مورد نیاز
رب ازگیل ترش یا رب انار 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه اردک باسترما

گام اول

برای تهیه باسترما پلو یا اردک باسترما، ابتدا اردک را با مقداری رب ازگیل ترش آغشته کرده و بگذارید به مدت یک شب بماند. بعد از گذشت یک شب، یک قابلمه بزرگ انتخاب کرده و مقداری آب، 2 عدد پیاز درسته همراه با اردک آغشته شده به رب ازگیل ترش، درون آن بریزید. مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به قابلمه اضافه کنید و بر روی حرارت قرار دهید تا اردک نیم پز شود.

گام دوم

وقتی آب درون قابلمه جوشید و خیلی کم شد و تقریبا به اندازه نصف لیوان درون قابلمه ماند، پیازهای درسته را از درون قابلمه خارج کنید. سپس پیازهای دیگر رنده شده را در ماهیتابه بدون روغن ریخته و تفت دهید تا آبش کشیده شود.

گام سوم

بعد از اینکه پیاز سرد شد، مغز گردو آسیاب شده، نمک، فلفل، زرد چوبه و رب ازگیل ترش یا رب انار را به پیازها اضافه کنید و با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شود.

طرز تهیه باسترما پلو

گام چهارم

مخلوط بدست آمده را درون شکم اردک بریزید. (مخلوط بدست آمده لونگی نام دارد.)

برنج را آبکش نموده و تقریبا یک سوم از آن را درون قابلمه بریزید. سپس اردک را داخل قابلمه قرار دهید و دوباره باقیمانده برنج را بر روی اردک بریزد و درِ قابلمه را بگذارید تا با حرارت ملایم پخته شود.

گام پنجم

بعد از اینکه غذا با حرارت ملایم پخته شد، ظرف مناسبی انتخاب کنید و باسترما را درون آن برگردانید. می‌توانید به دلخواه خود غذایتان را تزئین کنید.

نوش جان

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش ها و قسمت آموزش آشپزی آکادمی انتیراپ با طرز تهیه انواع غذاها نیز آشنا شوید.

سامانه آنلاین خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen