سود بازرگانی چیست؟

سود بازرگانی چیست؟
مقالات 1402 / 08 / 02

شاید عبارت سود بازرگانی به گوش شما خورده باشد و برایتان سوال پیش آمده باشد که سود بازرگانی چیست؟ چگونه است؟ و... ما در این مقاله برای شما سود بازرگانی را توضیح می دهیم. سود بازرگانی تعریف دقیقی ندارد ولی میتوان گفت نوعی مالیات غیرمستقیم است ولی مفهوم آن در تجارت از دو کلمه حقوق گمرکی و حقوق ورودی آورده می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت تعریف دقیق سود بازرگانی از این دو کلمه بدست می آید. سود بازرگانی طبق قوانین تجارت های خارجی و طی تصویب نامه های وزرا صادر می‌شود.

سود بازرگانی یک نوع مبلغ دریافتی توسط گمرک است که میزان آن توسط دولت تعیین و دریافت آن توسط مامور اخذ در گمرک است که از کالاهای وارداتی به ایران گرفته می‌شود. نکته لازم به ذکر میزان و اندازه تعیین سود بازرگانی توسط وزرا و دولت تعیین می‌شود که می‌توانند سود بازرگانی کالاها را با توجه به سیاست های درپیش گرفته، شرایط اقتصادی، میزان تولید، عرضه و تقاضای آن کالا در کشور کاهش یا افزایش دهند.

نکته! پرداخت سود بازرگانی به نو و یا استوک بودن کالا ربطی ندارد.

فرمول محاسبه حقوق ورودی

حقوق گمرکی + سود بازرگانی = حقوق ورودی

سود بازرگانی چند درصد است؟

سود بازرگانی یا حقوق گمرکی دارای درصد ثابت (4%) می‌باشد. این عدد به صورت سالانه به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی تغییر می‌کند.

نحوه محاسبه سود بازرگانی چگونه است؟

نحوه حساب کردن سود بازرگانی بر طبق برخی فاکتور ها اعم از حجم کالا و تعداد وزن کالا می باشد که جزئیات مرتبط با سود بازرگانی در متن مقاله نوشته شده است.

معافیت از پرداخت سود بازرگانی چیست؟

برخی اوقات دولت برای بعضی از کالاها، سود بازرگانی معادل عدد صفر، در نظر می‌گیرد و همچنین بعضی از کالاهای وارداتی را از پرداخت سود بازرگانی معاف میکند. این بدین معناست که برای اینگونه کالاها باید حقوق گمرکی تعیین نمود و به معنی معاف از حقوق گمرکی نمی‌باشد. همانگونه که در قسمت های فوق اشاره کردیم، حقوق گمرکی برای تمامی کالاها به مقدار 4 درصد و به صورت ثابت باقی می‌ماند. اینگونه کالاها از پرداخت سود بازرگانی معاف می‌شوند منتها بایستی حقوق گمرکی را پرداخت نمایند.

موارد معافیت از پرداخت سود بازرگانی

سود بازرگانی کالا برای دولت، یک منبع درآمد می‌باشد ولی مواردی که صاحبان کالا را از پرداخت سود بازرگانی واردات و صادرات معاف میکند، باعث کاهش درآمد دولت می‌گردد. به همین سبب، دولت برای جبران درآمد، یک سری امور اقتصادی و دارایی تنظیم نموده است. بدین صورت که این درآمد برای دولت به عنوان یک منبع درآمد است. برای همین ارگانی که موارد معاف پرداخت را تصمیم گیری می کند، وزرات اقتصاد کشور است.

صورت سود و زیان شرکت بازرگانی چیست؟

یکی از ابزارهای مالی که حساب داران و سهام داران از آن برای آگاهی از وضعیت اقتصادی شرکت، درآمد ها، هزینه ها و میزان سود و زیان یک برهه مالی مشخص استفاده می‌کنند صورت سود و زیان شرکت بازرگانی نام دارد.

ویژگی های سود بازرگانی

  • دریافت به صورت ریالی از طریق گمرک
  • مختص کالاهای وارداتی که برای مصرف در کشور وارد و اظهار می‌شوند و نیز از گمرک ترخیص می‌شوند.
  • برخی کالاها از پرداخت سود بازرگانی معاف هستند.
  • سود بازرگانی در جدول تعرفه گمرکی ذکر می‌شود.
  • سود بازرگانی در اکثر کالاها گرفته می‌شود و فرقی ندارد کالا خوب یا بد و یا مستعمل باشد، در هرصورت اخذ خواهد شد.
  • از برخی کالا ها برحسب وزن آن ها سود بازرگانی اخذ می‌شود.
  • آنچه که با عنوان سود بازرگانی توسط گمرک دریافت میشود، صرف نظر از جنبه حمایتی برای صنایع داخلی بخشی از درآمد سازمان های مختلف را تشکیل می‌دهد.

 

زیر ساخت های سود بازرگانی

سود بازرگانی تأمین کننده 1400 درآمد ارگان های مختلف دولت می‌باشد که شامل حق انحصار کالا، عوارض شهرداری، حق ثبت کالا، هلال احمر، عوارض تعاون، خدمات شهری و راهسازی، بهداری، راهداری، عوارض دریایی، عوارض هوایی و... می‌شود.

جمع بندی مبحث سود بازرگانی

  • سودبازرگانی توسط گمرک ایران و دریافت آن به صورت ریالی
  • سود بازرگانی فقط از واردات قطعی، و کالاهایی که برای مصرف در کشور اظهار  بعد از انجام مرحله ترخیص از گمرک، اخذ می‌گردد.
  • سود بازرگانی در جدول تعرفه گمرکی ذکر شده است و بعضی از کالا ها از پرداخت سودبازرگانی معافند.
  • برای محاسبه‌ی سود بازرگانی طبق ارزش کالا بر اساس CIF ( ارزش خالص کالا+کرایه حمل+حق ثبت سفارش) محاسبه می‌گردد.
  • در کتاب تعرفه گمرک سود بازرگانی در بخش حقوق ورودی قرار دارد.
  • سود بازرگانی توجهی به خوب و بد بودن کالا ندارد و یا مهم نیست کالا مستعمل و دست دوم باشد، در هرصورت سود بازرگانی اخذ می‌شود
  • سود بازرگانی معمولا با توجه به وزن یک کالا اخذ می‌شود.
  • حقوق گمرکی + سود بازرگانی = حقوق ورودی

جمع بندی

ما در این مقاله در مورد هر آنچه که درباره سود بازرگانی بدانید توضیحاتی ارائه کردیم. امیدواریم که این مقاله مورد پسند شما مخاطبان واقع شده باشد. برای اطلاعات بیشتر در مقالات بعدی نیز با ما همراه باشید. و نیز می‌توانید با مراجعه به وبسایت ما www.nTirapp.com، از مقالات دیگر و خدمات ارائه شده در سایت، استفاده نمایید.

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen