صادرات موقت کالا چیست؟

صادرات موقت کال...
مقالات 1402 / 08 / 29

صادرات موقت (Temporary Exportation) یکی از روش های صادرات کالا، به خارج از کشور می‌باشد که جهت تعمیر یا شرکت در نمایشگاه های بین المللی صورت می‌گیرد. اکثر بازرگانان ایران در موقع حضور در نمایشگاه های خارج از کشور، برای معرفی بهتر محصولات خودشان، تعداد محدودی از کالاها مثل لوازم خانگی و صنعتی، شیرینی، شکلات و... را با هدف ارائه در فضای نمایشگاه به مخاطبان به عنوان کالای صادراتی موقت، با خود به خارج از کشور می‌برند. صادر کننده در روش صادرات موقت، وظیفه دارد که بعد از زمان مشخص شده نسبت به بازگرداننده کالا به کشور اقدام نماید و یا جهت صادرات قطعی کالا، مراحل موردنیاز را طی کنند.

بعضی از بازرگانان نیز با هدف بازاریابی برای کالاهای صادراتی شان، از صادرات موقت استفاده می‌کنند، تا در صورت یافتن مشتری برای کالاهایشان، به صادرات قطعی اقدام کنند.

برای آشنایی بیشتر با انواع صادرات کلیک کنید.

صادرات موقت به مفهوم ساده تر یعنی خروج موقت کالاها از قلمرو گمرکی یک کشور جهت استفاده در نمایشگاه های بین المللی و یا تعمیر کالا می‌باشد.

صادرات موقت چیست

در روش صادرات موقت، کالاهای صادراتی بایستی بعد از مدتی به کشور برگردانده شوند و این عمل به طور موقت میباشد و هیچگونه عوارض گمرکی پرداخت نمی‌شود.

برای آشنایی بیشتر با عوارض گمرکی کلیک کنید.

صادرکننده کالاها، در صورت طولانی شدن روند تعمیر کالا، می‌تواند از گمرک کشور مبدا صادرات برای تمدید مجوز صادرات موقتی کالا اقدام کند.

دسته بندی کالاهای صادراتی در صادرات موقت

کالاهای صادراتی در روی صادرات موقت، به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  1. کالاهای مصرفی
  2. کالاهای مصرفی دائمی

کالاهای مصرفی

منظور از کالاهای مصرفی همان کالاهایی مثل شیرینی، شکلات و به طور کلی محصولات غذایی تولید داخلی می‌باشند که در نمایشگاه های خارجی عرضه می‌شوند. قسمتی از این محصولات را به طور رایگان به بازدیدکنندگان نمایشگاه می‌دهند و قسمت دیگری نیز به بازدیدکنندگان فروخته می‌شود که در موقع بازگشت به کشور بایستی فرآیندهای صادرات نهایی برای این محصولات انجام می‌شود.

صادرات موقت کالا

کالاهای مصرفی دائمی

برخی کالاها مثل لوازم خانگی و ماشین آلات صنعتی، که در نمایشگاه های خارجی عرضه می‌شوند، در صورتی که در نمایشگاه به فروش برود، بعد از اتمام نمایشگاه و برگشت به کشور بایستی تشریفات صادرات نهایی این کالاها انجام شود. تعمیر دستگاه ها و ماشین آلات در خارج از کشور نیز شامل قانون صادرات موقت می‌باشد و جهت  خروج کالاها از کشور به پرداخت هزینه گمرکی نیاز نمی‌باشد.

بعلاوه اینکه در مواردی مثل تکمیل یک کالای تولیدی داخل به دلیل نبود فناوری یا هزینه کار در کشور امکان پذیر نباشد، فرآیند تکمیل این کالاها در خارج از کشور انجام می‌شود و سپس کالا به کشور برگردانده می‌شود.

مدت اعتبار مجوز صادرات موقت

مجوز صادرات موقت، بعد از ارزیابی کالا توسط کارشناسان گمرک و پلمپ کالاها به طور رسمی صادر می‌شود. این مجوز معمولاً به صورت 6 ماهه صادر می‌شود و در متن آن فرصت صادر کننده جهت برگرداندن کالا به کشور درج می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با تعرفه گمرکی کلیک کنید.

در صورتی که صاحب کالا، در زمان اعتبار مجوز خود، قصد صادرات کالا را نداشته باشد، بایستی برای تمدید مجوز اقدام نماید. مجوز گمرک به منظور صادرات این نوع کالا، معمولاً به صورت 3 کاهه قابل تمدید می‌باشد.

مدت اعتبار مجوز صادرات موقت

برای صدور موقت ماشین آلات و دستگاه ها جهت تعمیر یا تکمیل این وسایل، نیازی به دریافت مجوز از وزارت صنایع و معادن نمی‌باشد و صاحبان کالاها بایستی تنها اظهارنامه را در دو نسخه تنظیم نمایند و به گمرک ارائه دهند تا کالا توسط گمرک ارزیابی شود و سپرده لازم جهت صدور مجوز از صاحبان کالا دریافت شود.

مدارک موردنیاز برای صدور مجوز صادرات موقت

  • اسناد مالکیت کالا
  • مجوزهای لازم باتوجه به نوع کالای صادراتی
  • پروانه شناسایی صادر شده توسط نیروی انتظامی برای وسایل نقلیه

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم صادرات موقت کالا چیست؟، پرداختیم. همچنین دسته بندی کالاهای صادراتی در صادرات موقت، مدت اعتبار مجوز صادرات موقت و... را بررسی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط درخصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen