بوکینگ کانتینر چیست و چه شرایطی دارد؟

بوکینگ کانتینر ...
مقالات 1402 / 09 / 07

بوکینگ کانتینر یکی از اصطلاحات مربوط به صنعت حمل‌ونقل و همچنین حوزه تجارت می‌باشد. اصطلاح بوکینگ در حمل و نقل کالاها علی‌الخصوص در حمل و نقل دریایی کالاها، استفاده می‌شود. قسمت عمده ای از حمل و نقل دریایی، به واسطه کانتینرها انجام می‌شود.

بوکینگ کانتینر به معنی رزرو کانتینر می‌باشد. کانتینر یکی از مهمترین تجهیزات حمل و نقل می‌باشد، بعلاوه اینکه در حمل و نقل اهمیت و کاربرد زیادی دارد.

بوکینگ کانتینر چیست و چه شرایطی دارد؟| container booking| بوکینگ کانتینر

بوکینگ در کشتیرانی

تقریباً 80% از حمل و نقل محموله ها و کالاها به روش دریایی و یا استفاده از کشتی می‌باشد و همچنین بخش عظیمی از حمل دریایی با کشتی های کانتینری میباشد. کشتی های کانتینری در ترمینال های کانتینری بارگیری و  تخلیه میشوند.

برای آشنایی بیشتر با انواع کشتی های حمل و نقل دریایی کلیک کنید.

بوکینگ می‌تواند شامل تقاضای مشتری جهت رزرو کالا، فضای ذخیره سازی و یا خدمات باشد. مثلا توافق قیمت، مسئولیت ها، تعهدات و زمان و به صورت کلی شرایط حمل و نقل را شامل می‌گردد.

بوکینگ کانتینر چگونه صورت می گیرد؟

امروزه اصطلاح بوکینگ کانتینر مفهومی آشنا برای فعالان حوزه حمل‌ونقل و بازرگانی می‌باشد. چون که بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل کالاها به روش دریایی می‌باشد که توسط کشتی های کانتینری انجام می‌شود.

بوکینگ کانتینر چگونه صورت می گیرد؟| بوکینگ کانتینر چیست؟| رزرو کانتینر

روش گرفتن بوکینگ چندان سخت نیست و می‌توان با راه های مختلفی آن را انجام داد. برای گرفتن بوکینگ ابتدا بایستی جزئیات محموله را آماده نمود و سپس تصمیم گرفت که از خط حمل‌ونقل و یا یک بازار حمل‌ونقل استفاده نمود.

مراحل طی شدن بوکینگ کانتینر

  1. نهایی کردن الزام بار
  2. مشخص کردن مکان رزرو
  3. نوع، اندازه و مشخصات ظاهری کانتینر
  4. نهایی کردن تاریخ ارسال و زمان‌بندی‌ها
  5. تأیید رزرو بار
  6. آماده کردن بار جهت حمل کالاها و محموله

برای آشنایی بیشتر با کد کانتینر چیست؟ کلیک کنید.

نهایی کردن الزام بار در بوکینگ کانتینر

اولین شرط از شرایط گرفتن بوکینگ (رزرو) کانتینر، نهایی کردن الزام بار می‌باشد. برای آغاز فرآیند حمل‌ونقل بایستی ابتدا الزامات بار را نهایی نمود.

برای آشنایی بیشتر با واحد بار در حمل و نقل کلیک کنید.

برای نهایی کردن الزام بار، در ابتدا بایستی ویژگی های بارها و محموله ها مشخص شود، تا معلوم شود که به چه الزاماتی نیاز است. این الزامات دارای سه جنبه مختلف می‌باشد.

در مورد خود بار، موارد زیر مشخص می‌شود:

  • نوع بار
  • ابعاد بار
  • وزن بار
  • نیاز داشتن یا عدم نیاز به هلدینگ ویژه

نهایی کردن الزام بار در بوکینگ کانتینر| container booking

در مورد حمل و نقل بار، جزئیات زیر مشخص می‌شود:

  • مجوزهای لازم
  • تاریخ آماده شدن بار
  • اسناد و مدارک موردنیاز
  • مشخصات دقیق گیرنده بارها و محموله ها
  • مقصد و مکان دقیق تحویل بارها و محموله ها

در مورد کانتینر، جزئیات زیر تعیین می‌شود:

  • نوع کانتینر
    (ممکن است بار نیاز به حمل در کانتینر ضد آب، تهویه‌دار، کانتینر یخچالی، عایق دار، پهلوباز و … داشته باشد.)
  • اندازه کانتینر
  • تعداد کانتینر

بوکینگ کانتینر و انتخاب شرکت حمل و نقل

زمانی که جزئیات بارها و کانتینر تعیین شد، بایستی شرکت حمل‌ونقلی را جهت حمل بارها، انتخاب نمود.

توجه! درصورت داشتن قرارداد با شرکت‌های حمل‌ونقل، بالطبع می‌توانید بار خود را به آن بسپارید. 

شرکت های باربری نیز یکی از گزینه های بوکینگ کانتینر می‌باشند. این شرکت ها معمولاً طرف قرارداد با خطوط مختلف حمل و نقل می‌باشند که میتوان خدمات یکپارچه ای را تا زمان تحویل بار تا مقصد بار، از آن شرکت ها دریافت نمود. خدماتی نظیر ترخیص گمرکی، اسناد، پیگیری ها و...

این خدمات از خدمات شرکت های باربری هستند که تمامی آنها از شرایط بوکینگ صادراتی می‌باشند.

بوکینگ کانتینر و انتخاب شرکت حمل و نقل| بوکینگ در کشتیرانی

با استفاده از خطوط حمل و نقل می‌توان بوکینگ کانتینر یا همان رزرو کانتینر را انجام داد. این خطوط حمل و نقل بر اساس برنامه حرکت کشتی های خود، می‌توانند بارهای افراد را جابجا کنند. این خطوط حمل و نقل، معمولاً حمل را به صورت بندر به بندر انجام می‌دهند.

شماره بوکینگ نامبر کانتینر

دریافت بوکینگ کانتینر شامل اخذ تأییدهایی می‌شود. پس از اینکه شرایط دریافت بوکینگ کانتینر شامل همه جزئیات و اطلاعات بار و حمل‌ونقل مشخص شد، نوبت به تأییدیه می‌رسد.

بعد از طی کردن این مرحله ها، یک شماره مرجع به درخواست کننده داده می‌شود تا بتواند بوکینگ کانتینر خود را از آن طریق پیگیری نماید. به این شماره، شماره بوکینگ نامبر گفته می‌شود.

آماده کردن بارها برای حمل و نقل

آخرین مرحله از روش گرفتن بوکینگ کانتینر، آماده نمودن بارها و محموله‌ها است. باید از آماده بودن بار در روزی که بوکینگ کانتینر برای آن روز تعیین گشته، اطمینان کسب نمود.

آماده کردن بارها برای حمل و نقل با کانتینر| رزرو کانتینر | container

بایستی بسته بندی مناسب جهت حمل و نقل دریایی را برای بارها در نظر گرفت و باید توجه داشت که این بسته بندی باید متناسب با زمان حمل تکمیل شده باشد.

شرکت یا خطوط حمل و نقل جهت پیگیری مراحل حمل بارها با صاحبان بارها در ارتباط هستند و صاحبان بارها می‌توانند بارهای خود را تا زمان رسیدن به مقصد پیگیری نمایند. همانطور که ارائه دهنده خدمات حمل و نقل (خطوط یا شرکت حمل و نقل) در قبال بارها و جابجایی آنها تعهداتی را برعهده دارد، صاحبان بارها نیز باید تعهد بدهند که کاملاً شفاف در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم بوکینگ کانتینر چیست و چه شرایطی دارد؟، پرداختیم. همچنین بوکینگ در کشتیرانی، ابوکینگ کانتینر چگونه صورت می‌گیرد؟، و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen