CBM در حمل و نقل چیست؟

CBM در حمل و نق...
مقالات 1402 / 09 / 27

یکی از اصطلاحات پر کاربرد در زمینه صادرات و واردات، CBM می‌باشد. این اصطلاح مرتبط با حمل و نقل بین‌المللی می‌باشد و افرادی که در حوزه تجارت فعالیت می‌کنند با این اصطلاح آشنا هستند.

اصطلاح cbm برای محاسبه حجم محموله‌ها و کالا در مسیرهای ریلی، هوایی و دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

CBM چیست؟

CBM یا متر مکعب حجم بار محموله‌های داخلی یا بین‌المللی است. CBM در حمل و نقل به معنای ظرفیت حجمی کانتینر یا واحد بار است. هرچه CBM بزرگتر باشد، تعداد محصولات موجود در محموله بیشتر می‌شود، به این معنی که کالاهای بیشتری می‌توانند ارسال شوند.

برای آشنایی بیشتر با کد کانتینر چیست؟ کلیک کنید.

هنگام برخورد با محموله های بین المللی، CBM به عنوان یک واحد اندازه‌گیری حجم مورد استفاده قرار می‌گیرد. حجم صادرات خارجی را می‌توان به دو روش اندازه‌گیری کرد: 1- وزنی و 2- حجمی.

برای آشنایی بیشتر با حمل و نقل دریایی چیست؟ کلیک کنید.

  • وزن واقعی همان وزن بار بر روی ترازو
  • وزن حجمی همان وزن بار بر اساس ابعاد محموله

"CBM" حجم اشغال شده توسط کالا در یک کامیون یا واگن راه‌آهن است که برای تعیین هزینه حمل و نقل استفاده می‌شود. همچنین توسط واردکنندگان، صادرکنندگان و سازمان‌های تولیدی برای تعیین میزان بار استفاده می‌شود.

CBM چگونه بر هزینه های حمل و نقل تأثیر می گذارد؟

اندازه گیری CBM در محموله حمل و نقل بسیار مهم است زیرا تأثیر قابل توجهی بر هزینه های حمل و نقل کلی دارد. هزینه حمل و نقل محموله حمل شده توسط حمل و نقل هوایی یا اقیانوسی را بر اساس حجم بسته تعیین می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با کانتینر و انواع آن کلیک کنید.

در حالی که وزن بسته هزینه حمل و نقل آن را تعیین می کند، دانستن نرخ CBM در مواردی که محموله بسیار سبک است مهم است. انتخاب اندازه کانتینر مناسب برای محموله به شما این امکان را می‌دهد که کالاهای خود را با کارایی بیشتری جابجا کنید و هزینه های حمل و نقل خود را کنترل کنید.

برای آشنایی بیشتر با حمل و نقل جاده ای چیست؟ کلیک کنید.

وزن قابل شارژ CBM چیست؟

وزن قابل شارژ وزنی است که شرکت برای ارزیابی هزینه های حمل و نقل استفاده می‌کند. یک باربری وزن ابعادی یا حجمی محموله شما و وزن ناخالص یا واقعی را محاسبه می‌کند. به‌جای تصمیم‌گیری تصادفی، ارائه‌دهنده خدمات باربری شما بزرگتر از این دو را انتخاب می‌کند.

محاسبه CBM

CBM = طول (بر حسب متر: m) × عرض (بر حسب متر: m) × ارتفاع (بر حسب متر: m)

برای مثال، در صورتی که یک بسته، ابعادی به اندازه ۱.۲ متر (m) در ۰.۸ متر (m) در ۰.۶ متر (m) دارید، محاسبه CBM به صورت زیر خواهد بود:

1.2 = CBM متر (m) × ۰.۸ متر (m) × ۰.۶ متر (m) = ۰.۵۷۶ متر مکعب (m3)

از این رو حجم کلی این بسته برابر است با 0.576mیا 0.576 متر مکعب. این فرمول برای محاسبه حجم بسته های گوناگونی مثل بسته های حمل و نقل، محصولات صنعتی و... کاربرد دارد.

محاسبه CBM در حمل و نقل بسته هایی با اشکال غیر استاندارد

محموله ممکن است لزوماً به اشکال استاندارد مانند مکعب یا مکعب بسته بندی نشود. بسته به نوع کالا می تواند در اندازه های مختلف موجود باشد. برای تعیین CBM محموله خود، ابتدا باید آن را بر اساس شکل و اندازه محصولات خود دسته بندی کنید. در زیر برخی از روش‌های محاسبه CBM برای چنین بسته‌هایی وجود دارد:

بسته های معمولی

مکعب و مکعب بسته بندی متداول ترین ظروف مورد استفاده هستند زیرا به طور گسترده در دسترس هستند، استفاده از آنها ساده است و گزینه ای مقرون به صرفه است.
 
فرمول:
 
CBM = ارتفاع x عرض x طول
 

بسته های نامنظم

در شرایط غیرعادی یا خارق‌العاده، ممکن است از شما خواسته شود که از بسته‌بندی غیرمعمول برای اهداف حمل و نقل استفاده کنید. از آنجایی که این بسته‌ها فاقد ابعاد متقارن هستند، فرمول سنتی CBM قابل اجرا نیست.

فرمول:
 
CBM = طولانی ترین ارتفاع x طولانی ترین عرض x طولانی ترین طول

بسته های استوانه ای

بسته‌های استوانه‌ای برای تاجران خاصی که با محصولات غیرعادی سروکار دارند ارزشمند هستند. برای مثال، فروشندگان نفت، ظروف استوانه‌ای را ترجیح می‌دهند زیرا گزینه‌های بسته‌بندی و حمل و نقل برتری را ارائه می‌دهند.

فرمول:
 
CBM = π x r² x h
 
(مقدار π معمولاً 3.14 در نظر گرفته می شود)

چگونه CBM را برای حمل و نقل هوایی محاسبه می کنید؟

در یک محموله هوایی، CBM در محاسبات حمل و نقل ثابت می‌ماند، اما حمل و نقل بر اساس وزن ناخالص یا وزن حجمی (پس از محاسبه CBM با ضریب DIM) است (البته هر کدام بیشتر باشد). وزن حجمی برای محاسبه حمل و نقل هوایی مهم است زیرا محموله‌های سبکتر فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و نمی‌توان هزینه کمتری نسبت به شخصی که بسته بزرگتر را تحویل می‌دهد پرداخت کرد. هنگامی که وزن واقعی و حجمی هر دو لحاظ شود، قیمت مناسب برای محموله هوایی به دست می‌آید.

برای آشنایی بیشتر با حمل و نقل هوایی چیست؟ کلیک کنید.

چگونه CBM را برای حمل و نقل اقیانوس محاسبه کنیم؟

شرکت‌های حمل و نقل اقیانوسی (حمل و نقل دریایی)، میزان فضای اشغال شده در یک کانتینر توسط یک محموله LCL را بر وزن محموله اولویت می‌دهند.
 
برای آشنایی بیشتر با بوکینگ کانتینر و شرایط آن کلیک کنید.

تبدیل CBM به KG

نرخ تبدیل تحت تأثیر روش حمل و نقل است
از طریق دریا 1000 کیلوگرم 1 CBM
از طریق هوا 167 کیلوگرم 1 CBM
از طریق جاده 333 کیلوگرم 1 CBM

 

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم CBM در حمل و نقل چیست؟ پرداختیم. همچنین درباره تعریف CBM، وزن قابل شارژ CBM چیست؟، محاسبه CBM، و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل‌ونقل کلیک نمایید.

عضویت در راژمانا

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen