صادرات خرما

صادرات خرما
مقالات 1402 / 09 / 02

صادرات خرما در ایران یکی از پر درآمدترین فعالیت ها به شمار می‌رود و همچنین کمک بسیار زیادی به اقتصاد کشور می‌کند. در سالهای اخیر صادرات خرما رونق زیادی داشته و تولیدکنندگان خرما با بکار بردن اصول و قواعد بازاریابی و استفاده از بسته بندی های مناسب توانسته اند این صنعت را رشد دهند و به کشورهای اروپایی صادرکنند. تاریخچه کشت خرما درکشورایران قدمت چندین هزار ساله دارد و به 3 هزار سال قبل برمی‌گردد. در واقع می‌توان فهمید که خرما از قدیمی ترین میوه های کشت شده می باشد و در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری رشد می‌کند. خرما در قسمت های نیمه شمالی کره زمین مشاهده و کشت می‌شود این کشورها عبارتند از: ایران، پاکستان، عراق، عربستان و کشورهای عربی دیگر اطراف خلیج فارس،آمریکا و شمال آفریقا.

صادرات خرما چگونه است

انواع خرما در ایران

یکی از کشورهایی که دارای شرایط مناسب آب و هوایی و خاک مناسب برای کشت خرما، ایران است و بهترین و مرغوب ترین خرماها دراین کشور تولید می‌شود. یکی از پر طرفدارترین خرماها در جهان، خرمای ایرانی می‌باشد.

در هیچ جای دنیا خرمایی همانند خرمای ایرانی نمی‌توان پیدا کرد. به دلیل حاصل خیزی برخی مناطق سرزمین ایران شرایط مناسبی برای کشت خرما فراهم شده است.

صادرات خرمای ایران سبب شده است کشورهای زیادی به دنبال واردات خرمای ایرانی باشند چون به طعم و کیفیت خرمای ایرانی جذب شده اند. در کشورهای اروپایی امکان کشت خرما وجود ندارد و دلیل این می‌باشد که در کشورهای اروپایی، شرایط آب و هوایی مناسب کشت خرما وجود ندارد. حتی برخی کشورها علاوه بر خرید خرما برای مصرف در کشور خود، خرمای زیادتری می‌خرند تا به کشورهای دیگری نیز صادر کنند. یعنی برخی از کشورها هم واردکننده و هم صادرکننده خرما می‌باشند.

انواع خرما در ایران

از بین انواع خرماهای کشت شده در ایران، برخی بهترین نوع خرمای ایرانی می‌باشند مِن جمله: خرمای مجول، خرمای پیارم، خرمای زاهدی و خرمای مضافتی. بیشترین خرما در ایران متعلق به برخی از استان های جنوبی کشور می‌باشد. مِن جمله استان هرمزگان، استان فارس، استان خوزستان، استان کرمان، استان بوشهر و استان سیستان و بلوچستان.

شرکت های صادرات خرما

شرکت های فعال در زمینه صادرات خرما باید با رعایت استاندارد ها، رعایت بهداشت و داشتن برخی ویژگی ها اعتماد و رضایت مشتریان را به خود جلب کنند تا در مدت های طولانی بتوانند محصولات خود را صادرکنند و درآمد خوب و پرسودی نصیب خود کنند.

شرکت های صادرات خرما

از ویژگی های مهم این شرکت های فعال در زمینه صادرات خرما می‌توان به برخی موارد اشاره کرد. عبارتند از:

  • ضمانت کیفیت محصولات
  • داشتن قابلیت وکیوم محصولات
  • قابلیت ارسال سفارش به میزان بیشتر
  • دارا بودن همه استاندارد های وزارت بهداشت
  • دارا بودن بسته ‌بندی با رعایت همه اصول صادراتی
  • دارا بودن همه مجوزهای ملی، بین المللی ونشان حلال
  • دارا بودن مجوز رسمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • مجهز به سردخانه‌های اختصاصی جهت نگهداری محصولات خرما

انواع خرما صادراتی ایران

  • خرمای کبکاب در استان بوشهر
  • خرمای پیارم در استان هرمزگان
  • خرمای سایر در استان خوزستان
  • خرمای زاهدی و خرمای کبکاب در استان فارس
  • خرمای مضافتی در استان کرمان و سیستان و بلوچستان

انواع خرما صادرتی ایران

خرمای کبکاب

خرمای کبکاب به صورت وسیعی در منطقه کازرون در استان فارس و منطقه دشستان در استان بوشهر کشت می‌شود. حدود 5000 تن در سال، از نخلستان های این مناطق خرما برداشت می‌گردد.

استفاده از خرمای کبکاب برای مصارف مستقیم و موارد صنعتی می‌باشد و به صورت گسترده در صنایع غذایی مصرف می‌شود. خرمای کبکاب نرم و شیرین، دارای شیره بسیار بالا، با رطوبت 18%، تقریبا درشت و به رنگ قهوه ای روشن می‌باشد.

خرمای پیارم

خرمای پیارم بهترین و گرانترین خرمای صادراتی ایران می‌باشد که این خرما تنها در شهر حاجی آباد استان هرمزگان کشت می‌شود. خرمای پیارم به رنگ قهوه ای و با رطوبت 15 %، جزء خرمای نیمه خشک و با پوستی نازک و چروکیده می‌باشد و برای افراد دیابتی بسیار مناسب است. خرمای پیارم دارای خواص بیشتری نسبت به سایر خرماها و مفیدتر است. این خرما به چند درجه تقسیم می‌شود و با نام مریمی نیز در جهان شناخته می‌شود.

خرمای کبکاب و خرمای پیارم

خرمای سایر

خرمای سایر صادرات بسیار زیادی دارد و در نخلستان های استان خوزستان، به طور گسترده پرورش داده و کشت می‌شود. خرماهای سایر دارای ارزش غذایی فوق العاده ای هستند.

خرمای زاهدی

خرمای زاهدی در استان های بوشهر و فارس به طور وسیع کشت می‌شود و این نوع خرما دارای ارزش صادراتی بالایی می‌باشد. خرمای زاهدی جزء خرماهای خشک و به رنگ زرد متمایل به قهوه ای و دارای قند بسیار می‌باشد. خرمای زاهدی معمولا به کشورهای پاکستان، هند و خاورمیانه صادر می‌شود و بیشترین خرید این کشورها معمولا از این نوع خرما است.

خرمای زاهدی و خرمای سایر

 خرمای مضافتی

خرمای مضافتی که به نام خرمای مضافتی بم مشهور است، در استان کرمان در شهر بم و شهرهای اطراف آن کشت می‌شود. خرمای مضافتی در بین خرماهای صادراتی ایران، بیشترین صادرات را دارد. ویژگی های خرمای مضافتی داشتن بافت نرم، رطوبت 20%، اندازه متوسط، با پوستی سیاه و نازک می‌باشد. البته نکته بسیار لازم به ذکر درباره خرمای مضافتی که از آن نباید چشم پوشاند طعم بسیار خوشمزه آن می‌باشد.

خرمای مجول

خرمای مجول بسیار شناخته شده در بازارهای بین المللی است و همچنین به عنوان بهترین خرمای ایرانی درسطح جهان محسوب می‌شود. صادرات خرمای مجول در جهان طرفداران زیادی دارد و به قیمت بالایی دربازارها به فروش می‌رسد. از مواردی که موجب مصرف زیاد خرمای مجول شده است اندازه و طعم خوشمزه آن می‌باشد.

خرمای مضافتی و خرمای مجول

کشورهای مقصد خرمای صادراتی

گران ترین خرماهای صادراتی ایران بیشتر به کشورهای اروپایی مانند روسیه، آلمان و انگلیس صادر می‌شود. در سالهای گذشته صادرات خرمای ایرانی به کشورهای اندونزی و مالزی رونق زیادی داشت. در ماه رمضان میزان صادرات خرما در ایران بیشتر می‌شود چراکه در ماه رمضان در کشورهای اسلامی مصرف خرما بسیار بالا می‌رود. 

خرما از ایران  در جهان تقریبا به ۷۰ کشور صادر می‌شود. کشورهایی مانند آلمان، انگلیس، سوئیس، دانمارک، اسپانیا، روسیه، کانادا، چین، پاکستان و عراق و ترکیه و کشورهای اطراف خلیج فارس از مشتریان دائمی ایران هستند.

مشکلات تولید محصول خرما

  • برداشت غیر مکانیزه و سنتی محصولات و بالا رفتن قیمت
  • افزایش هزینه های حامل های انرژی و تاثیرات ان در بخش حمل و نقل
  • وجود ضعف در بسته بندی و صنایع تبدیلی و کمبود نقدینگی در این بخش ها
  • به دلیل شور شدن آب در جنوب کشور و خشکسالی کاهش تولید خرما رخ می‌دهد.

مشکلات صادرات خرما

  • کمبود بضاعت مالی جهت کار تبلیغات و بازاریابی در بازارهای هدف
  • افزایش هزینه های حمل و نقل داخلی و خارجی خصوصا کانتینرهای یخچال دار
  • عدم توجه کافی به شاخص های تضمین کیفیت در محصولات صادراتی توسط برخی بنگاه‌های صادراتی
  • عدم بضاعت و آشنایی کافی بهره برداران با روش‌های اصولی جمع آوری، بسته ‌بندی، حمل و نقل و نگهداری محصول
  • کمبود کارگاه ها و کارخانه های بسته بندی مدرن، عدم آشنایی کافی و حضور کمرنگ بنگاه های صادراتی در بازارهای عمده خرما

مجوز صادرات

صادرات خرما همانند صادرات انواع محصولات و کالاهای دیگر در ایران باید مجوزهای خاص خود را داشته باشد. از ابتدایی ترین مجوزهای موردنیاز برای صادرات داشتن کارت بازرگانی می باشد. درصورت نداشتن کارت بازرگانی می‌توان از کارت بازرگانی دیگران نیز استفاده کرد. البته درست است که میتوان از کارت بازرگانی دیگران استفاده کرد ولی چون درحال ورود به یک کسب و کار رسمی همانند صادرات خشکبار و خرما هستید و احتمال اینکه با چالش هایی مواجه شوید است، بهتر است برای دریافت کارت بازرگانی خود اقدام کنید. طبق قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی درواقع یک جواز رسمی و قانونی است که دارنده آن، می‌تواند به اعتبارش واردِ حوزه صادرات و واردات شود.

مجوز صادرات خرما

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم صادرات خرما که یکی از محصولات صادراتی می‌باشد، پرداختیم. همچنین انواع خرما در ایران، انواع خرما صادراتی ایران، کشورهای مقصد خرمای صادراتی و... را بررسی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط درخصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen