واردات موز

واردات موز
مقالات 1402 / 09 / 02

موز یکی از کالاهای وارداتی می‌باشد. واردات موز در رتبه 12 کالاهای وارداتی قرار دارد. وزارت جهاد کشاورزی واردات انواع میوه ها را ممنوع کرده است. فقط 4 نوع میوه است که می‌توانند به ایران وارد شوند که موز یکی از این 4 نوع میوه است. شرایط نگهداری میوه نه تنها آسان نیست بلکه دشوار است به همین دلیل ثبت سفارش و ترخیص موز یک روز می‌باشد. تعرفه گمرکی موز را می‌توان بنابه شرایطی کاهش دارد. این شرایط عبارتنداز:

  • برای واردات موز تعرفه گمرکی 5 الی 15 درصد می‌باشد. اگر در مقابل واردات موز، صادرات سیب انجام شود می‌توان از تعرفه ها 5 درصد کم کرد. 
  • این کاهش در تعرفه بعد از صادرات سیب امکان پذیر است.
  • با صادرات سیب می‌توان می‌توان مشمول تسهیلات برای نحوه صادرات موز شد.
  • باید توجه داشت که زمانی مشمول تسهیلات کاهش تعرفه می‌توان شد که صاحب پروانه صادرات سیب با صاحب پروانه واردات موز یکسان باشد.

واردات موز و صادرات سیب

  • یک و نیم کیلوگرم سیب صادراتی برابر است با یک کیلوگرم موز وارداتی برای تعرفه ۵ درصدی می‌باشد.
  • واردات موز از کشورهای مانند مکزیک ، کاستاریکا ، کلمبیا ، اکوادور ،فیلیپین و ترکیه می‌باشد . بهتر است موزی که وارد می‌شود سبز باشد و اکثرا به همین صورت می‌باشد.

واردات موز به ایران نسبت به صادرات موز از ایران وضعیت بهتری دارد. میوه موز، میوه ای بومی می‌باشد و در مناطق گرمسیری و استوایی پرورش داده می‌شود. موز به دلیل بومی مناطق گرمسیری و استوایی بودنش فقط در یک نقطه از ایران گونه ای خاص از میوه موز، پرورش داده می‌شود که این منطقه در استان سیستان و بلوچستان واقع است.

درصد خیلی کمی از موزهای پرورش یافته و تولید شده در استان سیستان و بلوچستان قابلیت صادرات دارند. حجم زیادی از میوه موز که در داخل کشور مصرف می‌شوند، همه آنها از خارج از کشور وارد شده اند. با این وجود واردات انواع گونه های موز به یک منبع درآمد زا تبدیل شده است.

واردات موز

شرایط بارگیری برای واردات موز

نحوه واردات موز به کشور باید به طوری باشد که با کانتینرهای یخچالی حمل شود و در دمای بین 10 الی 14 درجه سانتی گراد باشد. قبل از وارد کردن موز به کشور باید دقت داشته باشید که کشور صادرکننده موز باید دارای مجوز واردات باشد. که این کشورها فیلیپین، اکوادور و ترکیه می‌باشند. برای هر تولید کننده نوع بسته بندی ها متفاوت می‌باشد اما معمولا وزن بسته بندی ها مابین 18 تا 18.5 کیلوگرم می‌باشد. در هر بسته 5 الی 6 موز سبز وجود دارد.

البته موزهای وارداتی از ترکیه به صورت غیر مستقیم انجام می‌شود به این صورت که فروشندگان ترکیه موزها را از آمریکای جنوبی خریداری می‌کنند و سپس به ایران می فروشند.

خواص موز

  • سرطان: مصرف روزانه یک عدد موزباعث دور شدن از ابتلا به سرطان کلیه می‌شود و دلیل آن وجود آنتی اکسیدان و فنولیک اسید درون موز می‌باشد.
  • محافظ قلب: موز سرشار از پتاسیم می‌باشد و این باعث می‌شود جریان الکتریسیته به بدن فرد منتقل شود. این جریان برای ضربان قلب بسیار مفید است و همچنین برای فشارخون بالا نیز بسیار مفید می‌باشد.
  • تنظیم خواب: در درون موز B6 وجود دارد که این ویتامین موجب تنظیم خواب می‌شود.
  • بهبود بینایی: موز همانند هویج برای بینایی مفید می‌باشد.

خواص موز

  • مفید برای فشارخون: موز یکی از میوه هایی است که در تنظیم فشارخون موثر و مفید می باشد.
  • داروی افسردگی و افت خلق: موز سرشار از تریپتوفان می باشد که برای درمان افسردگی بسیار مفید است.
  • بهبود گوارشی و کاهش وزن: موز سرشار از فیبر می‌باشد و خوردن یک دانه موز 10 درصد از فیبر روزانه بدن را تامین می‌نماید.
  • استحکام بخشیدن به استخوان ها: موز مقدار زیادی فروکتوالیگوساکارید که دارد به جذب کلسیم به بدن کمک می‌کند.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم واردات موز که یکی از مهم‌ترین محصولات وارداتی درکشور ایران است، پرداختیم. همچنین شرایط بارگیری موز، خواص موز و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen