بار کارگو چیست؟

بار کارگو چیست؟
مقالات 1402 / 09 / 15

امروزه روش‌های گوناگونی برای حمل و نقل بین‌المللی وجود دارد. حمل و نقل کارگو (cargo) یکی از روش‌های پرکاربرد حمل و نقل بین‌المللی در جهان است و تجار، بازرگانان، شرکت‌های بسیاری از طریق این روش، بارهای خود را به سایر کشورها ارسال می‌کنند. هر کشوری تعریف جداگانه‌ از کارگو دارد و آن را به روش‌های متنوعی تعریف می‌کند. کارگو در ایران، اغلب محدود به حمل و نقل هوایی است. باربری کالاها از طریق هواپیماهای تجاری و همچنین هواپیماهای مسافربری را کارگو می‌گویند.

مفهوم کارگو و ارسال بار توسط آن

به روش حمل بار که در آن کالاها توسط یک شرکت حمل بار، به وسیله هواپیما به نقاط مختلف جهان انتقال می‌یابد، کارگو می‌گویند. افرادی که در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت دارند، برای انتقال کالاهایی که دارای حساسیت و حجم بالایی هستند از کارگو استفاده می‌کنند. همچنین، این روش بیشتر در صادرات و واردات بین کشورهایی که مرز زمینی ندارند استفاده می‌شود.

کارگو

مراحل حمل در کارگو

برای ارسال بار به خارج از کشور، در روش کارگو لازم است مراحل زیر سپری شود:

  • بررسی دقیق مشخصات کالا (شامل: وزن، ابعاد، نوع کالا و...)
  • درخواست ارسال بار به شرکت ارائه دهنده خدمات کارگو
  • پرداخت هزینه‌های کارگو
  • انجام مراحل اداری لازم و دریافت فاکتور
  • تحویل کالاها به شرکت ارائه دهنده خدمات کارگو
  • بسته‌بندی کالا توسط شرکت ارائه دهنده خدمات کارگو
  • پیگیری، پس از رسیدن بار به مقصد

عوامل تاثیر گذار در هزینه های کارگو

عدم شناخت کافی از این عوامل باعث می‌شود تا محاسبه هزینه به درستی صورت نگیرد و این مسئله ممکن است زیان‌های مالی بسیاری را به بار آورد. در این بخش از مقاله، قصد داریم به بررسی عواملی که بر هزینه‌های کارگو تاثیرگذار است، بپردازیم:

وزن کالا

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در هزینه کارگو، وزن کالاست. هر چقدر که وزن کالا بیشتر باشد، هزینه کارگو بیشتر خواهد بود و هر چقدر کالا سبک‌­تر باشد، پول کمتری بابت حمل بار پرداخت می‌شود.

ابعاد کالا

عامل بعدی در هزینه کارگو، ابعاد کالاست. هر چقدر ابعاد کالا بزرگتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود.

جنس و نوع کالا

نوع و جنس کالا بر هزینه‌های کارگو تاثیر بسیار زیادی دارد. برخی از کالاها حساس هستند، مثل کالاهای شکننده و حمل آن‌ها نیاز به شرایط خاصی دارد که در این صورت هزینه حمل افزایش می‌یابد. ممکن است این تفاوت قیمت، توسط نهادهای دولتی و یا شرکت‌های مربوطه ارائه شود.

جنس و نوع کالا در کارگو

فاصله بین مبدا و مقصد

فاصله هوایی بین کشور مبدا و مقصد از دیگر عوامل تاثیرگذار در هزینه کارگو است. چنانچه این فاصله زیاد باشد، هزینه کارگو نیز بیشتر خواهد شد و برعکس.

قوانین کشورهای مبدا و مقصد

قوانین کشورهای مبدا و مقصد، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه کارگو است. به‌ عنوان مثال، ممکن است برخی از کشورها برای همه کالاهای وارد شده به کشور، مقدار مشخصی مالیات دریافت نمایند و برخی از دیگر کشورها، تنها بر روی کالاهایی خاص مالیات در نظر بگیرند. 

شرکت های ارائه دهنده خدمات کارگو

شرکت‌هایی که خدمات کارگو را ارائه می‌کنند، برای حمل بار قیمت مخصوص به خود را دارند. برخی از شرکت‌ها، به دلیل سابقه، اعتبار و کیفیت خدمات، قیمت بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها دارند و برخی دیگر به دلیل ارائه خدمات ضعیف‌تر قیمت‌های پایین‌تری ارائه می‌دهند.

کالاهای مجاز برای حمل کارگو 

برای تمامی کالاها نمی‌توان از حمل کارگو استفاده کرد. کالاهای مجاز در حمل کارگو در کشورهای مختلف، متفاوت است. مثلا حمل برخی از کالاها مانند: اسلحه، مواد مخدر و مشروبات الکلی در بسیاری از کشورها مجاز نیست و در صورت استفاده از کارگو برای حمل این نوع کالاها، آن کالا توقیف می‌شود.

کالاهای مجاز برای حمل کارگو

نتیجه‌گیری

در این مقاله، به حمل کارگو، مراحل انجام آن و نحوه محاسبه هزینه کارگو پرداختیم. کارگو یکی از بهترین روش‌های حمل کالاها به سایر کشورها است، که برای انجام آن نیاز است مراحلی سپری شده و قوانین و مقررات لازم در این زمینه رعایت گردد. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ، خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات میتوانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen