بازکشت به آکادمی
انواع کامیون کشنده و کاربرد آن

از زمانی که جهان مکانیزه شده و وسایل نقلیه بزرگ برای جابجایی بارهای بزرگ و سنگین به وجود آمده‌اند، انواع وسایل حمل و نقل در این زمینه تولید شده‌اند. این وسایل حمل و نقل، از وانت بارها گرفته تا انواع بوژی کش‌ها، که برخی قادر به حمل تا 100 تن بار هستند. انواع وسایل حمل و نقل شامل خودروهای سبک، انواع کامیون و تریلر می‌باشد که یکی از این انواع، کشنده می‌باشد. در این مقاله، کامیون کشنده و انواع آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

کامیون کشنده چیست؟

در واقع، کشنده، مولد نیروی خودروی حمل و نقل است که قابلیت تامین انرژی یک تریلر را دارد. کشنده، فقط یک کابین دارد و می‌تواند تک محور یا چند محوره باشد. یعنی کشنده به تنهایی نمی تواند بار را حمل کند. بلکه بار روی قسمتی از بار مانند کفی، اتاقک معمولی، اتاق یخچالی و... قرار می‌گیرد و این قسمت به کشنده موردنظر متصل می‌شود. به زبان ساده، تریلی برخلاف کامیون، یکپارچه نیست. به قسمتی که بار را حمل می‌کند اتاق بار و قسمتی که اتاق بار را می‌کشد کشنده می‌گویند.
انواع کشنده‌ها، به کشنده‌های تک محوره، کشنده‌های دو محوره، کشنده‌های فوق سنگین با قابلیت حمل بار تا 100 تن، کشنده‌های مخصوص حمل بار نظامی و... تقسیم می‌شوند که هر کدام توان و ویژگی های خاص خود را دارند.

کامیون کشنده چیست؟

تفاوت کامیون معمولی و کامیون کشنده

کشنده، همان طور که از نامش پیداست، ماشینی با چند محور است که نیروی محرکه را برای قسمت بار فراهم می‌کند. یعنی می‌توان اتاقک‌های بار مختلف را برای حمل و نقل به کشنده متصل کرد. اما کامیون این طور نیست. این به این معنی است که کامیون، یک خودروی یک تکه است که توانایی حمل بار، میزان سرعت و استحکام آن، ثابت است و نمی‌توان قسمت باری را از آن جدا نموده و یا اتاقک بار را به آن متصل کرد.

برای آشنایی با نکات ایمنی برای رانندگان کامیون کلیک کنید.

انواع کامیون کشنده

طبقه بندی‌های اصلی انواع کامیون کشنده بر اساس ابعاد آن می‌باشد. کشنده‌ها، بسته به اندازه یا تعداد محور به چند دسته تقسیم می‌شوند که در زیر هر یک توضیح داده شده است:

کشنده تک محور

محور به یک میله گفته می‌شود که دو لاستیک به دو طرف آن وصل هستند. بنابراین، به کشنده‌ای که یک محور و یا دو لاستیک در بخش عقبی خود دارد، کشنده تک محور گفته می‌شود. از کشنده‌های تک محور برای حمل بارهایی استفاده می‌شود که خیلی سنگین نیستند و مسافت زیادی را طی نمی‌کنند. مزیت کشنده تک محور این است که راننده کنترل بیشتری بر این نوع وسیله حمل و نقل نسبت به وسایل نقلیه بزرگتر دارد. این نوع کشنده، برای حمل و نقل بارهایی مانند اثاثیه منزل یا کالاهای محدود کارخانه‌ای استفاده می‌شود.

کشنده تک محور

کشنده دو محور

یک کشنده دو محور، دارای چهار چرخ و یا دو محور در عقب است. البته وجود محور اضافی نیز باعث افزایش پتانسیل کشنده و قابلیت حمل بار می‌شود. این نوع کشنده، برای حمل بارهای سنگین و یا بارهایی که نیاز به جابجایی در مسافت‌های طولانی به مقصد دارند استفاده می‌شود. از این کشنده می‌توان برای حمل بارهایی مانند فلزات سنگین، کاشی و سرامیک و محصولات کارخانه‌های مختلف استفاده کرد.

کشنده دو محور

کشنده فوق سنگین

این دسته از کشنده‌ها، بزرگتر از دو نوع قبلی او هستند. ظرفیت بارگیری این دسته کشنده نیز بسیار بالاست. یعنی اگر کشنده تک محوره یا دو محوره بتواند 20-30 تن را جابجا کند، می‌توان تا 100 تن بار را نیز حمل کرد. علاوه بر این، انواع بوژی کش‌ها نیز در همین دسته قرار می‌گیرند. از این نوع کشنده‌ها، برای حمل بارهای ترافیکی مانند ماشین آلات سنگین، قطعات راکتور پالایشگاهی، تجهیزات سنگین نظامی مانند تانک و... استفاده می‌شود. ماک، ولوو و اسکانیا از تولیدکنندگان پیشرو کشنده‌های فوق سنگین با پتانسیل بالا هستند.

کشنده فوق سنگین

برای آشنایی با سیستم تعلیق کامیون و انواع آن کلیک کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، انواع کامیون کشنده و کاربرد هر یک را بررسی کردیم. همچنین به تفاوت بین کامیون کشنده و کامیون معمولی پرداختیم. شما می‌توانید بسته به نیاز خود از یک نوع وسیله نقلیه باربری استفاده کنید. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط در خصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید. همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین‌المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen